Za banální přestupek, kterého se v autě dopouštíme denně, už hrozí mastná pokuta. Doposud to řidiči nevěděli

Pro mnohé bude překvapením, že zdánlivě nevinné počínání, kterého si často ani nevšimneme, může u policie vyvolat potřebu nás pokutovat. A často oprávněně.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Je doba dovolených, mnozí z nás je trávíme v jižních zemích (byť tam už je na můj vkus opravdu příliš horko, vypadá to, že na globálním oteplování něco pravdy bude), a kdo jste vyrazili autem, případně netrávíte dovolenou jen v resortu u moře, ale vyrazili jste třeba i do uliček jakéhokoli italského města, dáte mi zřejmě za pravdu v jednom: neuvěřitelně mnoho se tam troubí. Chápu, jižanský temperament, který navíc sdílí i jižanští policisté. Kdo by se nad něčím takovým pozastavoval. Ale u nás? To vás tuším překvapí.

Možnosti užití zvukového výstražného znamení definuje zákon

My Češi máme ve zvyku, respektive tedy někteří z nás, dát někdy najevo projev své nespokojenosti, rozčarování či přímo rozezlení nad druhým řidičem tím, že jej „vytroubíme“. Některá vozidla mají přitom klakson opravdu slyšitelný, srovnatelný s klaksonem solidního kamionu, neřku-li malého parníku. Opravdu ale můžeme troubit tak (a především tam), kde se nám to zlíbí? Soudě dle toho, jak často někteří klakson používají, se domnívají, že ano. Což je ale samozřejmě omyl, navíc vcelku zažitý.

Pokud si v autě pustíte radio hodně nahlas, dostanete pokutu. Policie vymáhá podle § 5 odst. 1 písm. d) a je nekompromisní

Když tedy pominu to, že existují místa, kde je zvukové výstražné znamení zcela zapovězené (a často doprovázené zákazovou značkou B23a), například v okolí nemocnic nebo dalších zařízení, kde by zvukový signál mohl vést k rušivým jevům, definuje jeho užití výslovně zákon č. 361/2000, o provozu na silničních komunikacích. Ten v paragrafu 31 striktně říká, kdy je použití zvukového výstražného zařízení dovoleno, a navíc také přesně za jakým účelem. Přikládám jej v přehledné formě v infoboxu:

Výstražná zvuková znamení dle zákona 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích

§ 31

Výstražná znamení

(1) Je-li to nutné k odvrácení hrozícího nebezpečí, dává řidič zvukové výstražné znamení. Mimo obec může řidič dávat zvukové výstražné znamení i tehdy, je-li to nutné k upozornění řidiče předjížděného vozidla.

(2) Místo zvukového výstražného znamení smí řidič dávat světelné výstražné znamení krátkým přerušovaným rozsvícením dálkového světla nebo přepínáním potkávacích a dálkových světel; k upozornění řidiče předjížděného vozidla je smí dávat i v obci.

(3) Je-li nutné upozornit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích na hrozící nebezpečí, zejména v případech, kdy je nutné náhle snížit rychlost jízdy nebo zastavit vozidlo, dává řidič světelné výstražné znamení zapnutím výstražného světelného zařízení.

(4) Výstražné znamení se užívá jen po dobu nezbytně nutnou.

Jakmile to máme jen trochu povolené, zneužijeme to „na max“

Nicméně malý problém, alespoň z mého úhlu pohledu, je poněkud vágní formulace v textu daného paragrafu. Zákonodárce totiž evidentně nepředpokládal možné zneužívání nad míru všeobecně únosnou a přijatelnou. Jenže to bychom nebyli my Češi, aby to mnozí z nás nepojali ve stylu „pokud to je povoleno, budu to využívat tak, jak se mi to zlíbí, nějaká přijatelná míra mne vůbec nezajímá“. Jsme tak (celkem zvláštně) někteří nastaveni, vnímáme vlastní ega jako středobod vesmíru a je nám celkem jedno, co na to okolí. Nezájem.

Arogantní blázen v Opelu poslal dvoutunový Land Rover i s dítětem několikrát přes střechu. Kamera ho natočila

Čili pokud zákon definuje „Mimo obec může řidič dávat zvukové výstražné znamení i tehdy, je-li to nutné k upozornění řidiče předjížděného vozidla“, není tomu opravdu tak, že budu za volantem troubit pokaždé, když se usmyslím někoho předjet. Mám s tím osobně neblahou zkušenost, speciálně pokud jsem zrovna na kole. Řidiče, co si snad myslí, že jejich chrochtající TDI neslyším a musí mi vyloženě za zády zatroubit, bych počítal odteď ještě do důchodu.

Zákon nechává „nutné“ na subjektivním posouzení. Což je možná škoda

Jako že mám do něj celkem daleko. Zákon v paragrafu 31 přitom jasně hovoří o tom, že výstražné znamení se užívá jen po dobu nezbytně nutnou. A v tom je právě potíž. Jako „100x nic umořilo i osla“, tak 100 krátkých zatroubení (pokaždé pochopitelně v jiné situaci) je sice „užití po dobu nezbytně nutnou“, otázkou však je, jestli je to ale vůbec nutné. O slovo „nutné“ se totiž zákon ve své formulaci opírá nejednou. Nicméně to je na subjektivním posouzení každého z řidičů. Zákon nemůže postihnout všechny situace.

Kdo zatroubí neoprávněně, tomu hrozí pokuta 2 500 Kč. Zákon používání klaksonu řidiče rozčiluje

A jak už jsem uvedl, pokud je něco na subjektivním posouzení, je v podstatě nemožné to jakkoli postihovat. Policista může 100x tvrdit, že jste při daném předjíždění nemuseli použít výstražné zvukové znamení. Když vy ale budete po stoprvé namítat, že jste usoudili, že to bylo pro všechny účastníky nutné a nezbytné, zřejmě opravdu vyhrajete hned „první kolo“ při samotném projednávání přestupku. S pravděpodobností hraničící s jistotou byste však vyhráli případné následné správní řízení.

Jsou situace, kdy policie nebude diskutovat. A 2 500 Kč pokuty vám reálně hrozí

Přesto, co vám hrozí v případě, že zvukové znamení použijete zcela v rozporu s dikcí výše zmíněného zákona a policie vás přitom přistihne, či to dokonce zdokumentuje? Nezapomeňte přitom na jejich takřka neustále běžící kamery vpředu i vzadu autech, v posledních, moderních verzích výbav speciálně. Pak nastupuje ono obvyklé, co vám odříká každý policista zpaměti, i když ho vzbudíte ve dvě ráno (a nebude mít pochopitelně noční službu):

Řidič totiž podle zákona „nesmí obtěžovat ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích ani jiné osoby zejména nadměrným hlukem, znečišťováním ovzduší, rozstřikováním kaluží, bláta nebo zbytečným ponecháním motoru stojícího vozidla v chodu.“ A pokud se budete rozčilovat nad parkováním někoho tím, že necháte klakson jet dlouhé desítky vteřin (i více), tak jste se přesně tohoto přestupku dopustili a těžko to „ukecáte“. Sazba? Až 2 500 korun blokově. S klaksonem tedy opatrně, méně je někdy více.

Také se vám stává, že někoho „vytroubíte“?

Diskuze Vstoupit do diskuze
77 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články