Některá německá města zakázala vjezd naftových automobilů, aby snížila znečištění. Výsledky měření ukazují, že se tyto restrikce míjejí účinkem.
Před dvěma lety běžela v německých médiích a mnoha městech ekologická kampaň. Měla za cíl zákaz vjezdu automobilů se staršími dieselovými motory do center aglomerací. Argument byl jednoduchý: tyto vozy nejsou ekologické, a pokud je do měst nepustíme, budou zde lidé dýchat mnohem čistší vzduch. V loňském roce pravidla platila, a navíc se objem dopravy snížil kvůli epidemii koronaviru. Něco se ale nepovedlo.
Pokles míry znečištění ovzduší se nekonal
Hodnoty znečištění v centrech měst kontroloval Německý federální úřad pro životní prostředí. Při epidemii stály nebo byly zásadně omezeny klíčové průmyslové podniky, tedy největší znečišťovatelé. Doprava byla omezena tak, že to na silnicích vypadalo jak v šedesátých letech, a proto mělo znečištění ovzduší výrazně klesnout. Takovou situaci ale úřady nezaznamenaly.
V některých případech se paradoxně stalo, že koncentrace oxidů dusíku v ovzduší, což je jedna z nejčastějších zplodin z automobilové dopravy, dokonce rostla. To může podle některých odborníků vést jen k jedinému závěru: auta poháněná naftou nejsou tou hlavní příčinou znečištění v městských centrech a kampaň proti nim byl jeden velký omyl.
Jen malé procento vozů
Nikdo nepochybuje o tom, že rostoucí počet automobilů je problém, jenž je potřeba obzvláště ve velkých městech nějak řešit. Důvody mohou být nejen ekologické, ale i prostorové. Větší počet aut znamená dopravní komplikace a prodlužování doby cest. Nutné je také řešit parkování, na které často není místo. Zákaz starších naftových motorů ale nepomůže, ty má v Německu asi jedno procento vozů.
Po aféře Dieselgate, kdy se ukázalo, že mnohé automobilky zkreslovaly výsledky měření emisí hlavně u naftových motorů, mnozí spotřebitelé přestali tato auta požadovat. Raději dávají přednost benzínovým motorům nebo elektromobilům. Automobilky v poslední době ale přicházejí s řešeními, které výrazně snižují emise z dieselových motorů. Německý ministr dopravy Andreas Scheuer dokonce označil zákazy vjezdu dieselů za zbytečné.