Zapomenutá a přesto jedinečná sportovní auta z dob SSSR, která mohla dobýt svět

Sportovní auta jsou většinou krásné kousky, takže se podíváme na pár takových hezounů z východního bloku.

i Zdroj fotografie: Unsplash
                   

Sportovní auta umí vždycky potěšit oko jak znalce, tak i naprostého laika v oblasti automobilismu. Dneska se podíváme na několik krásných kousků tohoto typu pocházejících u Ruska, Bulharska a dalších zemí východní Evropy, což je oblast v tomto směru někdy zcela neprávem opomíjená. Tato část je známá kvůli mnoha věcem, ale ne kvůli sportovním vozům, přitom i tady se najdou skutečně krásné kousky.

Opomenuté země skrývající poklady

Itálie je v oblasti automobilů nejznámější díky exotickým kouskům jako Ferrari, Alfa Romeo a další sportovní vozy. Třeba takové Německo je zase známo pro svoje dokonalé inženýrské schopnosti, takže není divu, že tu vznikají značky jako BMW, Mercedes nebo Porsche. Jde vlastně o příběh podobný do značné míry Japonsku. Východní blok  Pro vozy z východního bloku je charakteristická schopnost odolat náročným podmínkám a drsnému terénu jízdy.

iZdroj fotografie: Unsplash

Tohle všechno neznamená, že socialistické země postrádaly vkus nebo schopnosti a následující kusy budiž důkazem. Takový Sport-900 je dosti neznámý kousek, vypadá rychle, je ale dost pomalý. Vyrobili ho vášniví výrobci v Moskvě v letech 1963 – 1969, oficiální název je „Sport 900“, ale říkalo se mu často KD, což byly iniciály ředitele továrny Kuzmy Durnova. Uvnitř je obsah 0,9 litru, motor 4 válec a výkon jen 22 kW.

Další země a další kusy

Melkus RS 1000 je limitovaná edice vyráběná jen 10 let (1969 – 1979) a vyjelo jen 101 kusů. Tělo je z protipožárního skla a váží asi 600 kg s výkonem 52 kW do předních kol. ZIS-101A je nástupce legendární limuzíny SIS-101 vyráběné v letech 1936 – 1941. Tento typ je sportovní verze a byly vyrobeny jen dva kusy. Osmiválcový motor má výkon 105 kW a vytáhne to na 17 km/h. Vůz odlišuje pohyblivá střecha.

iZdroj fotografie: Unsplash

ZIL-112 je nejstarší model řady ZIL-117 a ZIL-4102 a má ho na svědomí továrna Likhachev. Byly vyrobeny jen dva kusy a oba stále existují. Jeden má Státní Muzeum v Litvě, druhý je v soukromé sbírce ve Švédsku. Bulharsko je země, která auta nevyrábí, nicméně tento malý stát získal roku 1966 práva na výrobu Alphine A110. Produkce skončila v roce 1969 po 60 kusech. Místní produkce je výsledkem spolupráce mezi francouzským Alpinem a bulharskou exportní společností ETO.

Diskuze Vstoupit do diskuze
107 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články