Potvrzeno: Systém v nových autech převezme řízení, pokud vyhodnotí, že řídíte špatně. Nevytrácí se už zdravý rozum?

Google je víc než vyhledávač, je to hybatel dnešního světa. Technologický gigant určí, jestli řídíte správně nebo ne.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Nechtěl bych být špatným prorokem. Rozhodně nejsem typ člověka, který by volal po tom, abychom poháněli stroje parou. Do určité míry je to nadsázka, do určité míry ne, chci tím říct, že nejsem žádný zpátečník. Na druhou stranu vnímám, že technologie víc a víc přebírají za člověka odpovědnost. Nebo ještě jinak, protože ani to není správné tvrzení. Odpovědnost nese člověk, stále ji nese člověk. Ale pokud budu mluvit konkrétně o autech, tak technologie přebírají řízení auta místo člověka. Ovšem v případě nehody je to člověk za volantem, který dostane pokutu a bude se zodpovídat před soudem. Technologie se v automobilovém průmyslu posouvají mílovými kroky vpřed.

Před třiceti lety to byla fikce ve sci-fi filmu, dnes běžná realita

Co bylo ještě před pár lety sci-fi, je dneska realitou. Autonomní řízení, asistenční systémy, kamery sledující okolí vozu – to vše už bereme jako běžnou součást moderních aut. Ale co když vám řeknu, že Google nyní pracuje na systému, který bude sledovat, jestli řídíte správně? Asi vás to nějak nepřekvapí, protože to už tady svým způsobem je. Víme o tom, psal jsem o tom sám několikrát. Systémy v autech sledují řidiče, pokud mají pocit, že se nesoustředí, upozorní ho. V extrému mohou auto dokonce zastavit. Jenže to, o čem budu mluvit teď, je víc než jenom výstraha, zpomalení nebo zastavení. Je to převzetí řízení. Ano, čtete správně.

Technologický gigant, který už dávno překročil hranice internetového vyhledávače, se rozhodl, že bude dohlížet na to, jak se chováme za volantem. A pokud se mu něco nebude líbit, může dokonce převzít kontrolu nad vozidlem. Je to budoucnost, nebo už příliš velký zásah do svobody řidičů? Druhá varianta je samozřejmě správně. Podle dostupných informací Google vyvíjí systém, který má za úkol monitorovat chování řidiče a vyhodnocovat, zda neřídí špatně. Co to znamená v praxi? Systém bude pomocí senzorů, kamer a pokročilých algoritmů sledovat, jak držíte volant, jak reagujete na situace na silnici, a dokonce i to, zda nejste unavení nebo rozptýlení.

Audi určila rok, kdy vyrobí poslední auta se spalovacími motory. Za nedlouho z výrobních linek budou vyjíždět pouze elektromobily

Pokud systém vyhodnotí, že vaše řízení není bezpečné, může vás nejprve upozornit. Znovu, to je to, co už tady je, to je to, co už jsem zmiňoval. Ovšem co dál? Pokud na upozornění nezareagujete, může systém převzít kontrolu nad vozidlem. Zmíněný systém tedy sleduje vše, co se v autě děje, zrychlení, rychlost, styl zatáčení i prudké brždění. Na základě získaných dat vyhodnotí, zda je jízda plynulá a bezpečná, nebo naopak vykazuje znaky rizikového chování. Za konceptem je projekt Waymo, kde mají software, který sbírá údaje o jízdě auta a analyzuje je. Na základě toho pak hodnotí a zjišťuje, jestli se nejedná o nepravidelné a nepředvídatelné chování.

Systém určí, zda řidič jede správně, a když ne, převezme řízení

Jestli to chápu správně, tak potom v nečekaných a výjimečných případech by tento systém mohl na určitý čas převzít kontrolu nad automobilem. Pokud se systém rozhodne, že zvládne řídit lépe než řidič, jednoduše zasáhne a za řidiče zastoupí. A znovu se vracím na začátek. Kdo v tu chvíli vlastně bude řídit? Stroj, nebo člověk? A kdo je za takový manévr zodpovědný? Za mě je to krok do oblasti, která je více než kontroverzní. Tohle podle mého názoru nesmí nastat. Je tady jasný rozpor mezi tím, kdo řídí a kdo je zařízení zodpovědný. Pokud by mělo být auto čistě autonomní, tak si umím představit, že do něj člověk sedne, ale nebude to řidič, bude to cestující.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

Odpovědnost bude mít výrobce, popřípadě provozovatel daného auta nebo služby. Do chvíle, kdy jde o soukromé auto a odpovědný je člověk jako takový, jako jedinec, nemůže přece systém přebírat řízení a řídit místo řidiče?! Osobně si myslím, že to je krok, který může skutečně vyvolat hodně kontroverzí. Na jednu stranu chápu, že technologie může mít potenciál zvýšit bezpečnost na silnicích. Na druhou stranu si ale kladu otázku, kam až tohle sledování může zajít. Google tvrdí, že jeho cílem není omezovat řidiče, ale pomáhat jim.

Odpovědnost je na člověku, ale řídit bude robot, to fakt chcete?

Systém má být navržen tak, aby fungoval jako „asistent“, který zasáhne jen v případě, že je to opravdu nutné. Například pokud usnete za volantem, systém to okamžitě rozpozná a auto bezpečně zastaví. Nebo pokud se budete věnovat mobilnímu telefonu místo řízení, systém vás na to upozorní. To zní na první pohled rozumně, ale co když se technologie začne plést i do situací, kdy to není potřeba?

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

Pokud správně rozumím, tak je tady rozšíření systému takové, že budou mezi sebou komunikovat automobily navzájem. To už mi přijde úplně mimo mísu. Nechci být paranoidní, ale tady je krok ke vzpouře robotů. A to nemyslím jako pomatený nadšenec pro vědecko-fantastické filmy. Nedávný článek, který přiznal to, že se v Číně roboti skutečně postavili člověku a vzbouřili se, je za mě prvním zdviženým prstem. Prvním varováním. Nevím jak vy, ale já takové systémy do svého auta rozhodně nechci.

Tohle opravdu chcete do auta?

Zdroj: Waymo
Diskuze Vstoupit do diskuze
103 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články