Monster Truck je už podle názvu dosti bizarní umění na kolech. Jak takové monstrum vzniká a jsou nějaké limity na jeho stavbu? Některé se dokonce smí používat na silnicích.
V obecném rozdělení bychom mohli Monster Trucky rozdělit do dvou kategorií. Jedna kategorie je ta pravá veliká, taková ta „full size“ verze, kdy na nastoupení potřebujete žebřík. Do druhé kategorie můžeme zařadit upravené pick-up a off-roady, které ještě mohou se svými úpravami legálně na silnici. První verze na silnici nemůže. Je to dáno tím, že šířka přesahuje přes 3,5 m. Monster Trucky vznikají jak na základě existujícího vozu, tak i úplně od nuly.
Začínáme stavět
Na začátku každého projektu je samozřejmě vize majitele. Ta je kolikrát značně bizarní a hraje velkou roli i finanční rozpětí, do jakého se chce majitel se stavbou vejít. Možnosti, jak postavit Monster Truck, jsou vlastně dvě. Jedna je použít již stávající vozidlo a to upravit tak, aby odpovídalo představám majitele. Druhá možnost je postavit ho od nuly. Jako vždy, je to otázka peněz.
Stavění na již vzniklém základě
Tato verze je vlastně nejjednodušší. Majitel nepřichází o možnost jezdit s vozem po běžné silnici a zároveň se mu dostává pocitu, že vlastně nikdo jiný na silnici takový kolos nemá. Některé automobilky dokonce nabízejí i tovární „bodykit“, kdy si za tučný příplatek můžete nechat upravit vaše stávající nebo nové vozidlo. Takové úpravy pak proběhnou většinou tak, že se vymění pružiny a tlumiče za delší. K tomu je zapotřebí upravit geometrii.
Pokud se zvedá auto o více jak 2 palce (5 cm), tak je pak kolikrát nutné i například dodělání distančních podložek mezi kardany na nápravy. Popravdě, pokud chcete udělat Monster Truck z běžného pick-upu, tak jej musíte zvednout alespoň o 6 palců (cca 15 cm), abyste dostaly na auto pořádně velká kola. Ty pak většinou mají rozměr disku kolem 20 palců a k tomu náležité pneumatiky. V takových případech se pak mění i poloosy, pokud má vozidlo nezávislé zavěšení. Dále dochází k vyztužení nebo rovnou výměně celého zavěšení a dalším úpravám.
Takto provedené úpravy na autě pak je třeba schválit. Pokud se jedná o tovární „bodykit“, tak je cesta o poznání jednodušší. Jednak proto, že v balíčku dostanete vše potřebné a pak už stačí jen namontovat a vybrat si vhodná kola. Pokud upravujete tzv. „na slepo“, tak cesta k vysněnému Monster Trucku bude složitější. Je pak třeba důkladně zkoumat, zdali všechny díly, které jste na vozidlo použili, jsou schválené pro provoz na pozemních komunikacích. V případě příslušenství pak tato úprava musí být zapsaná ve technickém průkaze.
Stavění od základu
Pokud finance dovolují, je tu možnost nechat si postavit svůj Monster Truck od základu. Vymýšlet si pak můžete prakticky cokoliv a limitem vám bude jen stav vašeho konta. Jejich výkony dosahují od 1500 koňských sil nahoru. Váží pak bez problémů od cca 5 tun výše. Některé modely mají dokonce zdvojená kola. Základním kamenem je prostorový rám z ocelových nebo chrommolybdenových trubek průměru 2 – 2,5 palce. Do něj se pak doprostřed umístí motor. Je to z důvodů vyvážení auta při skocích.
K motoru je pak připojena převodovka, rozvodovka a kardany na nápravy. Nápravy se většinou používají z nákladních vozidel. Obvykle se dělají tak, aby byla přední i zadní náprava řiditelná s možností vypnutí řízení. Samozřejmostí je pohon obou náprav. Tlumiče pak bývají zdvojené na každém kole a jako náplň je v nich nejčastěji dusík. Upevnění k rámu musí být extra pevné, protože tito pěti tunový „diblíci“ skáčou při přejezdech do výšky i 13 metrů. Dále jezdí po dvou kolech, ať již bočních nebo předních či zadních. Zdvih jednoho kola je cca 70 cm.
Kola dělají dojem
To, co dělá každý Monster Truck tak monstrózním, jsou samozřejmě kola. Ta mají většinou průměr od 167 cm (66 palců), v šířce pak atakují i hranici 1,1 m. Největší pneumatiky použil Bob Chandler na svém Bigfoot 5, ten měl kola o průměru 3 m. Na tomto Monster Trucku pak byly k vidění i zdvojená kola na nápravách. Tento mastodont pak údajně váží přes 13 tun. Kola, které lze nejčastěji spatřit na Monster Trucích, pak váží kolem 350 kg. V kolech je tlak 12 až 14 atmosfér a průměrně se jejich cena pohybuje kolem 1200 dolarů.
Spotřeba a rychlost
Nádrže jsou sice velké, obvykle kolem 80 l, ale během jednoho představení stejně musí ještě dotankovat palivo. Během show běžně spálí kolem 100 l paliva, nejčastěji metanolu. A jak je to s pohybem vůbec? S výkonem kolem 1500 koní je i zrychlení neuvěřitelně rychlé. Běžně zvládají z 0 – 100 km/h do 5 s. Zastavení je pak poněkud horší. Rozjet se umí na 160 km/h, ale naštěstí dráhy nejsou tak dlouhé, takže jde spíše o teoretickou rychlost. Převodovka je pak automatická a musí zvládat rychlé řazení mezi jedničkou a zpátečkou.
Jakým speciálním vozidlem byste se chtěli projet vy?