Důvodů, proč automobil „přestane táhnout“ může být hned několik. Ten zdánlivě nejméně pravděpodobný je přitom zřejmě častější, než se zdá. A Toyotu stál přes miliardu dolarů.
Námětem k tomuto článku byl telefonát od mého dávného kamaráda, který mi (pravda se smíchem a notnou dávkou sebeironie) líčil svůj poměrně nedávný zážitek. Doprovázel to přitom nepublikovatelnými výrazy na adresu svoji a svého syna. Který s ním uklízel auto. A protože jsem něco podobného zažil sám, a dokonce nejednou, nedalo mi to a zapátrali jsme v redakci AutoŽivě nad příčinami problému. A zjistili jsme přitom zajímavé skutečnosti. Pojďme se na celý problém podívat společně.
„Netáhnoucí“ auto má někdy naprosto neuvěřitelnou příčinu
Nejednomu z vás se možná již stalo, že ten jasně definovaný, přímočarý pocit z přidání plynu se náhle kamsi vytratil. Jako byste šlapali tak trochu na houbu. Měkkou, poddajnou, nicméně „houbu pod plynem“ je to poslední, co bychom jako řidiči ve svých autech očekávali. A jakkoli mám rád překvapení až na konec, pokud jsem již jednou napsal „houba“, mohu myslím prozradit i pointu z onoho telefonátu s kamarádem. Ostatně, úvodní obrázek k tomuto článku již mnohé naznačuje.
Jakkoli to je spíše „houbička“. Balení po šesti a více kusech, za pár korun v jakémkoli supermarketu. Můj kamarád mi s gustem vylíčil, jak právě takovou jednu zapomněl při čištění auta uvnitř. A jak se, postupem času a „hýbáním nohou“ nakonec dostala, patřičně pomuchlaná a špinavá, i pod plynový pedál. Kde se tak trochu „uhnízdila“ a nakonec zapříčinila, že konec pohybu plynového pedálu byl jaksi vágní, rozbředlý, především však bez možnosti jej došlápnout do konce.
Gumové rohože a smrtelné nehody Toyoty
A zdánlivě se tak jevilo, že auto „netáhne“. Což se třeba mně osobně stalo několikrát s gumovými koberečky, respektive s jejich rohy, které se dokázaly tak šikovně natočit, až se ve výsledku dostaly mezi plynový pedál a podlahu. Se stejným výsledným efektem. Vždy mne překvapilo, jak v podstatě málo stačí k tomu, aby se takto jednoduchá „závada“ stala závadou omezující běžný provoz auta. A jak jsme zjistili, zdaleka to není tak výjimečné. A výrobci kvůli tomu dokonce pořádají svolávací akce a stahují auta do servisu.
Tak například v roce 2009 čelila Toyota v Americe masivnímu skandálu, který započal jedním telefonátem na nouzovou linku 911. Při něm řidič oznámil, že se mu zasekl plynový pedál a nemůže zastavit auto. Řekl, že mu nefungují brzdy. Nakonec jeho auto narazilo do jiného a poté se zřítilo do rokle. Všichni uvnitř vozidla byli zabiti. Během následujících pěti let zemřelo odhadem 90 lidí v Toyotách, které záhadně zrychlily. Toyota pak svolala miliony vozidel, nicméně byla obviněna ze zatajování informací o vadných pedálech.
Obří odškodnění, přesto 90 mrtvých za volanty japonské legendy
V roce 2014 nakonec společnost zaplatila 1,2 miliardy dolarů, aby se vyhnula stíhání za zakrývání informací o problémech s „neúmyslným zrychlením“, o kterém FBI uvedla, že Toyota „věděla, že je smrtící“. V té době se objevily dvě teorie, které vysvětlovaly, proč se tyto pedály najednou chovaly zcela nepředvídatelně. Jedna zahrnovala selhání softwaru, zatímco druhá obviňovala podlahové rohože, které klouzaly a doslova „přišpendlily“ pedály.
Ale podle Gladwella softwarové vysvětlení neobstojí, vezmeme-li v úvahu fakt, že četné testy ukázaly, že i když řidič sešlápne plyn až na podlahu, sešlápnutí brzd zastaví auto. Nicméně, jak vidno, ani s něčím tak zdánlivě jednoduchým, jakou jsou gumové rohože, nebývá místy legrace. Pokud se tedy i vám bude někdy zdá, že se vám pedál plynu nezvykle často zasekává, neváhejte a zkontrolujte koberečky/rohože pod ním. Možná budete překvapeni.