Zachrání spalovací motory digitální řízení ventilů?

                   

Hon za efektivní technologií ventilů motoru může být nekonečná cesta skrz nastavení hřídele, zdvih i časování. Z tohoto důvodu jsou některé společnosti přesvědčeny, že bezvačková technologie je budoucností efektivního spalovacího motoru. Britská firma jménem Camcon Automotive se dívá na tento problém z jiného úhlu. Elektronicky řízený prototyp je prvním motorem, který běží s plně digitálně řízenými ventily.

Přístup firmy Camcon k časování ventilů je zcela originální. Říká se tomu technologie inteligentních ventilů a využívá ventily, které nejsou připojeny ke klikové hřídeli, takže ventily mohou pracovat samostatně. Navíc každý ventil má svůj vlastní malý vačkový hřídel, na rozdíl od jednoho nebo více větších vačkových hřídelí, které se obvykle nacházejí v ovládání celé sestavy ventilů. Miniaturní vačkové hřídele jsou řízeny elektromotory a právě toto je to, co říká ventilům, jak se chovat.

Mohlo by vás zajímat: MAZDA VRACÍ WANKELŮV MOTOR DO HRY. ALE V TROCHU JINÉ ROLI

iZdroj fotografie:

Hon za efektivní technologií ventilů motoru může být nekonečná cesta skrz nastavení hřídele, zdvih i časování. Z tohoto důvodu jsou některé společnosti přesvědčeny, že bezvačková technologie je budoucností efektivního spalovacího motoru. Britská firma jménem Camcon Automotive se dívá na tento problém z jiného úhlu. Elektronicky řízený prototyp je prvním motorem, který běží s plně digitálně řízenými ventily.

Přístup firmy Camcon k časování ventilů je zcela originální. Říká se tomu technologie inteligentních ventilů a využívá ventily, které nejsou připojeny ke klikové hřídeli, takže ventily mohou pracovat samostatně. Navíc každý ventil má svůj vlastní malý vačkový hřídel, na rozdíl od jednoho nebo více větších vačkových hřídelí, které se obvykle nacházejí v ovládání celé sestavy ventilů. Miniaturní vačkové hřídele jsou řízeny elektromotory a právě toto je to, co říká ventilům, jak se chovat.

Mohlo by vás zajímat: MAZDA VRACÍ WANKELŮV MOTOR DO HRY. ALE V TROCHU JINÉ ROLI

Mimořádný točivý moment i skvělá úspora paliva

Nastavení umožňuje přesné (a přesně načasované) změny zvedání a časování, které popisují množství ventilů, které se otevře, a jak dlouho zůstávají otevřené. Neexistuje žádný kompromis pro motor, který by chtěl mít nízkou spotřebu energie, úsporu paliva v daném rozsahu otáček nebo má požadavky na emise na horním konci místa, kde se chce motor otáčet.

U automobilů tato schopnost nastavit časování ventilů při provozu vozidla umožňuje správné vyvážení výkonu, regulaci emisí a úsporu paliva. V případě potřeby, například při sešlápnutí plynu až do podlahy, nastavuje motor časování ventilů pro agresivnější kombinaci směsi vzduchu a paliva a poskytuje větší výkon. Opačná situace by nastala během lehkého sešlápnutí plynu. Když vozidlo například udržuje konzistentní rychlost na dálnici, časování ventilů by bylo zaměřeno na dosažení co nejlepšího možného využití paliva.

Zavedení systému do masové výroby ještě potrvá

Ačkoliv všechna tato nastavení jsou řízena elektronickými snímači, skutečné nastavení ventilu je mechanické.

Mohlo by vás zajímat: DÍKY ČEMU MŮŽE BÝT SPALOVACÍ MOTOR EKOLOGIČTĚJŠÍ NEŽ ELEKTROMOBIL?

Toto není variabilní časování ventilů. Je to potenciálně nekonečné načasování ventilu. Camcon testuje svůj systém po tisíce hodin na zkušebním motoru, podle zprávy v New Atlas. Společnost v současné době pracuje na začlenění víceventilevového systému, avšak již nyní vidí zlepšení emisí CO2 oproti motoru Jaguar Ingenium, který slouží jako poměřovací zařízení při testování.

Mimo základní časování ventilů prý umí tato technologie provozovat motor, jako by byl dvoutaktní. To by mohlo potenciálně zdvojnásobit výkon na krátké úseky. Na druhém konci spektra pak může agregát běžet ve 12takovém režimu. To by umožnilo obrovské úspory paliva.

