Ministerstvo dopravy vneslo s detailním rozdělením elektrovozítek konečně řád do oblasti, ve které tápali nejen laici, ale i odborníci. Přinášíme kompletní přehled důležitých změn.
Nové technologie s sebou často přináší dočasné legislativní zmatky, neb někdy nebývá zcela zřejmé, pod jakou kategorii lze nový produkt nebo novou službu vlastně zařadit. Zejména pokud je tato svým způsobem revoluční a mění dosud zažité pořádky. Což je ale téměř každá druhá novinka, která se v našem novém digitálním ekosystému „zabydlela“ v posledních několika letech. Nebo napadlo vás snad, že jednou budou kola na baterie a auta také? Pojďme se podívat na nová pravidla, jež upravují regulace těchto „elektrických vozítek“.
Zásadní změny ve způsobu vnímání elektrovozidel
Je to navíc jen pár dnů, kdy jsme psali o tom, že s platností od 1. dubna 2024 vstupuje povinnost zákonného pojištění odpovědnosti mj. i na některá elektrovozítka, jež mohla dosud fungovat bez pojistky. Majitelé větších a silnějších elektrokoloběžek, zahradních traktůrků (ale třeba i golfových vozíků), kteří při svém provozu využívají veřejné komunikace, tak musí nově svoje elektrovozítka pojistit. A přesné zařazení, do které ze čtyř skupin A–D vaše vozítko spadá, přináší aktuálně web ministerstva dopravy.
V něm se dá mj. dočíst, že jízdní kolo může být i „koloběžka nebo jízdní kolo s pedály, které je vybaveno elektrickým motorem, tříkolka a vícekolka, stejně jako vícesedadlové jízdní kolo a jim podobné vozidlo poháněné lidskou silou“. Pokud jsou však kola či koloběžky dodatečně vybaveny motorkem, musí splňovat následující podmínky, aby jim zůstal zachován statut „jízdního kola“, a byly tedy bez pojištění:
A) Jízdní kolo s přídavným elektrickým motorem:
- šlapací kolo s motorem do 250 W, který se vypne, pokud cyklista přestane šlapat
- a jinak je jeho výkon postupně snižován až do vypnutí motoru, dokud rychlost nedosáhne 25 km/h,
- nepodléhá schválení technické způsobilosti a nepodléhá registraci.
Kategorizace vozidel a vozítek dle ministerstva dopravy
Podobně se to pak má s elektrokoly. U nich je směrodatné, že sama od sebe se nemohou uvést do pohybu a elektromotor slouží jen jako pomocný, přídavný generátor síly pro lidské svaly. Stejně tak je důležité, že při dosažení rychlosti 25 km/h elektromotor vypne a nelze jej aktivovat, dokud rychlost neklesne pod tuto hodnotu. Pokud tedy uvidíte cyklistu na elektrokole, jak jede výrazně rychleji, než je oněch 25 km/h, je to buďto extra sportovec, nebo má (nezákonně) odstraněnu právě tuto blokaci.
Za jízdní kolo je považován dopravní prostředek, který:
- Zachovává nadále charakter jízdního kola nebo koloběžky:
- musí být možné se běžně pohybovat pomocí šlapání do pedálů;
- v případě koloběžky se pohybovat pomocí odrážení.
- Pokud toto není zachováno, jedná se o motocykl nebo o vozidlo kategorie Z.
- Výkon nepřesáhne 1 kW.
- Pokud používá spalovací motor, objem válce nesmí být větší než 50 cm3.
- Maximální konstrukční rychlost nesmí být vyšší než 25 km/h.
- Vozidlo je možné provozovat i bez dodatečně namontovaného pomocného motorku.
- Montáž motoru, nádrže paliva nebo akumulátoru na kolo nesmí vyžadovat zásah na nosných částech.
