Měla to být ukázka toho, že elektromobily řeší vše a spalovací motory patří do šrotu, výsledek je ale zcela opačný. Bez benzínu a nafty to nejde!
Informace o tom, že od roku 2035 nebude možné prodávat auta se spalovacími motory, otřásla světem automobilismu tak, jak ho známe. Všechna nová osobní a dodávková auta prodávaná v EU by od roku 2035 neměla produkovat žádné emise CO2. Co to znamená v praxi? EU chce dosáhnout svého cíle klimatické neutrality do roku 2050. A toto je jedno z opatření. Má zajistit, že se do roku 2050 stane odvětví dopravy uhlíkově neutrálním.
Doprava škodí životnímu prostředí minimálně. Lidi to ale zaplatí
Proč doprava? Zřejmě proto, že je snadno „uchopitelná“, přestože se na celkovém znečištění planety podílí velmi malým podílem. Jsou jiná odvětví, která znečišťují ovzduší mnohem víc. Průmysl, budovy. A stejně tak i oblasti, EU je daleko za Čínou a Spojenými státy. Ale sebrat lidem svobodu cestování je nejjednodušší. Navíc to má i politický kontext. Ve Velké Británii měli snahu ukázat, že umí být lepší než ostatní.
Bylo tam ohlášeno, že zvládnou posunout datum zlomu z roku 2035 o pět let. Británie hlásila, že zakáže auta se spalovacími motory už v roce 2030. To ale dlouho nevydrželo, řidiči v Británii a nadšenci do spalovacích motorů si mohou oddechnout. Důvod k radosti? Ano, protože předčasný zákaz prodeje aut s benzinovým nebo naftovým motorem byl oficiálně zrušen. Britský premiér Rishi Sunak oznámil, že zákaz byl odložen do roku 2035.
Británie chtěla ukázat protředníček ostatním, dosáhla ale opaku
Zlom tedy přichází po tom, co Velká Británie původně zamýšlela zakázat benzinové a naftové motory o pět let dříve než Evropská unie. Teď to ale sama stornovala. Důvodem pro tento krok je nesouhlas veřejnosti a některých politiků s rychlým zavedením nových předpisů. Britský premiér Sunak uvedl, že země nemusí být tak rychlejší než jiné státy a že je důležité brát ohled na reálné potřeby a možnosti.
„Usnadníme přechod na elektrická vozidla. Do roku 2035 si stále budete moci kupovat benzinové a naftové vozy a dodávky,“ řekl Sunak v projevu. „Dokonce i poté je stále budete moci kupovat a prodávat z druhé ruky.“ Toto rozhodnutí odkládá zákaz prodeje tradičních aut s benzínovými a naftovými motory. Zahrnuje to jak osobní automobily, tak i nákladní vozidla.
Po roce 2035 spalovací motory nezmizí, v ojetinách zůstanou
Tímto krokem má Británie poskytnout více flexibility jak automobilovému průmyslu, tak i samotným řidičům. Motoristé by se tak měli postupně adaptovat na nové technologie a infrastrukturu elektromobilů. Někteří politici a zástupci automobilového průmyslu však tuto změnu nevidí s nadšením. Existuje obava, že odložení zákazu na rok 2035 by mohlo brzdit snahy o snížení emisí a omezení dopadů klimatických změn.
Jinak řečeno, jsou tady obavy o to, že by bylo ždímání veřejnosti odloženo o půl dekády. A ten, kdo chce vydělat, chce své peníze hned. Spor o termínech a cestách k dosažení „ekologických“ cílů zůstává aktuální a vyžaduje komplexní a promyšlené řešení. Dokládá, že přechod k elektromobilitě není jednohlasným způsobem.