Vlastníte novější vůz, který vám nechce topit, a zvažujete zakrytí chladiče? Předně byste měli zbystřit, na vině totiž může být vadný termostat. Ignorováním problému si koledujete o pořádný malér.
V minulosti jste se na silnicích mohli běžně setkat s jevem, kdy s úderem prvních mrazů řidiči začínali zakrývat chladiče svých aut. V případě některých modelů se dokonce jednalo o doporučovaný postup! Starší auta totiž vlivem naddimenzování chladícího systému trpěla neduhem, kdy se v zimě jednoduše nechtěla ohřát nebo teplotu rychle ztrácela, což řidiči řešili právě tím, že snížili přívod vzduchu k chladiči, čímž omezili jeho účinnost. Vůz si tak dokázal udržet provozní teplotu i v chladném počasí.
U starých aut bylo zakrytí chladiče často jediná možnost
Ve starých autech nenajdete elektronicky řízené okruhy chlazení, vzhledem k čemuž se výrobci kdysi zaměřovali hlavně na to, aby se auta nepřehřívala. Chlazení tak bylo poměrně účinné, nicméně v zimě to bylo, jako byste jezdili v ledničce. Proud vzduchu za jízdy dokázal motor zchladit víc, než bylo potřeba, a posádka uvnitř tak musela klepat kosu.
Zakrývání chladiče se tak stalo vcelku rozšířenou praxí, přičemž někteří domácí kutilové si sami doma na koleni vyráběli speciální kryty. Mohlo se ale stát, že v případě jízdy po městě stoupla teplota motoru natolik, že došlo k sepnutí chladiče, který ale neměl kudy foukat. Chladič se proto v ideálním případě nikdy nezakrýval celý, pouze jeho část, tak aby se jeho fungování jen omezilo.
Netopí vám nové auto? Na vině je nejspíš vadný termostat
Pokud vlastníte novější auto, které se vám v zimě odmítá ohřát na provozní teplotu, na vině nejspíše bude vadný termostat. Jedná se o malou věcičku, která reguluje průtok chladicí kapaliny z motoru do chladiče. Nejčastěji se setkáte s termostaty průtokovými, které pracují na principu tepelné roztažnosti – s tím, jak teplota vody roste, se zařízení postupně otevírá a pouští stále více kapaliny do velkého chladícího okruhu.
Kapalina jinak cirkuluje v tzv. malém okruhu, z vodního čerpadla do motoru a zpátky. Termostat je z hlediska konstrukce poměrně primitivní záležitost, výměna tohoto dílu by vám z hlediska ceny ani nákladů na práci mechanika neměla propálit díru do peněženky. Pakliže jste trochu zručnější, výměnu byste mohli zvládnout i svépomocí.
Každopádně pozor! Pokud máte podezření, že vám nefunguje termostat, s řešením tohoto problému dlouho neotálejte. Zejména majitele aut s dieselovými agregáty by totiž zaváhání mohlo přijít pořádně draho.
Termostat a jeho vliv na obávaný filtr pevných částic
Majitelé dieselových brázdičů dálnic by měli vědět, že termostat má v jejich vozech zásadní vliv na správnou regeneraci filtru DPF. Palubní jednotka v autě totiž regeneraci většinou nezahájí dříve, než teplota motoru vystoupá nad 75 °C, které auto s porouchaným termostatem v podstatě nemá jak dosáhnout. Filtr tak neregeneruje a postupně se zanáší, až vám nakonec nezbude nic jiného než si pořídit nový – často za vyšší desítky tisíc korun, ale jsou i dražší – nebo se objednat na drahé čištění, jehož výsledky jsou často diskutabilní.
Pokud tedy máte diesel, který začal špatně topit, rozhodně nad tím nemávejte rukou a snažte se rychle najít řešení. Nechte si vůz diagnostikovat, a pokud je na vině skutečně termostat, okamžitě si jej nechte vyměnit. Filtry DPF potřebují regenerovat v pravidelných časových intervalech, a pokud byste jim to nedopřáli, nad náklady na výměnu byste mohli hořce zaplakat.
Redakce AutoŽivě.cz na závěr oslovila i zkušeného automechanika Jiřího Krále s dotazem, zda má zakrývání chladiče význam i u moderních vozů. „U dnešních aut už to nemá smysl, protože elektronicky řízené chladicí systémy umí teplotu motoru perfektně regulovat samy. Naopak, zakrytí chladiče by mohlo moderním vozům spíš uškodit, protože systém počítá s určitým průtokem vzduchu a omezení chlazení by mohlo vést k přehřívání motoru nebo ke zvýšenému opotřebení některých komponentů,“ vysvětlil automechanik.