Evropská unie před sedmi lety vydala nové předpisy pro kontrolu tlaku v pneumatikách. Možná se vám tak návštěva servisu letos prodraží.
Evropská unie sice nařídila nové předpisy pro kontrolu tlaku v pneumatikách již před sedmi lety, ale až nyní řada řidičů zaplatí za jejich výměnu mnohem více, než bylo doposud zvykem. Pokud tedy jedete do servisu, abyste mohli nasadit nové zimní přezutí, možná budete překvapeni, jakou odměnu budou místní mechanici požadovat.
Zimní pneumatiky a jejich výměna
Ačkoliv myšlenka nové legislativy byla navržena poměrně dobře, v praxi selhává na plné čáře. Její přínos je téměř nulový a za výměnu pneumatiky a jejího snímače nyní řidiči zaplatí mnohem, mnohem více. Kromě toho nastal čas, kdy budete potřebovat nasadit zimní přezutí. Pokud tedy půjdete do servisu, mechanik se vás zeptá na datum výroby vašeho vozu. To je totiž informace, která je pro výměnu pneumatik právě tím nejdůležitějším.
Systém nefunguje tak, jak by měl
Systém sledování tlaku v pneumatikách (TPMS) je povinný pro všechna vozidla vyrobená po listopadu 2014. Dříve se totiž řidičům pouze doporučovalo, aby kontrolovali tlak v pneumatikách každých 14 dní. Málokdo to však dělal. Nesprávně nahuštěné pneumatiky však představují řadu nebezpečí, jako například delší brzdnou dráhu, zhoršenou ovladatelnost a zvýšenou spotřebu paliva. Nemluvě o tom, že se pneumatika rychleji opotřebovává. Povinné monitorování tak mělo všem těmto problémům zabránit.
Jak se ale ukazuje, TPMS je téměř nefunkční a řidiči tak budou muset opět sáhnout hluboko do peněženky. Výrobci totiž používají dva typy monitorovacího systému – přímý a nepřímý. První z nich je relativně spolehlivý, protože měří tlak pomocí senzorů zabudovaných ve ventilech. Takový systém je však poměrně nákladný, a proto se někteří uchýlili k nepřímému systému, který žádné snímače nemá a sleduje pouze rychlost kol pomocí snímačů ABS. Pokud tedy systém zjistí zmenšení obvodu pneumatiky, oznámí problém na přístrojové desce.
Výměna pneumatik bude stát hodně peněz
V praxi je však tento „oblíbený“ systém téměř nepoužitelný. Je velmi nespolehlivý a uváděné problémy se téměř nikdy neodrážejí od skutečnosti. Systém poskytuje pouze obecné informace o závadě, a proto řidič nemůže vědět, která pneumatika ztratila tlak a jaká je jeho hodnota. Přímý systém se však může časem také stát problematickým. Přestože měří přesný tlak na každém kole, potřebuje až čtyři senzory, které posílají informace do palubní elektroniky. To ale také není spolehlivé, a ani bezúdržbové (natož levné).
A právě proto je při každé výměně pneumatik nutné provést servis snímačů, aby poskytovaly správné údaje. Vy však kvůli této skutečnosti zaplatíte za zimní pneumatiky mnohem vyšší částku. Maximální životnost baterie senzoru je 6 let, a proto je rok 2021 právě tím, kdy by měla být velká část těchto senzorů u vozů vyrobených po roce 2014 vyměněna. Nebude to však ani snadné, ani levné.
Už jste si letos vyměnili pneumatiky?