Dodatečně namontovaný motor mění pravidla hry
Nezřídka je možné se setkat i s „kolomopedy“, neboli původně jízdními koly, na něž si majitelé (většinou s pomocí originálních, kompletně dodávaných sad) namontovali přídavný malý motůrek, aby tak svoje kolo proměnili v jakýsi hybridní stroj. Ten je dle provedení někdy schopen kolo pohánět samostatně, a dělá z něj tedy jakýsi „mini mikro motocykl“, případně slouží jako výpomoc při šlapání pedály. Rozdělení je pak dle ministerstva dopravy následující:
B) Jízdní kolo s dodatečně namontovaným motorkem:
- kolo s dodatečně namontovaným motorkem do 1 kW
- nebo objemem válců do 50 cm3,
- maximální konstrukční rychlost 25 km/h,
- montáž pohonu si nevyžádá zásah do nosných částí jízdního kola,
- nepodléhá schválení technické způsobilosti a nepodléhá registraci.
Vozidla „Kategorie Z“ a motocykly
A pak jsou tady tzv. vozidla „Kategorie Z“, jak je již z názvu patrné, jde o ta, co se obrazně řečeno nevešla nikam a zůstala až na konec celé kategorizace. Sem patří zejména vozítka, která mají v jakémkoliv jízdním režimu výkon motoru vyšší než 1 kW nebo objem válce či válců motoru větší než 50 cm3, nebo výkon motoru přesáhne 250 W a není vyřazen z činnosti bez šlapání nebo dosažení rychlosti 25 km/h. Například tedy rychlé elektrokoloběžky nebo právě elektrokola, kterým někdo odstranil omezovač.
D) Vozidlo kategorie Z:
- vozidlo, které nesplňuje požadavky pro kategorie jízdního kola ani nesplňuje nařízení o dvoukolových, tříkolových vozidlech a čtyřkolkách
- maximální konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h v jakémkoliv režimu;
- bez šlapání motor dále funguje a jeho výkon není postupně snižován až do vypnutí motoru, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h;
- pokud je v jakémkoliv jízdním režimu výkon motoru vyšší než 1 kW nebo je objem válce či válců motoru větší než 50 cm3 nebo výkon motoru přesáhne 250 W a není vyřazen z činnosti bez šlapání nebo dosažení rychlosti 25 km/h;
- je-li předmětné vozidlo vybaveno jakýmkoliv přepínačem režimu jízdy, nezáleží na tom, zda manuálním nebo elektronickým, a jakýkoliv z jízdních režimů nesplňuje požadavky jízdního kola – není podstatné, jaký režim v daném okamžiku je spuštěn.
- vozidlo podléhá schválení technické způsobilosti, ale nepodléhá registraci; opět potřebuji k řízení příslušné ŘO.
U motocyklů je vše jasné, podléhají schválení technické způsobilosti a registraci v registru silničních vozidel; podle výkonu je na ně také pochopitelně nutné mít patřičné řidičské oprávnění:
C) Motocykl:
- vozidlo, které převyšuje parametry jízdního kolo, ale splňuje požadavky evropského nařízení o schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek (EU 168/2013)
- maximální konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h v jakémkoliv režimu;
- bez šlapání motor dále funguje a jeho výkon není postupně snižován až do vypnutí motoru, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h;
- pokud je v jakémkoliv jízdním režimu výkon motoru vyšší než 1 kW nebo objem válce či válců motoru větší než 50 cm3 nebo výkon motoru přesáhne 250 W a není vyřazen z činnosti bez šlapání nebo dosažení rychlosti 25 km/h;
- je-li předmětné vozidlo vybaveno jakýmkoliv přepínačem režimu jízdy, nezáleží na tom, zda manuálním nebo elektronickým, a jakýkoliv z jízdních režimů nesplňuje požadavky jízdního kola – není podstatné, jaký režim v daném okamžiku je spuštěn.
- Vozidlo podléhá schválení technické způsobilosti a registraci v registru silničních vozidel; podle výkonu musím mít patřičné řidičské oprávnění.
Jak se uvedené změny z pera ministerstva dopravy dotknou vás? Máte rychlou a výkonnou elektrokoloběžku, která bude podléhat registraci? Nebo zahradní traktůrek, s kterým vyjedete i na veřejné silnice? Co si vůbec o popsané úpravě myslíte? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!