Jak snížit počet dopravních nehod za tmy? Nejlépe tím, že se zakáže za tmy jezdit autem.
Čím se zabývá Evropská rada pro bezpečnost dopravy je asi zřejmé už z názvu. A jak už to s „evropskými“ institucemi bývá, nápad, který na půdě této instituce vzešel, má daleko do inteligentního řešení. Jeden z našich čtenářů narazil na někdejší zprávu o tom, zda je pravda, že bude zakázáno jezdit autem po setmění, a co si o tom jako odborníci myslíme.
Jak snížit počet nehod v noci? Zákazem jízdy po setmění!?
Odpověď je třeba rozdělit na dvě části. Ta první souvisí s dotazem na zákaz řízení automobilů po setmění. Ne, nic takového se neplánuje a nechystá. Myšlenka byla sice diskutována, ale ne v globálním měřítku, šlo o nápad, který by měl snížit nehodovost mladých řidičů.
Statistiky a údaje o dopravních nehodách z dvaatřiceti evropských zemích, které ETSC analyzovala, říkají, že až jednu pětinu všech smrtelných autonehod mají na svědomí mladí účastníci silničního provozu ve věku do třiceti let. Značná část této věkové skupiny pak figuruje při smrtelných autonehodách jako účastníci Podle statistik jsou nejčastěji obětmi mladí muži se sklony k riskantnímu chování.
Mladí prý za tmy špatně řídí. A se seniory v šeru je to jak?
Podle údajů také tito řidiči používají za jízdy mobilní telefon, usedají do auta pod vlivem návykové látky, prostě jsou celkově značně rizikoví. ETSC navrhla zavedení zkušební doby pro mladé řidiče s přísnějším bodovým systémem, omezení jízdy na určitých komunikacích nebo ve společnosti jiných mladých lidí. A také padl návrh na zákaz jízdy po setmění.
Ke zvážení by měl být zákaz řízení bez asistované jízdy po setmění mezi 22:00 a 6:00, a to nejméně na 5 let. Takže ne, žádný zákaz jízdy autem po setmění nehrozí, rozhodně ne pro běžné řidiče s mnoha lety praxe. A i převedení návrhu ohledně mladých řidičů do praxe je v zásadě nerealizovatelné. To k první části problematiky.
Pokus o snížení nehodovosti je v pořádku, ale takto?
Druhá část, naše vyjádření. Jakkoli se dá pochopit, čeho chce ETSC dosáhnout, je diskutabilní, zda je zákaz řízení auta po setmění vhodným prostředkem. Takový zákaz pouze oddálí okamžik, kdy řidič začne jezdit za tmy, dříve či později toto nutně nastane. Jinak, než praktickou zkušeností se začínající řidič jezdit v noci nenaučí.
Logičtější by spíše bylo už v autoškolách nastavit povinné jízdy částečně v noci, aby si začínající řidiči hned od začátku zvykali na horší světelné podmínky. Mimochodem adepti autoškol, kteří absolvují praktické jízdy v zimě, v odpoledních hodinách, si slunečního světla moc neužití. Evropská snaha snížit nehodovost mladých je jistě záslužná, nicméně značně neforemná a kostrbatá.