Motoristé byli vždy „první na ráně“, pokud šlo o výběr rychlých peněz do státní kasy nebo ekologické sankce. Zákaz jízdy jde ovšem výrazně dál. Jak se můžeme bránit?
Snahy o razantní úspory energií, krize s dodávkami ropy a plynu vzhledem k válce, kterou rozpoutalo Rusko a s tím související zdražování všeho vede úředníky k vymýšlení omezení, které by stávající situaci mohly vyřešit. Nebo se aspoň domnívají, že by mohly vyřešit. Masivní dotace na nákup elektromobilů (a související zdražení/zdanění/zakázání spalovacích motorů, které bude následovat) je jen první krok. Jak by se vám třeba líbilo jezdit do práce autem jenom „ob týden“? Více v našem článku.
Mezinárodní agentura pro energii má řešení
Plány mezinárodní agentury pro energii, jíž je Česká republika členem, jsou ohledně snižování spotřeby energie opravdu nemalé. Ostatně, má to přímo v názvu. Tedy tu energii. Z deseti zveřejněných bodů se přitom celých osm dotýká, ať už přímo nebo nepřímo motoristů a automobilů. Jak prosté, milý Watsone. Tenhle univerzální „oslíčku, otřes se“ je totiž vždy první na ráně, pokud jde o a) získání rychlých peněz do rozpočtu, nebo za b) omezení čehokoli ve prospěch většiny. Tak se na to pojďme podívat.
Navrhovaná opatření | Předpokládaná úspora (barelů ropy denně) |
Snížení nejvyšší povolené rychlosti na dálnicích minimálně o 10 km/h | 290 tisíc barelů osobní auta/140 tisíc barelů nákladní auta/denně |
Práce z domova až tři dny v týdnu, kde je to možné | Jeden den práce z domova /170 tisíc |
Neděle bez aut ve městech | 95 tisíc |
Levnější MHD, propagace chůze a cyklistiky | 330 tisíc |
Lichý/sudý týden u soukromých aut ve městech | 210 tisíc |
Maximální propagace sdílení automobilů | 470 tisíc |
Zefektivnění jízd doručovatelských služeb | 320 tisíc |
Používání rychlovlaků/nočních vlaků místo letadel | 40 tisíc |
Služební cesty vlakem/autem místo letadly | 260 tisíc |
Větší uplatnění elektrických/hybridních aut | 100 tisíc |
Jak už to u podobných statistik podobných agentur bývá, některá čísla se na první pohled jeví jako zcela nesmyslná a mimo realitu, některá jsou naopak inspirativní a vedou k zamyšlení. Nevíme kupříkladu, jak analytici IEA došli k tomu, že používání vlaků namísto letadel ušetří pouhých 40 tisíc barelů ropy denně, když levnější MHD a „propagace chůze a cyklistiky“ má ušetřit 8x tolik, ale budiž. Statistika byla vždy přesným součtem nepřesných čísel.
Loterie na sudou/lichou
Co by nás však mělo zajímat je to, kolik z navrhovaných bodů se přímo dotýká provozu osobních automobilů. Asi bychom dokázali pochopit doporučení, ať se alespoň jeden den v týdnu (neděle se přímo nabízí) opravdu jezdí minimálně, to je třeba něco, co dává smysl. Stejně jako není třeba jet na služební cestu 300 km autem, když jsou videokonference, případně je možné zvolit vlak, pokud je na dané místo smysluplné spojení a osobní účast je nezbytná. Kdo někdy cestoval v Německu více vlakem potvrdí mi, kolik lidí v oblecích a kravatách jezdí denně ve vlacích. A ostatně proč ne? Minimálně se dá připravit v klidu na jednání, stejně jako odpočinout po něm.
Co je však výrazně větším zásahem do svobody pohybu a cestování je zmíněné rozdělení na liché/sudé (například registrační značky, nebo týdny). Ve Francii je takovéto dělení dle RZ zcela běžné a pokud je například v Paříži smogová situace, jezdí jeden den auta s lichou, druhý den se sudou číslicí. V zásadě jde ale o spravedlivou „loterii“, poslední číslici na své značce opravdu neovlivníte, pokud tedy nemáte značku „Mickey222“. Horší bude, až podobná „loterie“ přijde plošně, bez ohledu na smog.
Vyvrhel s cejchem na čele
Můžeme jen doufat, že se nedožijeme doby, kdy vlastnictví automobilu se spalovacím motorem bude jakýmsi „cejchem“ vypáleným na čele, kdy si budeme my, co do aut tankujeme benzín nebo naftu připadat jako vyvrhelové a budeme se tajně plížit ulicemi po nocích, aby nás snad nikdo nespatřil. A to ještě jen v ty dny nebo týdny, kdy budeme moci, jinak si na nás policie „zgustne“ a jakákoli cesta se nám značně prodraží. Ne, toho se opravdu nechci dožít.