Horší emisní parametry dieselových motorů mají za důsledek jejich postupné vytlačování z center evropských měst. Ta česká pochopitelně nebudou výjimkou, čekají nás velké změny.
Snaha Evropy (a nejen Evropy) o snížení emisí z dopravy a zlepšení životního prostředí ve městech vede mnohá města a aglomerace k tomu, že často velmi radikálně omezují vjezd vozidel se spalovacími motory. A jak jsou ještě tu a tam ochotny přimhouřit oči nad benzínovým motorem s normami EURO 5 nebo EURO 6, v případě „dieselů“ bývají často zcela nekompromisní. Jezdíš na naftu? OK, ale prosíme ne u nás. Támhle je parkoviště. Kdy můžeme podobné restrikce očekávat v Čechách? To je otázka. A víte co? Pojďme se na to podívat společně.
Diesely budou v Evropě čím dál více nežádoucí
Jakkoli teď slyším zástupy „remcalů“, co začnou láteřit nad Evropskou unií a zavrhovat vše bruselské, včetně belgických pralinek z Lidlu, které Belgii nepotkaly ani v nejsladším snu, musíme uznat, že čadící „červený té-dé-íčko v čipu, woe“ pod okny nechce nikdo. Moderních dieselů nijak zásadně nepřibývá (čest výjimkám, zdravíme šestiválec 3,3 litru v Mazdě CX-60) a ty starší budou zákonitě stárnout. A jejich kdysi aktuální emisní normy se budou podobně stávat minulostí.
Různé státy EU mají k nízko-/bezemisním zónám rozdílný přístup
Města v Evropě mají zpravidla volnou ruku, pokud jde o zavádění nízkoemisních či zcela bezemisních zón. Taková řešení jsou známá již léta. V některých zemích je jich více, v jiných méně. Jsou takové, kde jsou zóny hodně velké a předpisy přísné (Španělsko, pomalu jej dohání Německo a Itálie). A pak jsou takové, kde jsou zóny symbolické a vlastně se tam dá jezdit i tak. Jen – například – musíte zaplatit „vstupné“. Jinými slovy, odpustek za to, že svým „historickým, spalovacím motorem“ na chvíli znečistíte městský prostor.
Zajímavá diskuse proběhla nedávno v německém Mnichově, kdy měl v určitých úsecích začít platit zákaz dokonce i pro vozidla s relativně „čerstvou“ normou EURO 5. Jak jsme psali i v našem článku, v červenci loňského roku došlo nakonec ke zmírnění zákazu, když starosta Dieter Reiter oznámil, že limitní hodnota EU pro NOx byla překročena pouze na dvou místech. Zákaz jízdy pro vozidla se vznětovými motory Euro 5 byl proto od října 2023 prozatím pozastaven.
V Čechách bude zřejmě první Praha – nepřekvapivě
Jak je tomu u nás? V Praze probíhá aktuálně poměrně lítý boj o omezení (resp. zpoplatnění) vjezdů do centra, je znát, že současná „vládní garnitura“ na Magistrátu hlavního města Prahy, stejně jako na radnicích nejvíce postižených pražských částí (což jsou typicky Praha 1 a Praha 2) bere ekologii opravdu vážně a v dohledné době se zřejmě dají čekat změny, jež budou pro mnohé obyvatele a návštěvníky našeho hlavního města tuším nemilým překvapením. I když, jak se to vezme.
Praze by totiž opravdu bezemisní doprava (alespoň na frekventovaných místech v centru) slušela, jeden z největších příjmů Prahy ostatně tvoří turismus. A postupné sdílení informací, jak je v centru zcela čisto, tedy sdílení turisty na sociálních sítích by mohla být jedna z nejlepších reklam, navíc v podstatě zadarmo. Resp. s bonusem poplatků za vjezd, které by se vybíraly od těch, co se pro vjezd přesto rozhodnou – a zaplatí. A budou mít vozidla EURO 5 a novější.
Kupujete ojetinu a bydlíte v centru velkoměsta? Diesel bychom hodně zvažovali
Každopádně v tomto směru je každá rada drahá. Rozhodně ale bydlet v centru velkého města, denně používat auto a uvažovat o nákupu nového („nového ojetého“), tak určitě zavrhnu cokoli, co jezdí na naftu. A u benzínu budu vyžadovat minimálně EURO 5, lépe rovnou 6. Jen tak budete mít jistotu, že až se jednou zčistajasna i ve vašem městě utvoří nízko-/bezemisní zóna, nebudete nijak zásadně omezeni v denním provozu. Bydlet v centru a koupit si EURO 4 TDI je cesta k tomu, jak jej možná již za pár měsíců „odstavit“.
Jak to vidíte vy? Měly by se nízkoemisní či zcela bezemisní zóny v centrech měst dále rozšiřovat a zpřísňovat, nebo byste i diesely vzali na milost? Ve výsledku se může stát, že de facto přijdeme o svá (naftová) auta.