Vyhnout se pokutě za použití základního vybavení auta je snadné. Je potřeba pouze nepodlehnout pocitům, dojmům a mýtům, zákon to má vyřešené.
Pro řadu motoristů je používání světel otázkou intuice. A to je špatně, při řízení auta nelze vycházet z pocitů a dojmů, ale ze zákona o provozu na komunikacích. Nesprávné používání světel je problémem nejen u nás, ale i u našich sousedů. V Polsku řeší skutečnost, že řidiči neumí používat správně dálková světla a mlhovky. Většina lidí si podle tamních odborníků uvědomuje, že správné používání světel je nezbytné pro bezpečnost.
Neznalost zákona neomlouvá, světla nelze používat libovolně
Avšak neznalost některých pravidel může vést ke konfliktům s policisty a k vysokým pokutám. Jednou z častých chyb polských řidičů je nevhodné používání dálkových světel na rychlostních silnicích. Nesprávné použití dálkových světel může být považováno za nebezpečné a řidičům tam hrozí pokuta až 15 000 Kč v přepočtu. Další chybou je nevhodné používání zadních mlhových světel. Ta by měla být zapnuta pouze při omezené viditelnosti na méně než 50 metrů. Jejich použití za dobrých podmínek je nejen nezodpovědné, ale i trestné.
Řidiči, kteří oslní ostatní účastníky silničního provozu, mohou čelit pokutě ve výši 500 Kč v přepočtu a 2 trestným bodům. Při nezapnutí zadních mlhových světel ve špatných podmínkách může být pokuta až 1 000 Kč v přepočtu a 2 trestné body. Zvláštní pozornost by měli věnovat polští řidiči při parkování ve špatných podmínkách. Nesvícení při parkování může vést k pokutě od 1 500 Kč v přepočtu a k 3 trestným bodům.
Jak je tomu u nás? Informace o používání mlhových světel na automobilu najdou čeští řidiči v zákoně č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. V § 32 (4) se píše, že „přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy“. A dále také v § 2 funguje vymezení pojmů zákona.
Mlhovky jsou dobrovolné vpředu a zcela povinné vzadu
Tam se píše, že „snížená viditelnost je situace, kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu“. Ze zákona vyplývá jedno. Použití předních světel za snížené viditelnosti je věcí dobrovolnosti. Ovšem použití zadních mlhovek je za snížené viditelnosti povinné!
Ne každý vůz je předními mlhovkami vybaven, proto ta dobrovolnost. Ovšem zadní mlhovka je povinností, bez ní auto neprojde třeba STK. To platí zejména pro auta dovezená ze zemí, kde není mlhovka povinná. Jak poznat situaci, kdy je na čase mlhová světla zapnout? Mělo by se jednat o počasí, kdy je mlha, sněžení či déšť natolik hustý, že donutí řidiče zásadně snížit cestovní rychlost.
Mlhovky ve zpětném zrcátku jsou nepříjemné. A frustrující
V takovém případě jsou motoristé povinni zadní mlhovou svítilnu použít. V případě za sebou jedoucí kolony vozidel by správně měla mlhovka svítit jen na posledním voze. Jinak řečeno, řidič musí myslet a počítat s tím, že když ho dojede jiné auto, mlhové světlo vypne. Je to jistě pro řadu lidí nepříjemné, ale je třeba přemýšlet za volantem, a to neustále. Automat za nikoho tohle neudělá. U nás hrozí za neoprávněné použití mlhového světla pokuta 2 000 Kč.