Vybrat na trhu ojetin model s perspektivou zhodnocení peněz nebývá úplně snadné. Někdy se tak vyplatí odhlédnout od konfekce a zapátrat ve výjimečně levných modelech.
Mým stálým čtenářům nemusím myslím svoji slabost pro většinu ojetin nijak zvlášť přibližovat. Miluji zajímavá auta, miluji auta s příběhem, miluji u nich to, co dnešní produkce již většinou nenabídne. Přitom to jsou modely, kterým se řidiči před 20 lety často smáli. Ale pro ty, kteří chtějí vlastnit kousek historie, aniž by platili směšné sumy za renomované modely, představují tyto „obyčejné vozy“ z 90. let 20. století extrémně levnou cestu k vlastnictví historických vozidel. Pojďme se na čtyři zajímavé tipy na koupi podívat nyní společně.
Nákup perspektivní ojetiny má (skoro) samé výhody
Nákup zajímavé ojetiny – neboli „auta s příběhem“, jak si sám pro sebe ospravedlňuji touhu po někdy opravdu hodně zapomenutých modelech, má navíc několik dalších bonusů. Může vám totiž přinést uspokojení, které přichází s tím, že jste nějaké věci s příběhem „zachránili život“. A svedli ji z jednosměrné cesty směr vrakoviště. Pro mnoho z nás, kdož věříme, že věci – a auta speciálně – mají duši, to může znamenat nemalý bonus. Nemluví, neumí poděkovat – ale vy zkrátka cítíte, že tam ta duše (a energie) je. Jakkoli se vám partnerka/partner smějí, jací nejste šarlatáni.
Přesto všechno to ale neznamená, že krom dalšího předmětu budete mít doma vždy i cosi s perspektivou zhodnocení peněz. Neboli alespoň trochu investiční záležitost. „U některých aut toto zkrátka neplatí,“ připouští Paul Myatt, britský konzultant pro klasické vozy. „Trh je zkrátka nevyzpytatelný. Ale výjimečná auta už v době, kdy byla nová, to budou mít vždy snazší.“ S čímž nelze než souhlasit. Tady je tedy můj osobní výběr 3+1 modelů, s kterými by to mohlo klapnout. Za dodržení několika podmínek (viz infobox):
3 základní podmínky pro pořízení perspektivní ojetiny
- Vždy hledejte pokud možno vozy ve zcela původním a zachovalém stavu. Někdy se vyplatí raději počkat a sledovat nabídky než rychle něco koupit.
- Pokud sháníte danou verzi/generaci a natrefíte na extra zachovalý kousek, neřešte nesmysly typu „novější“ nebo rok výroby. Absolutně neplatí úměra „novější=lepší“.
- Uvažujte o krok dopředu. Mimořádně zachovalou ojetinu nenecháte na parkovišti před domem. Garáž, nebo minimálně pergola/kryté stání bývá podmínkou, pokud má sága pokračovat úspěšně
Tip číslo 1: Fiat Multipla první generace
Nikdo nic podobného jako Multiplu první generace už nevyrobí, a Fiat už vůbec ne. Tak odvážný design, šestimístné uspořádání a slušné jízdní vlastnosti při celkově kompaktních rozměrech byly zkrátka možné jen v devadesátkách. Druhá generace je dle mého soudu bezcenná, a nejen podle mého soudu. Naopak, extra zachovalá první Multipla, v některé z těch zajímavých barev, se kterými byla k dispozici, má šanci zaujmout vždy. A i kdybyste ji neprodali – užijete si myslím každou jízdu. A můžete říkat, že máte uspořádání sedadel jako v McLarenu F1. A jako bonus k tomu další tři vzadu. U nás takřka neznámá a celkem vtipná reklama s Michaelem Schumacherem dopoví zbytek:
Tip číslo 2: Chrysler PT Cruiser
Chrysler asi neměl úplně špatný nápad, PT Cruiser totiž měl vypadat jako hot rod ze 30. let. Nicméně nakonec bylo „jako“ asi to nejdůležitější slovo. To nic nemění na tom, že jde o jeden z nejodvážnějších designů. Chrysler byl v té době propojen s Mercedesem, a tak pod kapotou vozu můžete najít osvědčenou německou techniku. Tato synergie měla dokonale fungovat a zcela bez úspěchu to nakonec také nebylo, ale masivní prodeje se nekonaly. V Německu bylo za 10 let existence modelu prodáno 38 437 vozů, přičemž nejúspěšnější byl rok 2002 s 7 417 prodanými vozy.
Krom zdaleka nejběžnějších a celkem nezajímavých dieselů je málo známá motorizace 2,4 Turbo s masivními 164 kW a 332 Nm. Ta by v dokonalém stavu, na originálních kolech a se zajímavou barvou mohla oslovit i do budoucna. A mimo jiné i bavit. Jakkoli má omezovač nastavený na 200 km/h, což je s ohledem na nikterak dokonalý podvozek nakonec asi jedině dobře. Není to auto mých snů, ale speciálně tuto verzi bych si projel docela rád.
Tip číslo 3: Nissan Terrano II
Zajímavý mix opravdového off-roadu (leccos z Patrolu a prvního, „velkého“ Terrana najdete i tady) a SUV přivedl Nissan na trh již v roce 1993. Tedy v době, kdy poptávka po vozech SUV nebyla zdaleka tak masivní, jako je tomu dnes. Spíše užší a vyšší automobil (což má mimochodem Nissan asi v krvi, jeho již zcela zapomenuté MPV Serena bylo namalováno podle zcela stejného receptu) překvapoval schopnostmi v terénu, s vyvýšeným posezem a relativně kompaktními rozměry (viz tabulka) se ale uplatnil i ve městě.
Úspěch v britském Sunderlandu vyráběného vozu nakonec motivoval Ford k přeznačkování na Ford Maverick. Výroba byla ukončena v roce 2007 (tedy předlouhých 14 let od zahájení), přičemž na východních trzích se Terrano uplatnilo jako přeznačená Dacia Duster, kde svou roli sehrála aliance Nissan–Renault. Facelift Terrana II s kulatými světlomety z roku 1999 se vyloženě povedl a na tuto verzi bych se také zaměřil. Seženete ji za rozumné peníze, přičemž povětšinou nabízí výrazně víc, než co stojí. Najděte zachovalý kousek a zřejmě neproděláte ani do budoucna.
Tip číslo 4: Saab 9-5 první generace
Ano, musím se přiznat, „devět-pětka“ je dodnes vůz, který v mém žebříčku TOP TEN ojetin stojí hodně vysoko. Jednoho jsem měl, nicméně se základním motorem o výkonu 110 kW, a nebylo to popravdě nic moc. Výrazně lepší jsou podstatně silnější verze (Aero se 184 kW!). Ani Aero, ani Vector nebo Griffith však příliš nesplní naše zadání – pěkné kousky už žel nebývají nikterak levné. Naopak, za některé výjimečně zachovalé exempláře už chtějí jejich majitelé „nesmysl“.
To nic nemění na tom, že s devět pětkou (ve verzi sedan i kombi) máte možnost zažít, o čem byl dřívější reklamní slogan Saabu „Born from jets“. A i když poslední „ryze švédský“ Saab byl model 9000, pořád je na jeho nástupci cosi z leteckého image patrné. Výhodou je, že Saaba mívají často nadšenci do značky, a tak není nouze o opravdu pěkně udržované modely. Stačí hledat, najít nějaký s pro vás přijatelnou cenovkou a užívat si jeho přítomnost. S reálnou šancí ho jednou výhodně prodat. Držím palce nejen se Saabem!