Právě teď je zapotřebí více testů, než začnou přední výrobci začleňovat tuto technologii do svých vlastních motorů. Ale určitě je to automobilová technologie, která stojí za pozornost.

Mimořádný točivý moment i skvělá úspora paliva

Nastavení umožňuje přesné (a přesně načasované) změny zvedání a časování, které popisují množství ventilů, které se otevře, a jak dlouho zůstávají otevřené. Neexistuje žádný kompromis pro motor, který by chtěl mít nízkou spotřebu energie, úsporu paliva v daném rozsahu otáček nebo má požadavky na emise na horním konci místa, kde se chce motor otáčet.

iZdroj fotografie:

Hon za efektivní technologií ventilů motoru může být nekonečná cesta skrz nastavení hřídele, zdvih i časování. Z tohoto důvodu jsou některé společnosti přesvědčeny, že bezvačková technologie je budoucností efektivního spalovacího motoru. Britská firma jménem Camcon Automotive se dívá na tento problém z jiného úhlu. Elektronicky řízený prototyp je prvním motorem, který běží s plně digitálně řízenými ventily.

Přístup firmy Camcon k časování ventilů je zcela originální. Říká se tomu technologie inteligentních ventilů a využívá ventily, které nejsou připojeny ke klikové hřídeli, takže ventily mohou pracovat samostatně. Navíc každý ventil má svůj vlastní malý vačkový hřídel, na rozdíl od jednoho nebo více větších vačkových hřídelí, které se obvykle nacházejí v ovládání celé sestavy ventilů. Miniaturní vačkové hřídele jsou řízeny elektromotory a právě toto je to, co říká ventilům, jak se chovat.

Mohlo by vás zajímat: MAZDA VRACÍ WANKELŮV MOTOR DO HRY. ALE V TROCHU JINÉ ROLI

Mimořádný točivý moment i skvělá úspora paliva

Nastavení umožňuje přesné (a přesně načasované) změny zvedání a časování, které popisují množství ventilů, které se otevře, a jak dlouho zůstávají otevřené. Neexistuje žádný kompromis pro motor, který by chtěl mít nízkou spotřebu energie, úsporu paliva v daném rozsahu otáček nebo má požadavky na emise na horním konci místa, kde se chce motor otáčet.

U automobilů tato schopnost nastavit časování ventilů při provozu vozidla umožňuje správné vyvážení výkonu, regulaci emisí a úsporu paliva. V případě potřeby, například při sešlápnutí plynu až do podlahy, nastavuje motor časování ventilů pro agresivnější kombinaci směsi vzduchu a paliva a poskytuje větší výkon. Opačná situace by nastala během lehkého sešlápnutí plynu. Když vozidlo například udržuje konzistentní rychlost na dálnici, časování ventilů by bylo zaměřeno na dosažení co nejlepšího možného využití paliva.

Zavedení systému do masové výroby ještě potrvá

Ačkoliv všechna tato nastavení jsou řízena elektronickými snímači, skutečné nastavení ventilu je mechanické.

Mohlo by vás zajímat: DÍKY ČEMU MŮŽE BÝT SPALOVACÍ MOTOR EKOLOGIČTĚJŠÍ NEŽ ELEKTROMOBIL?

Toto není variabilní časování ventilů. Je to potenciálně nekonečné načasování ventilu. Camcon testuje svůj systém po tisíce hodin na zkušebním motoru, podle zprávy v New Atlas. Společnost v současné době pracuje na začlenění víceventilevového systému, avšak již nyní vidí zlepšení emisí CO2 oproti motoru Jaguar Ingenium, který slouží jako poměřovací zařízení při testování.

Mimo základní časování ventilů prý umí tato technologie provozovat motor, jako by byl dvoutaktní. To by mohlo potenciálně zdvojnásobit výkon na krátké úseky. Na druhém konci spektra pak může agregát běžet ve 12takovém režimu. To by umožnilo obrovské úspory paliva.

Právě teď je zapotřebí více testů, než začnou přední výrobci začleňovat tuto technologii do svých vlastních motorů. Ale určitě je to automobilová technologie, která stojí za pozornost.

