První místo Čechů v konzumaci alkoholu v Evropě s sebou logicky nese i velké procento řidičů pod vlivem. Možné řešení je přitom celkem jednoduché, byť poněkud radikální.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
O tom, že pití za volantem je opravdu zásadní problém, zřejmě netřeba vést dlouhé diskuse. „Démon v lahvi“ je z daňových a „sociálně společenských“ důvodů bez problémů tolerovaný českým státem a je ve finále odpovědný za 4,8 % nehod, jež se stanou na českých silnicích. V mnoha případech jsou však oběťmi těchto nehod lidé, kteří s pitím neměli nic společného. Jak skutečně efektivně vymýtit požití před jízdou z českých silnic? Pojďme se společně podívat na již fungující řešení, které by mohlo situaci zvrátit.
Češi jsou ve spotřebě alkoholu první v Evropě. Dochází nám, jak je to tristní situace?
Společenské náklady nadměrného pití se pohybují mezi 35 až 57 miliardami korun ročně. Zapomeňte na Dány. „Piješ jako Čech“ je výrazně přesnější a zanedlouho se možná stane jakýmsi „Czech Made“ našeho národa. Jsme zkrátka národem pijanů. Nadměrná konzumace přitom zkracuje dožití Čechů o jeden rok a padne na ni 2,5 % všech zdravotních výdajů. Zvýšená kriminalita, dopravní nehody či snížená produktivita práce odpovídají každoročně dalším miliardám.
Tato nelichotivá statistika se pochopitelně propisuje do situací, které dopravní policisté řeší dnes a denně. Stačí se dát do řeči s některým ze zasloužilých „dopraváků“, jenž většinu profesního života strávil na silnicích při hlídkové službě a kontrolách, a polovině historek nebudete chtít věřit. Z té druhé poloviny vám bude o to víc smutno. Autor tohoto článku nelenil a s pomocí svého kamaráda ve službách PČR si jeden takový rozhovor domluvil a absolvoval. A odcházel z něj celkem otřesen. Brzy jej přineseme v plném znění na těchto stránkách.
Notorickým porušovatelům zákona není co vzít. Kromě auta
Jedním z nejvíce komunikovaných problémů přitom zůstává, že nejednou hlídky přistihnou řidiče, kterému byl již dříve zabaven řidičský průkaz. A dotyčný si s tím příliš hlavu neláme a vesele jezdí dál. A co víc, vesele jezdí dál pod vlivem. Pochopitelně, vystavuje se riziku trestního stíhání za maření výkonu úředního rozhodnutí, i s tím si však někteří umí poradit. Ono jestli máte druhou nebo třetí podmínku, je v zásadě jedno. Pokud tedy tušíte, že případný další postih bude opět podmínka.
Co takovému řidiči vzít, jak jej vlastně potrestat? Možná by stálo za to uvažovat o propadnutí vozidla, ve kterém byl dotyčný hříšník přistižen za volantem pod vlivem. To totiž „bolí“ ihned, a pokud někdo má jedno auto, má jej rád a má jej k tomu všemu třeba ještě na leasing či na úvěr, je jeho okamžitá ztráta poměrně citelná. Povinnost splátek pochopitelně zůstane, nemožnost zajet si na oblíbený drink autem také. Celková bilance celého obchodu je tak náhle výrazně „v mínusu“.
Příklady táhnou. A tento by mohl být hodně zajímavý
Možná bychom se mohli inspirovat v sousedním Polsku. Tam totiž od 14. března 2024 vstupuje v platnost zákon, který zabavuje bez pardonu vozidla v případech souvisejících s pitím.
Vše začíná tím, že policie vozidlo zabaví a odveze ho na úschovnu. Poté do 7 dnů státní zástupce vezme vozidlo do úschovy. Soud schválí propadnutí majetku, v tom okamžiku tedy řidič oficiálně ztrácí práva k vozidlu. A jde pouze o formalitu, není jak tento proces zvrátit. Zkrátka se to stane a soud nesoudí, ale potvrzuje. Existuje však výjimka, kdy soud může propadnutí majetku prominout. Opilý řidič může s touto možností počítat pouze v případě, že nehodu výslovně nezavinil.
Nepatří vám to auto? Pak ideálně, pokud bylo hodně levné
Dobře, ale co když opilý řidič řídí vozidlo, které mu nepatří? Konečně může usednout za volant služebního vozu, auta na leasing nebo auta půjčeného na dobu určitou. Procesy zabavení auta však pochopitelně počítají i s touto alternativou. V takovém případě soud přiznává náhradu škody – v ceně auta, které dotyčný řídil. Řidiči, kteří způsobí nehodu pod vlivem, tak budou nově muset zaplatit další částku, jež se bude odvíjet od hodnoty jejich vozidla před srážkou.
Zákonodárce zavádí zvláštní úlevy pro řidiče kamionů. To je asi zřejmě nutné, neb splácet „služební kamion“ a nemít ho by byla opravdu, ale opravdu nemilá situace. Konfiskace také může být nahrazena kompenzací v rozmezí od v přepočtu 25 000 korun až po nemalého půl milionu korun do Fondu pomoci obětem a Postpenitenciary Assistance. Vypadá to, že Poláci neponechali nic náhodě. A dobře si uvědomují, jak je nezbytně nutné problém řešit.