V současné době má většina automobilů ve své výbavě klimatizaci. Bohužel, klimatizace v sobě kumuluje vlhkost, což podporuje množení bakterií a plísní. Víte, jak o klimatizaci pečovat a účinně celý systém dezinfikovat?
Klimatizace už je dnes standardním vybavením skoro všech nových aut. Kromě zřejmých výhod, které z toho vyplývají, byste měli být připraveni také na zodpovědnou údržbu. Zanedbání této otázky může být nejen drahé, ale také nebezpečné pro zdraví. Klimatizační systém totiž poskytuje ideální podmínky pro množení mikroorganismů.
Co se skrývá v nečištěném klimatizačním systému?
Zápach plísně a zatuchliny vycházející z průduchů svědčí o pokročilém vývoji bakterií a plísní, které mohou negativně ovlivnit naše zdraví a pohodlí. Jedním z nejběžnějších mikroorganismů nalezených v klimatizaci jsou bakterie rodu Bacillus. Vyvolávají různé infekce – od kožních problémů až po sepse nebo dokonce meningitidu. V klimatizačním systému najdeme také Brevundimonas vesicularis, které mimo jiné odpovídají za peritonitidu a septickou artritidu. Cestující jsou také ohroženi Aerococcus viridans a Elizabethkingia meningoseptica – první z nich způsobuje infekce močových cest a endokarditidu, zatímco druhá je zvláště nebezpečná pro osoby se sníženou imunitou. Jak efektivně vyčistit klimatizaci, abyste se všech mikrobů zbavili?
Metody čištění a dezinfekce
V současné době se používá několik metod dezinfekce klimatizací. Servisy specializující se právě na klimatizace nejčastěji používají chemické spreje. Populární je také ultrazvukové čištění a ošetření ozonem – tyto metody jsou nejvhodnější pro neinvazivní čištění ventilačních kanálů a interiéru automobilu. Jejich nevýhodou je, že nečistí výparník, ve kterém se usazují sedimenty. Nejčastěji používanou a nejefektivnější metodou dezinfekce je přímá aplikace dezinfekčního přípravku do ventilačních kanálů a výparníku. Nevýhodou tohoto řešení je riziko poškození elektrických rozvodů, pokud větrací kanál netěsní.
Speciální přípravky
Klíčovým aspektem je výběr správného přípravku. Pro úspěšný boj s mikroby v klimatizačním systému je nutný přípravek s biocidními vlastnostmi. Vzhledem ke svému chemickému složení musejí být před uvedením na trh řádně registrovány. V celé Evropské unii mohou být tyto výrobky prodávány pouze po získání příslušného povolení. V ČR musejí být biocidní přípravy schváleny Ministerstvem zdravotnictví. Etiketa by měla obsahovat číslo povolení – pokud tam není, přípravek je pravděpodobně určen pouze pro čištění, a ne pro dezinfekci.
Nejslabší článek: výparník
Jedním z nejcitlivějších bodů při čištění klimatizačního systému je výparník. Jeho správná dezinfekce je zaručena při použití tlakové metody. Spočívá v použití kovové sondy připojené k pneumatické pistoli, která umožňuje přístup do komory výparníku. Přístroj vytváří dostatečně vysoký tlak, díky němuž se vymyjí sedimenty. Doporučuje se použít nejméně 0,5 litru dezinfekční kapaliny – její přebytek se vypouští odtokem kondenzované vody. Proto nezapomeňte na správném místě pod vozidlem položit nádobu na vytékající kapalinu – pokud nebyl výparník čištěný několik let, může být výsledek dosti odpudivý. Výjimkou není zelený sliz vytékající ze spodku vozu. Kromě výparníku je důležité dezinfikovat všechny ventilační kanály, např. rozprašovačem vybaveným vhodnou sondou.
Nejčastější chyby
Nejčastější chybou při čištění klimatizačního systému je použití přípravku, který nemá biocidní vlastnosti. Vždy zkontrolujte etiketu, zda je přípravek schválený pro prodej v ČR nebo EU a zda již neuplynulo datum expirace.
Stává se také, že výparník nebyl řádně vyčištěn a vydezinfikován. Výparník se doporučuje vždy čistit a dezinfikovat tlakovou metodou. V některých případech může být nutné vyměnit výparník za nový.
Obvyklá chyba servisů provádějících dezinfekci klimatizačního systému je také nesprávné vysoušení. Po dezinfekci by měly být otevřeny všechny ventilační kanály a ventilátor by měl být nastaven na maximální rychlost, také při zapnutém režimu klimatizace několikrát změňte nastavení termostatu z minima na maximum a naopak. Celý proces by měl být prováděn v masce s respirátorem a při otevřených dveřích vozu, který je pak třeba důkladně vyvětrat.
Častým prohřeškem je také nevyměnění kabinového filtru. Tato součást klimatizačního systému nabízí plísním a bakteriím druhé nejlepší podmínky pro množení, hned po zmiňovaném výparníku. Kabinový filtr by měl být měněn nejméně dvakrát ročně. Pokud vám servis po vyčištění klimatizace ponechá starý kabinový filtr, nejspíš nabízí dosti pochybné služby.
Dezinfekce klimatizace není nic složitého. Aby však bylo dosaženo očekávaného účinku, mělo by být provedeno s náležitou péčí a za použití vhodných prostředků. Zanedbání v této oblasti může mít nepříjemné následky pro zdraví, a dokonce i ohrozit život dětí, starších osob nebo osob se sníženou imunitou.