Přestože jsou současné automobily připraveny na mnohé extrémní podmínky, tak je tady jeden živel, který jim dobře opravdu nedělá. Na mysli máme vodu. Jedná se o situace, kdy dojde k zatopení nebo dokonce utopení vozidla třeba vlivem záplav. Potkalo něco takového rovněž vás? Pojďme se v článku podívat na to, co to pro vás znamená. Rozhodně vám totiž nebude stačit pouze vůz vysušit, vyčistit a zbavit bahna.
V žádném případě nestartovat!
Jestliže jste měli tu smůlu a máte utopený vůz, v žádném případě jej nezkoušejte startovat. V případě utopení vozu je nejvíce ohrožena elektroinstalace. Ta je na vlhkost velmi citlivá a pokud se pokusíte nedostatečně vysušené auto nastartovat, může dojít k dalšímu poškození a celková oprava se ještě prodraží. U moderních vozů může dokonce dojít k poškození motoru.
Není to ale pouze o elektroinstalaci, ale také o motoru jako takovém. Do systému motoru se totiž pravděpodobně dostala voda, ale nejen voda, ale také bahno. Platí to třeba pro válce, kde by při nastartování motoru mohlo dojít ještě k dalšímu mnohem závažnějšímu poškození, než jaké automobil utrpěl doposud samotným zatopením.
Do servisu jedině na odtahovce
Pokud se rozhodnete, že vozidlo zkusíte zachránit, v návaznosti na předchozí řádky je jasné, že do servisu byste rozhodně neměli jet po vlastní ose. Nejenže může vzniknout další poškození, ale je to v mnoha ohledech nebezpečné. V servisu bude potřeba zejména:
- Výměna všech zasažených částí
- Odstranění bahna, písku a dalších nečistot
- Chemické vyčištění
Kontrole je potřeba podrobit například takové klíčové systémy, jako jsou brzdové třmeny, brzdové destičky, ale také ložiska kol, klouby a hnací hřídele. Nikde nesmí nic zůstat, aby nehrozilo riziko zadření. Čištění není pouze o mechanickém odstranění a vyschnutí, ale je potřeba využít také chemických přípravků.
Zda má záchrana smysl záleží na tom, jak moc bylo auto zatopeno
V souvislosti se zatopeným nebo utopený vozem i poté, co podstoupíte nákladnou opravu, stále může vyvstávat na povrch riziko, kdy se objeví problémy s elektroinstalací. Kolaps elektroniky u takových vozů hrozí prakticky neustále. A je tím pravděpodobnější, čím více byl vůz zatopen.
Pokud bylo vozidlo zatopeno pouze po spodní hranu oken, lze ještě uvažovat o tom, že je smysluplné investovat do opravy. Pokud ale bylo vozidlo pod vodou celé, automechanici se v tomto shodují, že takový vůz je lepší sešrotovat. Oprava bude nejen velmi nákladná, ale také s nejistým výsledkem. Pro řidiče je to mnohdy krutá rána, protože vysušený vůz na první pohled vypadá, že s ním vlastně nic není. Časem se ale mohou projevovat závady, a to i na kritických bezpečnostních systémech vozu a mohou se stát přímým ohrožením posádky. V moderním autě jsou to třeba nejrůznější stabilizační systémy podvozku.