Co se stane, když během jízdy zařadíte zpátečku? Vyzkoušeli jsme to na manuálu i automatu

Zařazení zpátečky během jízdy by nenapadlo snad žádného řidiče. Pokud však k něčemu takovému dojde, existuje několik možností, jak bude automobil reagovat.

i Zdroj fotografie: BMW
                   

Všichni řidiči ví, že se během jízdy nesmí zařadit zpátečka. Pokud se však z nějakého důvodu k takovému kroku rozhodnete, bude záležet právě na typu převodovky, jak automobil zareaguje. Na internetu se objevila spousta odvážlivců, kteří podobné psí kusy zkoušeli a výsledky zveřejňovali. Obecně se však dá říct, že se jedná o velmi riskantní kousek, při kterém vsázíte do loterie.

Automobil s automatickou převodovkou

U automatické převodovky je na rozdíl od manuálu pravděpodobnější, že řidič nedopatřením posune volič do polohy zpátečky. Ať už to však udělá nechtěně, nebo s plným úmyslem, výsledek bude stále stejný. Záleží však také na tom, jak starý automobil k tomuto testu použijete. Podle provedených pokusů na vozidlech Ford Mondeo a Škoda Karoq se chytré systémy s chybou řidiče dokážou vypořádat. Automobil je při normální jízdě na režimu D (Drive), tedy v obyčejné dopředné jízdě.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Moderní technika a eliminace lidských chyb

Pokud však řidič ať už omylem, nebo úmyslně zařadí při jízdě zpátečku, nestane se vůbec nic. U vozidel s automatickou převodovkou většinou ani nejde zařadit zpátečka, pokud vozidlo nestojí. Pokud lze, moderní systémy automobilů rozpoznají chybu řidiče a zareagují, například přepnou režim do neutrálu. Auto pak pokračuje v jízdě bez jakéhokoliv poškození, avšak bez zařazeného rychlostního stupně. V některých případech se ještě může objevit výstražné upozornění na displeji, nebo se sama od sebe zapne kamera zpátečky.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pro všechny případy platí, že každý automobil je trochu odlišný a podobné testy se někdy nemusí vyplatit, proto je raději nezkoušejte. Starší automatické převodovky s mechanickým voličem a hydraulicky ovládanou řídící jednotkou nemusí být tak odolné, a mohou řidiči zařazení povolit. Zejména ve vyšších rychlostech pak dojde minimálně k vážnému poškození nebo úplnému zničení převodovky.

Zařazení zpátečky u manuálu

Poněkud odlišná situace nastává v případě zařazení zpátečky u automobilu s manuální převodovkou. Zde se už nedá říct, že to řidič udělá omylem. Aby řidič zařadil zpátečku během jízdy, musel by se totiž opravdu intenzivně snažit, a i tak je velmi pravděpodobné, že se mu to nepovede. Stejně jako každý automobil je alespoň malinko jiný, tak i manuální převodovky mají mezi sebou drobné odlišnosti. Proto se nedá říct s naprostou přesností, jak zareaguje váš automobil, pokud se budete snažit při jízdě zařadit zpátečku.

Většina automobilů zařazení vůbec nedovolí

Nabízí se však několik základních variant, které mohou nastat. U většiny automobilů s manuální převodovkou se řidiči vůbec nepodaří zpátečku zařadit. Je to způsobeno jednoduše tím, že převodovka je navržena tak, aby se zpětný rychlostní stupeň řadil pouze v době, kdy vozidlo stojí. Pokud se i tak bude řidič nadále snažit, uslyší nepříjemné chrčení zubů, které však k zařazení nepovede. Mnohem větší pravděpodobnost je, že zlomíte řadicí páku.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Aby tvrzení nebylo pouze jednostranné, je nutné podotknout, že se v některých případech opravdu povedlo zařadit zpátečku během jízdy. Jednalo se však o starší automobily a jejich rychlost při testu nebyla příliš velká. Nejprve bylo slyšet chrčení, ale s pomocí hrubé síly se povedlo zařadit zpátečku. Kola automobilu se okamžitě začala točit opačným směrem a vozidlo se do jisté míry vymklo kontrole. Kromě toho je při podobném testu velmi vysoká pravděpodobnost, že se převodovka jednoduše rozbije.

Hřídele se točí opačným směrem

Její chod je totiž konstruován na úplně jiné postupy. Uvnitř jsou dvě hřídele umístěné vedle sebe, které během normální jízdy rotují každá na jinou stranu. Na obou je umístěno jedno ozubené kolo. Jelikož tedy každá z hřídelí rotuje jinak, není možné, aby do sebe jednotlivá kola hladce zapadla. Pro hladké zařazení je tak potřeba nejprve zastavit, a poté do sebe ozubená kola spolehlivě zapadnou. Ať už se vám zařazení zpětného rychlostního stupně u manuální převodovky povede nebo ne, je zde velmi vysoká šance na vážné poškození.

Zkoušeli jste už někdy podobný test s manuální nebo automatickou převodovkou?

Zdroj: AutoCar

Diskuze Vstoupit do diskuze
125 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články