Vaše auto za jízdy spaluje určité množství paliva na základě toho, jak je zatíženo, mimo to vám však spotřebu zvedá i zapnutá klimatizace.
Vaše auto se jízdou značně opotřebovává a čím více má vnitřních funkcí, tím více věcí se může pokazit. Větší množství elektronických součástek může znamenat větší opotřebení baterie, ovšem taková klimatizace si neklade nároky pouze na ni, neboť současně spaluje i určité množství pohonných hmot.
Jak klimatizace spotřebovává palivo
Leckdo by mohl říct, že ochlazování nebo naopak topení představuje pouze zanedbatelné množství spotřeby automobilu, pokud je v pohybu. Jenže to nemusí být tak docela pravda. Náročnost klimatizace na spalování paliva se odvíjí od množství chladícího plynu, který se v ní nachází. Jednou za čas je tak potřeba nechat zkontrolovat, kolik se ho v systému ještě nachází, aby nedocházelo ke komplikacím.
Pokud je vše v pořádku, tak vaše klimatizace bude spotřebovávat pouze o procento nebo dvě více paliva, než kdyby byla vypnutá. Ovšem pokud vám bude chybět chladící plyn, bude se úměrně tomu zvyšovat i spotřeba. Při úbytku asi 3/4 by si tak klimatizace řekla až o 5 litrů u „běžného vozu“, přičemž je schopná efektivně vytápět (nebo ochlazovat vzduch) i tehdy, pokud jí chybí více než 30 procent obsahu tohoto plynu.
Kolik to spálí
Jak jsme již výše poznamenali, v případě, kdy máte vše v pořádku a plynu je dostatek, zvedne se vaše spotřeba asi o dvě procenta. U klasického osobního automobilu, který spálí 7 litrů na 100 km, to bude představovat přibližně 1,5 decilitru na 100 km. Ovšem pokud by vám určité množství chybělo, bude se spotřeba značně zvyšovat.
Jelikož se kontrole nikdo moc nevěnuje, může to po zapnutí klimatizace znamenat navýšení spotřeby až o jeden litr na 100 km. K tomu by došlo, pokud klesne hodnota plynu v chlazení o 25 procent oproti normálu. Je tedy možné si mezi těmito hodnotami, kdy máte plno a kdy chybí čtvrtina plynu nakreslit křivku a zvážit, zda není čas na kontrolu klimatizace.