Citelné zvyšení trestů za alkohol za volantem může mít za důsledek i zabavení auta a jeho následné odeslání přímo na frontu na Ukrajinu. Zůstanou vám maximálně oči pro pláč.
Určitě se mnou budete souhlasit, že opravdu není moudrý nápad sedat za volant pod vlivem čehokoli zakázaného. V drtivé většině států na světě to zakazuje i zákon, samozřejmě včetně České republiky, kde vám hrozí několikatisícové pokuty a odebrání řidičského průkazu. Nicméně, to je jen začátek příběhu. Málokdo totiž ví, jak snadno může za podobný přestupek jeho auto skončit někde na frontě válečné Ukrajiny. Pojedete si pro něj? Pojďme se na to podívat společně.
Zabavení auta jako exemplární trest
Zabavení auta za obsah čehokoli nezákonného v krvi není ostatně nijak nové téma a pravidelně přichází na přetřes u nás i v okolních zemích. Je to logické – vědomé požití a usednutí za volant je jeden z nejhorších přestupků, nejvíce ohrožujících ostatní řidiče a měl by být vždy exemplárně trestán. V sousedním Polsku v té věci již poměrně pokročili, a byť musíte mít skutečně „vysokou hladinku“, není nereálné, že své auto již nespatříte. Rakousko podobně. Ještě o level dále jsou však v Lotyšsku.
Tam je časté řízení pod vlivem celkem nemalý problém. Tamní policie se tedy rozhodla pro razantní krok, a nezůstala „pouhého“ propadnutí věci ve prospěch státu, jak je to již někde obvyklé. Lotyšsko se totiž rozhodlo, že místo toho, aby vůz prodalo a ziskem financovalo státní rozpočet, auta pošle na dobrou věc. A s ohledem na výraznou pomoc válkou zasažené Ukrajině byl cíl zásilek zabavených vozidel jasný. Na Ukrajině pak tato slouží jako improvizované sanitky na převážení raněných.
Ze zabavených provizorní sanitky pro převážení raněných
Tento systém už nějakou dobu funguje díky nevládní organizaci Agendum. Ta již předala na Ukrajinu přibližně 1 500 aut a další tisíce čekají na úpravu a odeslání. Na policejním parkovišti v Rize momentálně čeká několik desítek zabavených aut. Zakladatel iniciativy Reinis Pozņaks uvedl pro agenturu AFP, že každý víkend posílá z Lotyšska na Ukrajinu kolem 30 až 40 aut. Nutno dodat, že ne všechna tato vozidla jsou zabavená, část pochází také od dárců nebo nadšenců, kteří repasují staré kusy z vrakovišť.
Každé zabavené nebo darované auto samozřejmě musí projít potřebnou úpravou, aby zvládlo službu na bojišti. Jednak se musí potřebně vybavit interiér, aby mohlo sloužit co nejvíce zdravotnickým účelům, zároveň se ale taky musí uzpůsobit z technického hlediska, aby zvládlo válečný terén. Úpravy i přesun aut je potom financovaný z peněz dárců, nikoliv ze státního rozpočtu nebo daní.
Neposílají tam ale jen auta nezodpovědných řidičů. V Lotyšsku totiž také platí, že ruská auta, která jsou na území státu déle než jeden den, musí být registrovaná. Pokud nejsou, řidiči hrozí vysoká pokuta, ale také zabavení vozidla. Takové auto potom potká stejný osud jako vozidlo opilého řidiče.
Jedna z nejčastějších příčin dopravních nehod
Možná se to může zdát jako přísný trest, ale je důležité si uvědomit, že Lotyšsko má poměrně mírný přístup k zakázaným látkám za volantem. Začínající řidiči a profesionálové mají nulovou toleranci, zatímco ostatní řidiči mohou mít až půl promile v krvi. Překročení hranice 1,5 promile je však trestný čin, za který hrozí vězení, obecně prospěšné práce, vysoká pokuta nebo zabavení vozidla. Jen v loňském roce bylo takto zabaveno přes 800 aut, jež dříve končila v dražbách. Teď mohou přispět k záchraně životů, nejen na Ukrajině, ale i na silnicích.
Podle údajů Světové zdravotnické organizace (WHO) zemře každoročně přibližně 1,35 milionu lidí na silnicích po celém světě. Z toho značná část úmrtí je spojena s řízením pod vlivem zakázaných látek. Přesné číslo se liší podle regionu, ale odhaduje se, že řízení pod vlivem přispívá k přibližně 20–30 % všech smrtelných dopravních nehod. To znamená, že ročně zemře v důsledku takto nezodpovědného chování přibližně 270 000 až 400 000 lidí. Což je příšerné číslo. Jak to vidíte vy, nebylo by něco podobného na čase zavést i u nás?