Československo mohlo mít zajímavý závodní speciál. Škoda Salamander zvládla stovku za 5,5 sekundy, ale brzy skončila

Bratislavská společnost BAZ vyvinula závodní automobil Škoda Garde, kterému se začalo říkat Salamander. Jeho výsledky byly výborné, ale éra závodění mu brzy skončila.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Automobilka Škoda měla ve své nabídce řadu kvalitních a oblíbených automobilů. Ostatně zkušenosti měla i s výrobou vozidel se sportovním nádechem. Jasným důkazem je Škoda 130 RS A5, kterou obdivoval nejeden fanoušek. V Bratislavských automobilových závodech (BAZ) vznikl na začátku 80. let vůz, který se dal nazvat jako závoďák. Svou slávu si však nestihl pořádně užít.

Škoda Garde představovala jedinečnou příležitost

Inženýři a konstruktéři v Bratislavských automobilových závodech začali v roce 1980 přemýšlet o využití turbodmychadla pro svá vozidla. Chtěli tak zvýšit výkon zejména Škody 130 RS a 120 L. O necelé dva roky později se však v BAZ začal vyrábět nový automobil. Jednalo se o kupé Škoda Garde, které si ihned získalo pozornost mechaniků a inženýrů. Experti nazvali svůj projekt Škoda Salamander, což v překladu znamená mlok.

iZdroj fotografie: Škoda

Společnost BAZ dala projektu zelenou

Samotné vedení společnosti projekt pochopitelně podpořilo, protože vědělo, že svým inženýrům může věřit. Navíc se jednalo o jedinečnou příležitost, jak efektivně zviditelnit celou firmu. Sportovní novinka by mohla přilákat zákazníky a zvýšit prodej. Konstruktéři se do práce pustili hned začátkem roku 1983. Přestože se jednalo o zcela nový automobil, všechny práce zabraly zkušenému týmu pouze tři měsíce. Koncem května se nový automobil okamžitě zúčastnil závodů do vrchu na Pezinské Babě. Zde se divákům poprvé ukázal v celé své kráse.

Škoda Garde prošla velkými změnami

Přestože se nejprve mluvilo o samotném turbodmychadle, ve skutečnosti byl původní model přepracován kompletně. Pro dosažení co nejlepších výsledků bylo nutné pozměnit opravdu mnoho věcí, včetně umístění motoru. Ten byl proti základní verzi otočen o 180 stupňů a o kousek posunut. Docílilo se tak lepšího rozvržení hmotnosti, což bylo u závodního automobilu důležité. Změna se týkala také přední i zadní nápravy, které byly rozšířeny. Při tom všem byl zkrácen rozvor a tím i samotná délka automobilu.

iZdroj fotografie: Škoda

Automobil byl zkrácen a rozšířen

Přední náprava k tomu všemu dostala také dvojité příčné závěsy a vinuté pružiny. Naopak ta zadní disponovala šikmými závěsy a stejnými pružinami. Co se týče zpomalení automobilu, jako nejvhodnější se ukázalo použití předních kotoučových a zadních bubnových brzd. Celková konstrukce byla odlehčena pomocí laminátových a duralových dílů. Hmotnost se tak snížila na pouhých 720 kg. S motorem konstruktéři dlouho neváhali a použili osvědčený čtyřválec, montovaný do Škody 130 RS.

Zrychlení bylo velmi dobré

Jednalo se o pohonnou jednotku o objemu 1,3 litru a dvěma karburátory Weber. V kombinaci s turbodmychadlem byl výsledný výkon 130 kW (170 koní). Díky nízké hmotnosti dokázal Salamander zrychlit z 0 na 100 za pouhých 5,5 vteřin s maximální rychlostí až 220 km/h. V tu dobu se jednalo o velmi dobré zrychlení, za které by se nemusel stydět kdejaký silnější automobil dnešní doby.

iZdroj fotografie: Škoda

Vůz byl určen pouze na závodění

Důležité je však poznamenat, že přes všechny změny a úpravy nebyl automobil nikdy homologován. To znamená, že se s ním daly jezdit pouze závody na uzavřených úsecích mimo veřejné komunikace. Salamander nebylo možné přihlásit a neměl ani registrační značku. Jeho konec přišel velmi nečekaně při jednom závodním tréninku, kdy havaroval a byl zcela zničen. Řidič naštěstí vyvázl bez větších zranění. Společnost BAZ se po tomto incidentu rozhodla projekt zrušit a další model už nevyrábět.

Jak dlouho by podle vás Salamander pokračoval v závodění, kdyby nehavaroval?

Zdroj: Škoda Storyboard

Diskuze Vstoupit do diskuze
75 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články