I když řídíte již pěknou řádku let a víte, jak se věci mají, vždy je čas na učení se novým věcem. Například význam této značky dost zásadně ovlivňuje řidiče a jejich jízdu.
Tato konkrétní situace, ke které často dochází, se odehrává v Praze na jisté specifické silnici. Na ní řidiči mohou jezdit až 80 km/h, místo toho se ovšem velké množství lidí plouží okolo 50 km/h. Tímto dochází k zahušťování provozu a zvyšuje se riziko, že dojde k nehodám či nebezpečným situacím. Proč tomu tak je? Často si nevšímají značek, jezdí po paměti a nebo je vyděsí kamery úsekového měření.
Když můžete, raději zrychlete
Jedná se o oblast mezi Pankrácem a Jižní spojkou na ulici 5. května. Je zde umístěná značka IZ 2a, kterou jinak lze nazvat „Silnice pro motorová vozidla“. Tato značka mimo obec zvyšuje maximální rychlost až na 110 km/h, v obci poté na 80 km/h. Přesně na tolik by měli řidiči v daných úsecích zrychlovat. Tak se ale často neděje, řidiči tu spíše naopak brzdí a jezdí okolo 50 km/h, kvůli čemuž značně houstne doprava.
Je možné, že se tomu tak děje kvůli kamerovému systému úsekového měření, který se nachází směrem k centru sto metrů před značkou IZ 2a. Řidiči se vylekají, dostanou strach z možnosti získání pokuty za příliš rychlou jízdu a sundají preventivně nohu z plynu. V momentě, kdy dojedou ke značce sice zvedat rychlost mohou, ale možná v danou chvíli netuší, jak se zachovat, a zmateně jedou nadále pomalým tempem.
Proč nepřidají další a jasnější značku?
Jenomže na úseku směrem z centra se žádná kontrola nenachází. Kamery jsou tam využívány jako dopravní a statistické k měření intenzity provozu, nikoliv jako úsekové měření rychlosti. Vzhledem k tomu, že se zde zvedá rychlost z 50 km/h na 80 km/h, by systém měl obtíže s výpočtem, zda řidič jel proti předpisům. Řidiči tak panikaří naprosto zbytečně a mnoho z nich se ptá, proč ke značce IZ 2a nepřidat ještě jednu, kde by byla vyznačena maximální povolená rychlost?
Praha se nechala slyšet, že dosavadní značení stačí a ze zákona je díky značce IZ 2a povolena rychlost 80 km/h, není tedy třeba umisťovat značku druhou. Naopak se teď všichni snaží o to, aby se počet nadbytečných dopravních značek snížil. Provoz se tak stane přehlednějším a méně nebezpečným. Přitom paradoxně směrem do centra si můžete všimnout za značkou IZ 2b (Konec silnice pro motorová vozidla) ještě jedné specifické tabulky s nápisem „POZOR 50“.