Zamrzlé palivo není nic, co by kohokoli z nás potěšilo. Speciálně méně odolné varianty nafty umí řidiče pěkně potrápit. A pokud se pokusí nastartovat, je na drahou opravu zaděláno.
Zima „překvapuje“ řidiče každý rok. Ostatně zřejmě podobně, jako naše silničáře. Jejichž (pravda již spíše historické) výroky o nečekaném sněhu v prosinci zřejmě vstoupí do dějin. Každopádně jde o náročnější období jak co do provozu na silnicích, tak co do údržby našich vozidel. Mrazy a zamrzlé palivo totiž mohou celkem zásadně ovlivnit to, jestli ráno nastartujeme – a také jestli vůbec odjedeme. Při jaké teplotě vlastně palivo zamrzá? Pojďme se na to podívat společně.
Motorová nafta je na zamrznutí extrémně citlivá
A jako první je „na tapetě“ samozřejmě motorová nafta. Ze dvou paliv je to právě ona, která je výkyvy teplot pod nodem mrzau mimořádně citlivá. Exaktně vzato se teplota, při které dochází ke srážení parafínu v motorové naftě a tedy jejímu tuhnutí, pohybuje od -7 stupňů Celsia. Při teplotách kolem -20 stupňů pak může dojít k úplném zablokování palivového systému, což může znamenat potíže – a někdy i docela drahého rázu. S benzínem je to naopak výrazně jednodušší, jak si ukážeme za okamžik.
Motorová nafta určená pro letní použití zachovává své vlastnosti až do teploty -4 stupně Celsia. Při poklesu pod -5 stupňů Celsia letní nafta ztrácí své vlastnosti. Od 1. října do 15. listopadu mají proto stanice přechodnou naftu, která si zachovává své vlastnosti při teplotách do -10 stupňů Celsia. Od 16. listopadu do 1. března pak odolává palivo nabízené na stanicích až -20 stupňům Celsia. Této naftě se říká zimní, a jakkoli není -20 stupňů hodnota, z které by se ostřílení polárníci káceli do ledu, na české poměry to dostatečně „zimní“ je.
Pokoušet se nastartovat se zamrzlou naftou je cesta k drahé opravě
Jak již bylo uvedeno, případné zamrznutí nafty má u vznětového motoru poměrně fatální dopad nejen na pohyblivost vozidla. Důsledky jsou totiž mnohem vážnější, srážený parafín může zcela zablokovat palivový filtr a ochromit palivovou soustavu. Pokud se v takové situaci přesto budete pokoušet nastartovat a „rozchodit to“, dojde nejspíše k poškození citlivých komponentů. Což bude následně vyžadovat návštěvu u mechanika a hodně peněz k tomu. Jediná správná cesta, pokud už k zamrznutí dojde, je auto nechat samovolně rozmrznout, například ve vytápěné garáži.
Jak je to tedy s benzínem? Podstatně jednodušší
S benzínem je situace mnohem jednodušší. Bod mrazu u běžného Naturalu 95 totiž nastává až při −45 °C. A paradoxně – čím větší zima je, tím lépe motor startuje (s kvalitní baterií, pochopitelně). Benzín má v těchto tuhých podmínkách vyšší tlak par a lépe se odpařuje. Pro toto palivo je mnohem nebezpečnější teplo: benzín se poměrně rychle odpařuje a může tak vzniknout výbušná směs. Jestli můžete volit mezi dvěma vozy pro provoz v zimě, a jenom jeden z nich má zážehový motor, pak jej doporučujeme. Starosti se zamrznutím můžete hodit za hlavu.
Aby se předešlo zamrznutí paliva (tedy speciálně nafty) v nádrži, je dobré především sledovat, jakou naftu (do kolika stupňů) tankujeme. A pokud naše auto z jakéhokoli důvodu od léta stálo a máme tedy v nádrži stále letní naftu, je doporučeníhodné ji při první příležitosti celou vyjet. A poté natankovat plnou nádrž nafty přechodné, nebo zimní, podle toho, jaká již bude k dispozici. A neváhat si s každým dalším připlatit za kvalitní verze zimní nafty s aditivy. Vyplatí se to, výrazně. Jakákoli oprava palivového systému u dieselu bude totiž dražší.