Začneme oním klasickým britským příslovím: i kdyby mělo být jediný den hezky, stojí za to mít kabriolet. U nás je hezky celé jaro i léto. Tak neváhejte, tyhle auta vás nezruinují.
Kabriolety do sto tisíc korun. Je vůbec reálné koupit cenové dostupné auto se skládací střechou, které nebude jen černou dírou na peníze? Ano, je. Proces hledání ale vyžaduje značnou pečlivost. Vyřadili jsme vyloženě staré modely, byť byly opravdu za pár tisíc – tak propadlo pomyslným sítem třeba Punto Cabrio. A sestavili žebříček kabrioletů, které nezruinují váš rozpočet, a zprostředkují hodiny zábavné jízdy s otevřeným nebem nad hlavou.
Bazarovky za desítky tisíc, co už levnější nebudou
Podmínky byly následující: cena do 100 tis. (s jednou výjimkou, a sice otevřenou „trojkou“ E46, jež se dá sehnat za něco přes sto tisíc, ale svojí cenu ospravedlní), atraktivní design, relativně dostupná nabídka i dostupný servis. Některé modely seženete v podstatě za jednu výplatu (nebo jednu a něco), samozřejmě zachovalé kousky se občas blíží k horní hranici. Jako všude i tady se vyplatí hledat a třeba si pro svoje první „kabrio“ kousek zajet. Vyplatí se to.
Fiat Barchetta (1995-2005)
Barchetta znamená v italském jazyce lodička. Při pohledu na její tvary musíme konstatovat, že jde o jméno mimořádně trefné, malý roadster vypadá opravdu jako loďka. Roztomilé tvary karoserie jsou také jedním z důvodů obliby tohoto malého italského sporťáku. Pod kapotou je nejčastěji motor 1,8 16V, jehož 96kW dokáže lehkou karoserii slušně rozparádit. Interiér nabízí místo přesně pro dva, tašky se vejdou dozadu, nebe nad hlavou… Kdy vyjedete?
Peugeot 306 Cabrio (1993-2000)
Klasické tvary mistra Pininfariny… A důkaz, že Peugeot umí a uměl stavět krásné vozy. Čtyřmístný, jako z učebnice designových kabrioletů vystřižený automobil nabízí i dnes skvělé svezení i ovladatelnost. A když přimhouříte oko nad tvarem palubní desky, jež svůj věk už zkrátka nezapře, dostanete v Peugeotu 306 dokonalého společníka pro teplé i chladnější dny, a klidně ve čtyřech. Hledejte modely po faceliftu v roce 1997, který vzhledu vozu velmi pomohl.
Renault Mégane Cabrio (2008-2016)
Další zástupce slunné Francie je tady. A navíc již výrazně novějšího data výroby. Mégane je nabízen s pevnou, do zavazadlového prostoru skládanou střechou, která z něj dělá univerzální, celoroční vozidlo, se kterým se dá bez problémů žít v červenci, stejně jako v mrazivém prosinci. Specifický sklon čelního skla, ovlivněný pevnou střechou někteří „kabrioletový puristé“ zavrhují, univerzálnost auta jej pro mnohé ale zcela vyváží.
Saab 900 Cabrio (1993-1998)
Mrazivé Švédsko a kabriolet? Proč ne. Saab jako automobilka již bohužel není mezi námi, což mnozí fandové této nepochybně legendární automobilky nesou dodnes těžce. Aneb, jak to někdy dopadá, když vládu nad funkčním podnikem převezme General Motors… Nicméně, kabriolet z „devítistovkové“ řady je dodnes pohledným vozem, za nímž se pro jeho malou rozšířenost otočí mnoho lidí. Originální „sobí“ kola dojem jenom zvednou.
Opel Astra Cabrio (1998-2004)
Klasická Astra generace „G“, čili staršího data narození, což je ovšem více než vyváženo příznivou pořizovací cenou. A pokud najdete udržovaný, zachovalý exemplář, není důvod se společného soužití jakkoli obávat. Tady Opel neudělal chybu, nešlo o žádný propadák. Osvědčená a prověřená technika, kterou navíc v servisech dobře znají spolu s množstvím náhradních dílů dávají perspektivu finančně nenáročného provozu, zejména s benzínovými motory ECOTEC. A i po těch letech vypadá pořád skvěle.
Ford Focus CC (2004-2011)
Otevřená varianta Focusu psala v podstatě stejný příběh, jako výše uvedený Mégane, také byly svého času na trhu přímými konkurenty. Ve prospěch Fordu hraje možná o něco robustnější konstrukce Focusu, stejně jako jeho podvozkové vyladění, i když první generace je v tomto směru stále nepřekonatelná (nehledě na větší kroucení otevřené karoserie). Nicméně, pokud máte rádi Fordy a hledáte nějakou open air verzi, nemůžeme tento Focus než doporučit.
BMW 3 E46 (1998-2007)
Na závěr jsme si nechali vůz, jež se do našeho cenového limitu nevejde, byť někdy jen o kousek. A určitě se do něj nevejde ve výkonnějších motorizacích 325/328/330i, nebo 330d a rozhodně nedosáhnete na šílené BMW M3. Nicméně, pokud chcete otevřené BMW a máte omezený rozpočet, za trochu hledání to stojí. Čtyřválcová 318, stejně jako základní šestiválce 320/323 se najít dají. A pořád to bude klasická, skvělá „trojka“, která vám bude dělat denně radost. Freude am Fahren? Tady rozhodně.
Na hvězdné nebe dlouho nezapomenete
Jak bylo řečeno, vyloučili jsme Punto, protože najít zachovalé kusy je už velmi složité, navíc je tady Barchetta. Golf III Cabrio je už opravdu starý, byť kabriolet má jako jediný masku z novější generace. V přehledu chybí Mazda MX5. Z jednoduchého důvodu, jedná se už o natolik kultovní malý rodster, že cenově se do našeho rozpočtu takřka nevejde, v první, „mrkačkové“ generaci speciálně, zachovalé modely už klesat nebudou. Podtrženo a sečteno, v našem výběru jsou cenově dostupné kabriolety, které kdysi stávaly vyšší stovky tisíc (BMW ještě víc), čili máte šanci je teď sehnat za 10-20% ceny, což je velmi slušná nabídka. Nezbývá, než Vám popřát slunečné dny, vítr ve vlasech a hvězdy nad hlavou!
Jaký kabriolet nebo roadster byste preferovali Vy?