U automobilů tato schopnost nastavit časování ventilů při provozu vozidla umožňuje správné vyvážení výkonu, regulaci emisí a úsporu paliva. V případě potřeby, například při sešlápnutí plynu až do podlahy, nastavuje motor časování ventilů pro agresivnější kombinaci směsi vzduchu a paliva a poskytuje větší výkon. Opačná situace by nastala během lehkého sešlápnutí plynu. Když vozidlo například udržuje konzistentní rychlost na dálnici, časování ventilů by bylo zaměřeno na dosažení co nejlepšího možného využití paliva.

iZdroj fotografie:

Hon za efektivní technologií ventilů motoru může být nekonečná cesta skrz nastavení hřídele, zdvih i časování. Z tohoto důvodu jsou některé společnosti přesvědčeny, že bezvačková technologie je budoucností efektivního spalovacího motoru. Britská firma jménem Camcon Automotive se dívá na tento problém z jiného úhlu. Elektronicky řízený prototyp je prvním motorem, který běží s plně digitálně řízenými ventily.

Přístup firmy Camcon k časování ventilů je zcela originální. Říká se tomu technologie inteligentních ventilů a využívá ventily, které nejsou připojeny ke klikové hřídeli, takže ventily mohou pracovat samostatně. Navíc každý ventil má svůj vlastní malý vačkový hřídel, na rozdíl od jednoho nebo více větších vačkových hřídelí, které se obvykle nacházejí v ovládání celé sestavy ventilů. Miniaturní vačkové hřídele jsou řízeny elektromotory a právě toto je to, co říká ventilům, jak se chovat.

Mohlo by vás zajímat: MAZDA VRACÍ WANKELŮV MOTOR DO HRY. ALE V TROCHU JINÉ ROLI

Mimořádný točivý moment i skvělá úspora paliva

Nastavení umožňuje přesné (a přesně načasované) změny zvedání a časování, které popisují množství ventilů, které se otevře, a jak dlouho zůstávají otevřené. Neexistuje žádný kompromis pro motor, který by chtěl mít nízkou spotřebu energie, úsporu paliva v daném rozsahu otáček nebo má požadavky na emise na horním konci místa, kde se chce motor otáčet.

U automobilů tato schopnost nastavit časování ventilů při provozu vozidla umožňuje správné vyvážení výkonu, regulaci emisí a úsporu paliva. V případě potřeby, například při sešlápnutí plynu až do podlahy, nastavuje motor časování ventilů pro agresivnější kombinaci směsi vzduchu a paliva a poskytuje větší výkon. Opačná situace by nastala během lehkého sešlápnutí plynu. Když vozidlo například udržuje konzistentní rychlost na dálnici, časování ventilů by bylo zaměřeno na dosažení co nejlepšího možného využití paliva.

Zavedení systému do masové výroby ještě potrvá

Ačkoliv všechna tato nastavení jsou řízena elektronickými snímači, skutečné nastavení ventilu je mechanické.

Mohlo by vás zajímat: DÍKY ČEMU MŮŽE BÝT SPALOVACÍ MOTOR EKOLOGIČTĚJŠÍ NEŽ ELEKTROMOBIL?

Toto není variabilní časování ventilů. Je to potenciálně nekonečné načasování ventilu. Camcon testuje svůj systém po tisíce hodin na zkušebním motoru, podle zprávy v New Atlas. Společnost v současné době pracuje na začlenění víceventilevového systému, avšak již nyní vidí zlepšení emisí CO2 oproti motoru Jaguar Ingenium, který slouží jako poměřovací zařízení při testování.

Mimo základní časování ventilů prý umí tato technologie provozovat motor, jako by byl dvoutaktní. To by mohlo potenciálně zdvojnásobit výkon na krátké úseky. Na druhém konci spektra pak může agregát běžet ve 12takovém režimu. To by umožnilo obrovské úspory paliva.

Právě teď je zapotřebí více testů, než začnou přední výrobci začleňovat tuto technologii do svých vlastních motorů. Ale určitě je to automobilová technologie, která stojí za pozornost.

Zavedení systému do masové výroby ještě potrvá

Ačkoliv všechna tato nastavení jsou řízena elektronickými snímači, skutečné nastavení ventilu je mechanické.

Mohlo by vás zajímat: DÍKY ČEMU MŮŽE BÝT SPALOVACÍ MOTOR EKOLOGIČTĚJŠÍ NEŽ ELEKTROMOBIL?

