Když se pedantští a přesní Němci pustí do exaktního průzkumu, vyjdou jim většinou exaktní a přesná čísla. Ta, která jim vyšla při srovnání benzínového Golfu a elektrického ID.3, však koncern nepotěší.
Naděje Volkswagenu, jak se nový ID.3 (resp. kdysi nový) stane „novým Golfem“ a absolutním bestsellerem v nabídce elektromobilů, jak přenese hladce a plynule Volkswagen do nové, skvělé, elektrické éry a vše bude jen a pouze zalité sluncem, vzaly velmi rychle za své. Stal se totiž naprostý opak, z ID.3 je tak trochu noční můra Volkswagenu a ukázkový příklad toho, jak byla (a stále je) celá ta problematika absolutně nepochopena. A teď ještě něco dalšího „vyšťourali“ ti otravní novináři. Pojďme se na to podívat společně.
Neexistuje jediný důvod, proč dát přednost ID.3 před Golfem
Jak totiž uvádí německý Auto Bild ve svém článku, výhodnost nákupu ID.3 proti srovnatelnému Golfu 1,5 TSI nejen, že je mizivá, ona totiž není žádná. Neexistuje. Pokud se totiž alespoň na chvíli vcítíte do situace těch, kdož stojí před nákupem nového kompaktu, rádi by (z jakýchkoli) důvodů zůstali věrni koncernu a rozhodují se mezi „klasikou“ na benzín v podobě Golfu VIII s motorem 1,5 TSI a „budoucností“ v podobě ID.3, pravděpodobně neobjevíte jediný důvod, proč zvolit auto s bateriemi a elektromotorem.
Což je popravdě zvláštní. Jakkoli tomu plně věřím, a níže uvedená „tvrdá data“ v tabulce to jen dokládají, stejně bych předpokládal, že někdo u VW bude takto uvažovat také. A pokud mu vyjde, že Golf dnes (červen 2024) vychází ve všech směrech jako lepší obchod, tak bych se nad tím minimálně zamyslel. Pokud tedy opravdu neustále opakuji jako gramofonová deska, že budoucnost je pouze elektrická. V tom případě ale zřejmě existují dvě budoucnosti.
Dvě verze budoucnosti dle Volkswagenu?
Ta první, kterou žije každý z nás, kde jsou v každém účtování dvě strany má dáti – dal a kde se počítají náklady a výnosy, zisky a ztráty. V této budoucnosti neumí (s nejlepší podporou jedné z největších automobilek světa!) uspět její „vymodlené dítě“ natolik, aby porazilo (v posledních generacích stále a stále chudší) klasický hatchback střední třídy. Osazený obyčejným, zážehovým motorem o objemu 1,5 litru, postaveným již v milionech kopií. Není to k zamyšlení?
Protože v té druhé budoucnosti musíte toto všechno překonat a zkrátka položit na oltář ekologického smýšlení, Green Dealu a budoucnosti našich dětí. Jinak si to neumím vysvětlit. Jenže, i to má své „ale“. Pokud současně míníte nabíjet na veřejných nabíječkách připojených do standardní sítě a energetický mix vaší země je z větší části postaven na uhlí a dalších fosilních palivech (ČR stejně jako Německo), pak „tankujete“ fosilní paliva. A v množství, které umí velmi citelně „smáznout“ veškeré výhody vašeho elektromobilu.
Co se stane s baterií po 8 letech záruky?
A ještě něco. Pohonem vašeho nového elektromobilu je baterie, na kterou vám Volkswagen dá 8 let záruky. Jakkoli to zní jako výhodný obchod, přemýšlejte prosím o kus dále, než je horizont vašeho leasingu. Za 4 roky to auto například prodáte, k masivní ztrátě ceny se ještě dostanu. Koupí ho někdo jiný, s „plánem“ také na čtyři roky. A co pak? Odkoupí ho VW za „zůstatkovou cenu“? Obávám se, že nikoli. A to hlavní? Co bude s tou baterií? Kolik bude stát její recyklace/ekologická likvidace? Mnoho neznámých, žádné odpovědi.
Nechme ale promluvit čísla. Máme vedle sebe dva vozy, Golf VIII s motorem 1,5 TSI 110 kW a ID.3 S. Srovnání vypadá následovně:
Model | VW Golf VIII 1,5 TSI | VW ID.3 S |
Pořizovací cena | 684 900 Kč | 1 270 900 Kč |
Spotřeba | 6,5 litru benzínu na 100 km | 21,3 kWh na 100 km |
Spotřeba cena | 275 Kč / 100 km | od 331 do 425 Kč / 100 km dle energetické společnosti |
Mnozí mohou namítnout, že budou dobíjet doma, zatímco „benzinku“ doma mít nemohou. Pochopitelně, i to je možné. Je možné mít doma fotovoltaiku a dobíjet přes wall box. Bude to však velmi pomalé, a pokud se rozhodnete pro delší trasu, placenému dobíjení se tak jako tak nevyhnete. A pokud nemáte vlastní fotovoltaiku, domek s garáží a wall boxem, celý tento konstrukt padá. Dobíjení z klasické zásuvky je totiž tak pomalé, že jej v praktickém životě nejde příliš použít.
Tak masivní ztrátu ceny nic neospravedlní
Jinými slovy. Neexistuje jasná, komparativní výhoda, kterou by ID.3 mohlo použít proti svému obyčejnému, „plebejskému“ sourozenci. Masivní ztráta ceny hned první rok celé toto srovnání jen potvrzuje. Zatímco Golf přijde na své ceně maximálně o 15 % a bude klesat už jen pomaleji, ID.3 odepisuje po prvním roce hned 30 % ceny. Což je, čistě pro ilustraci, něco přes 400 tisíc korun. Za to je pomalu základní verze VW Polo v akční nabídce. Absurdní.
Finanční ředitel VW dá třetinu peněz na spalovací motory. Konečně
Možná i proto se poslední dny u VW „pohnuly ledy“. Třetinu ze 180 miliard euro, původně určených na rozvoj elektromobilů, totiž firma přesune na rozvoj spalovacích motorů. Tento podíl bude „stále přidělen na udržení konkurenceschopnosti našich spalovacích vozů,“ řekl minulý měsíc finanční ředitel a COO VW Group Arno Antlitz na akci agentury Reuters v Mnichově. „Budoucnost je elektrická, ale minulost nekončí,“ řekl Antlitz. „Je to třetina a zůstane to třetina.“
VW Groups top-selling EVs in Europe
Pořadí | Model | Prodeje duben 2024 (ks) | % změna 01/04 2023 |
---|---|---|---|
1 | VW ID4 | 15,957 | −31 % |
2 | Skoda Enyaq iV | 14,562 | −2.3 % |
3 | Audi Q4 E-tron | 14,496 | 0.6 % |
4 | VW ID3 | 13,648 | −41 % |
5 | Cupra Born | 9,552 | −12 % |
Když se podíváme na čerstvá data o prodejích elektromobilů a vidíme ty dramatické poklesy (největší u ID.3, ano, vidíte dobře), dokážeme ta slova pochopit. Co bude dál? Nechme se překvapit. My vás budeme, ostatně jako vždy, obratem informovat o všem důležitém, co se v automobilovém průmyslu (nejen) Evropy odehrává. Zůstaňte s námi.