Nový zákaz spalovacích motorů schválen. Skončí miliony naftových a benzínových aut, Pražáci ale mají nohy na stole

Lidi z rozvojových zemí, kde se v některých metropolích na relativně malé ploše často tísní stovky tisíc až miliony lidí, kromě silně znečištěného ovzduší trápí i tragická dopravní situace.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Nejinak je tomu i v případě Indie a jednoho z jejích největších měst, které obývá dvakrát více lidí než má celá Česká republika – Bombaje. Česká města, hlavně Praha, čelí rostoucím dopravním zácpám a znečištění ovzduší.

Řešením mají být nízkoemisní zóny, mýtné a podpora elektromobility, která má do roku 2030 dosáhnout až 500 tisíc vozů. K tomu se buduje rozsáhlá dobíjecí infrastruktura. Bombaj bojuje s mnohem většími problémy – miliony aut způsobují kolaps dopravy i extrémní smog. Město plánuje elektrifikaci veřejné dopravy a omezení spalovacích motorů, ale naráží na vysoké náklady a chybějící infrastrukturu, podobně jako ČR.

Pražáci nohy na stole, Bombaj v problémech

Zatímco Česko přechází k čistší dopravě postupně, Indie musí nejdříve zvládnout kritické dopravní přetížení. Obě země spojuje snaha omezit emise i chaos na silnicích investicemi do elektromobility a regulacemi. Češi mají ovšem nohy na stole, žádné zákazy spalovacích motorů pro ně aktuálně neplatí.

Indickou metropoli v posledních letech potkal překotný růst, který do značné míry brzdí dlouhodobě špatná dopravní situace ve městě. Bombajské ulice zkrátka nebyly s to pojmout příliv stovek tisíc aut, doprava během špičky naprosto kolabuje a lidé musí dýchat špatný vzduch. Současnými problémy se zabývají jak indické soudy, tak politici a významné státní instituce. A nutno podotknout, že navrhované řešení je vskutku drastické.

Zákaz spalováků a přechod na elektřinu

Navrhovaná opatření mají postupně vést k tomu, aby z ulic Bombaje zcela vymizela auta s naftovými a benzinovými motory. Tento krok by se měl pozitivně promítnout jak do dopravní situace, tak i do kvality ovzduší ve městě. Vzchopit by se měla i ekonomika, kterou neustálé dopravní zácpy účinně brzdí.

Bombaj by nově měly brázdit pouze elektromobily a auta poháněná LPG. Pokud by Indové ve svých plánech uspěli, dost možná by tím vyšlapali cestičku pro další rozvojové země, kde jsou současné problémy znečištěné přístavní metropole běžným obrázkem. Jenže – jak asi tušíte – nebude to tak jednoduché, jak by si indičtí politici představovali.

Zelený plán pro Bombaj není v dohledné době proveditelný

Ambiciózní plány na ozdravení indické metropole však nejspíše ztroskotají již v zárodku. Město nejen, že nemá potřebnou infrastrukturu, aby provoz stovek tisíců nových elektromobilů v dohledné době zvládlo, ale běžný Ind jednoduše postrádá prostředky na to, aby si elektrický vůz mohl vůbec pořídit.

Vždyť i v Evropě – navzdory četným hospodářským problémům násobně bohatším kontinentu – se elektromobilita v současné době potýká s četnými překážkami, které účinně brání tomu, aby zelená auta získala na trhu větší podíl. Řada zemí v nedávné době zrušila dotace na elektromobily nebo to má v plánu, což už tak nevalnou poptávku po bateriemi poháněných vozech ještě snížilo.

A to nemluvě o skutečnosti, že prognózovaný konec spalovacích motorů v roce 2035 je pod čím dál silnější palbou kritiky a že se stále hlasitěji skloňují nová nízkoemisní či snad brzy i bezemisní paliva. Indický plán tak alespoň v dohledné době nejspíše zůstane v oblasti zbožných přání.

Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Autor článku

Bogdan Heinz

Zobrazit další články