Toto není variabilní časování ventilů. Je to potenciálně nekonečné načasování ventilu. Camcon testuje svůj systém po tisíce hodin na zkušebním motoru, podle zprávy v New Atlas. Společnost v současné době pracuje na začlenění víceventilevového systému, avšak již nyní vidí zlepšení emisí CO2 oproti motoru Jaguar Ingenium, který slouží jako poměřovací zařízení při testování.

iZdroj fotografie:

Hon za efektivní technologií ventilů motoru může být nekonečná cesta skrz nastavení hřídele, zdvih i časování. Z tohoto důvodu jsou některé společnosti přesvědčeny, že bezvačková technologie je budoucností efektivního spalovacího motoru. Britská firma jménem Camcon Automotive se dívá na tento problém z jiného úhlu. Elektronicky řízený prototyp je prvním motorem, který běží s plně digitálně řízenými ventily.

Přístup firmy Camcon k časování ventilů je zcela originální. Říká se tomu technologie inteligentních ventilů a využívá ventily, které nejsou připojeny ke klikové hřídeli, takže ventily mohou pracovat samostatně. Navíc každý ventil má svůj vlastní malý vačkový hřídel, na rozdíl od jednoho nebo více větších vačkových hřídelí, které se obvykle nacházejí v ovládání celé sestavy ventilů. Miniaturní vačkové hřídele jsou řízeny elektromotory a právě toto je to, co říká ventilům, jak se chovat.

Mohlo by vás zajímat: MAZDA VRACÍ WANKELŮV MOTOR DO HRY. ALE V TROCHU JINÉ ROLI

Mimořádný točivý moment i skvělá úspora paliva

Nastavení umožňuje přesné (a přesně načasované) změny zvedání a časování, které popisují množství ventilů, které se otevře, a jak dlouho zůstávají otevřené. Neexistuje žádný kompromis pro motor, který by chtěl mít nízkou spotřebu energie, úsporu paliva v daném rozsahu otáček nebo má požadavky na emise na horním konci místa, kde se chce motor otáčet.

U automobilů tato schopnost nastavit časování ventilů při provozu vozidla umožňuje správné vyvážení výkonu, regulaci emisí a úsporu paliva. V případě potřeby, například při sešlápnutí plynu až do podlahy, nastavuje motor časování ventilů pro agresivnější kombinaci směsi vzduchu a paliva a poskytuje větší výkon. Opačná situace by nastala během lehkého sešlápnutí plynu. Když vozidlo například udržuje konzistentní rychlost na dálnici, časování ventilů by bylo zaměřeno na dosažení co nejlepšího možného využití paliva.

Zavedení systému do masové výroby ještě potrvá

Ačkoliv všechna tato nastavení jsou řízena elektronickými snímači, skutečné nastavení ventilu je mechanické.

Mohlo by vás zajímat: DÍKY ČEMU MŮŽE BÝT SPALOVACÍ MOTOR EKOLOGIČTĚJŠÍ NEŽ ELEKTROMOBIL?

Toto není variabilní časování ventilů. Je to potenciálně nekonečné načasování ventilu. Camcon testuje svůj systém po tisíce hodin na zkušebním motoru, podle zprávy v New Atlas. Společnost v současné době pracuje na začlenění víceventilevového systému, avšak již nyní vidí zlepšení emisí CO2 oproti motoru Jaguar Ingenium, který slouží jako poměřovací zařízení při testování.

Mimo základní časování ventilů prý umí tato technologie provozovat motor, jako by byl dvoutaktní. To by mohlo potenciálně zdvojnásobit výkon na krátké úseky. Na druhém konci spektra pak může agregát běžet ve 12takovém režimu. To by umožnilo obrovské úspory paliva.

Právě teď je zapotřebí více testů, než začnou přední výrobci začleňovat tuto technologii do svých vlastních motorů. Ale určitě je to automobilová technologie, která stojí za pozornost.

Mimo základní časování ventilů prý umí tato technologie provozovat motor, jako by byl dvoutaktní. To by mohlo potenciálně zdvojnásobit výkon na krátké úseky. Na druhém konci spektra pak může agregát běžet ve 12takovém režimu. To by umožnilo obrovské úspory paliva.

Právě teď je zapotřebí více testů, než začnou přední výrobci začleňovat tuto technologii do svých vlastních motorů. Ale určitě je to automobilová technologie, která stojí za pozornost.

Diskuze Vstoupit do diskuze
113 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články