Neustále se zvyšující aktivita Evropské komise na poli ekologické budoucnosti Evropy může vést k tomu, že vaše starší auto již nikdy neopravíte.
Neutuchající snahy Evropské unie, potažmo Evropské komise o snížení ekologické zátěže v evropských zemích vnímáme jako řidiči doslova na každém kroku, od neustále se utahujících „šroubů“ v rámci nových norem EURO (aktuálně EURO7) přes čím dál více „bio“ paliva až po na konto emisí značně seškrcené parametry motorů. Nicméně jak se říká v jednom mém oblíbeném filmu „Dent, to je jen začátek“. A platí to bezezbytku i tady. Možná už si totiž neopravíte, obrazně řečeno, „ani tříkolku“. Pojďme se na to podívat společně.
Ekologie jako alfa a omega celé Evropské komise
Jedním dechem musím dodat, že mi přitom na ekologii a dalším vývoji této planety bytostně záleží, snažím se dnes a denně kolem sebe minimalizovat odpad, důsledně třídím a zálohování PET lahví a plechovek považuji za jeden z nejlepších vynálezů. A věřím, že se brzy prosadí i u nás. Nicméně nad nápadem Evropské komise, popsaným poměrně vzletně „End of Life Vehicle – ELV (ukončená životnost vozidel)“, mi malinko zůstává rozum stát. Hned z několika důvodů.
Přičemž když se podíváte na některé z cílů, které si EK definovala jako podmínky pro zavedení „End of Life Vehicle – ELV (ukončené životnosti vozidel), budete myslím s mnohými souhlasit. A to i přes poněkud politicky formulovanou preambuli celého projektu, již najdete v níže přiloženém infoboxu. Určitě bych podepsal všemi dvaceti onu formulaci „zákaz vývozu vozidel, která nejsou způsobilá k provozu na pozemních komunikacích“. To by bylo opravdu skvělé. Vraky z Německa si nechte v Německu (a jinde).
Cíle EK pro zavedení „End of Life Vehicle – ELV (ukončené životnosti vozidel)“
- Propojení národních registračních systémů vozidel
- Zákaz vývozu vozidel, která nejsou způsobilá k provozu na pozemních komunikacích
- Více kontrol a pokut
- Jasnější rozlišení mezi starými a vysloužilými vozidly
- Všechna nákladní vozidla, autobusy a motocykly budou ošetřeny v autorizovaných zařízeních
- 30 % plastů se musí recyklovat
- 25 % plastů použitých na stavbu nového vozidla musí být recyklováno
Stačí zásadnější opravy nebo zásah do nosné struktury karoserie
Co je však horší, je skutečnost, že pokud podle tohoto nařízení vaše starší vozidlo spadne do kategorie „ELV“, neb mělo někdy například rozsáhlá poškození, respektive se na něm dělaly zásadnější opravy, tak je s ním v zásadě konec. Alespoň pro běžný provoz. A nemusí to být nic zcela fatálního. Postačí, když se někdy na vozidle řezalo do nosných částí karoserie nebo svářelo. Nemluvě o tom, když vozidlo prodělalo požár či bylo zaplaveno vodou či vykazuje jiné nevratné technické závady (s požárem a vodou nicméně nelze než souhlasit).
Evropská komise si přitom od tohoto nařízení slibuje, že do roku 2035 dojde:
- ke snížení emisí o 12,8 milionů tun (v hodnotě 2,9 miliardy EUR);
- vznikne 5,4 milionu tun materiálů recyklovaných ve vyšší kvalitě nebo znovu použitých včetně plastů, oceli, hliníku, mědi a kritických surovin;
- v EU vznikne 22 000 nových pracovních míst včetně 14 000 pracovních míst pro malé a střední podniky, což přispívá k silnějšímu a modernizovanému průmyslu demontáže a recyklace;
- v EU zůstane a bude zpracováno dalších 3,8 milionu ELV včetně motocyklů, nákladních automobilů, autobusů a vozidel, které mohly být dříve nezákonně vyvezeny nebo demontovány.
Zásadní je věková hranice, od kdy je „staré auto“ opravdu staré
Což nezní špatně. Otázkou je, kde bude ona hranice pro stáří, od kterého bude při daném poškození vaše vozidlo „mimo“. To momentálně ale neví ani Evropská komise. S ohledem na nepříliš povedený přechod na bezemisní vozidla je ale docela možné, že se znovu „přitáhnou šrouby“. A když to holt, holenkové, nejde dobrovolně, půjde to příkazem. Ostatně, jak to vidíte vy? Souhlasíte s tím, aby zásadní servisní zásah znamenal „stopku“? A jak starých aut by se to dle vás mělo týkat?