Aplikace, které varují před výskytem policejních hlídek, jsou nelegální. Velmi často je na ně nahlíženo jako na radarové detektory.
Evropská unie nemá jednotou legislativu, žádní společné a jednotné řešení pro přístup k problematice k antiradarů. Nejenom EU, ale obecně celá Evropa se na antiradary dívá velmi příkře, kromě Rumunska, kde není zatím žádné omezení. U nás je legislativa relativně benevolentní, naopak v západních zemích hrozí vysoké pokuty, někde i vězení. A to nejenom za antiradar jako takový. V určitém ohledu jde o problematiku názvů a správnou terminologii.
Narušovat vybírání pokut za rychlou jízdu se nesmí
Ovšem také o lokalitu, ve které řidič dané zařízení používá. Pasivní antiradar, správně radarový detektor, je u nás legální používat. Nelegální je používat aktivní rušičku signálu takzvaného radaru. Tedy pokud řidič pouze ví, že je měřen, ale toto měření aktivně nenarušuje, je to v pořádku. U nás. Zbytek Evropy vnímá věc s antiradary jinak. V ostatních zemích je až na výjimky zakázané antiradary, respektive jak aktivní rušičky, tak také pasivní detektory, používat.
Mnohde je dokonce nelegální mít toto zařízení v autě, byť v neaktivním stavu. A nejde jen o zařízení jako takové, ve formě hardwaru, potíže mohou nastat i se softwarem. S aplikacemi, které běžně slouží jako navigace, mají další funkce, včetně varování před policejními hlídkami a měřením. A to může být problém. Německý ADAC upozornil na případ, kdy bylo zjištěno v automobilu aktivní zařízení (mobilní telefon) s běžící navigační aplikací.
U nás je to legální, v Německu pokuta, v Belgii vězení
Aplikace obsahovala varování před policejním měřením. Navíc nešlo o mobil řidiče, ale spolujezdce, přesto policie zakročila a udělila pokutu 100 Eur, tedy asi 2 400 Kč. Jak je vidno, německé zákony ohledně antiradarů lze ohnout a naroubovat nejenom na samotná zařízení ale i aplikace. Je v pořádku, pokud je na hlídky policie upozorňováno v rádiu. Podle logiky, že jde o obecné oznámení pro všechny řidiče, ne jenom ty, kteří jsou právě v daném místě. Je možné dokonce upozorňovat ostatní řidiče gesty, blikání světly je zakázané.
Naopak ten, kdo v Německu a nejenom tam, cíleně a záměrně sleduje výskyt policejních hlídek na své trase, porušuje zákon. Vyplatí se tedy, pokud řidič používá Waze nebo jinou, podobnou aplikaci, když se blíží v zahraničí k policejní hlídce, tuto vypnout. Obecně je tento postup asi bezpečný ve všech evropských státech. Někde totiž hrozí nejenom pokuty, ale i pobyt ve vězení. Je otázkou, jak by v Belgii, kde je odnětí svobody aktuální, v daném případě postupovali. Ale proč riskovat.