Že elektrické spotřebiče na palubě auta získávají elektřinu z nafty nebo benzínu, ví každý. Přinášíme malý návod, jak vypnout ty nepotřebné a ušetřit.
Čím modernější automobil, tím více „elektrických hraček“. Čím lepší výbava, tím více „elektrických hraček“. A do třetice: čím dražší automobil, tím více „elektrických hraček“. Není mezi tím nějaká souvislost? Je, samozřejmě. Čím více „elektrických hraček“, zapnutých během jízdy (často zbytečně), tím větší spotřeba. Nic v autě není „na elektriku“. Respektive je, ale tu elektriku vyrábí motor. A vyrábí jí z benzínu. Nebo z nafty. Za vaše těžce vydřené peníze. Nezkusíte s tím něco udělat? Tady je pár rad a tipů, jak na to.
Zjistěte zbytečné žrouty na palubě
Prvním krokem k úspoře paliva a peněz je malá rekapitulace toho, co nám za jízdy na palubě „běží“ a běžet nemusí. A začněme rovnou u těch největších žroutů energie – vyhřívání a chlazení všeho, co je vyhřívat a chladit možné. Ostatně není náhodou, že když elektromobil začne omezovat spotřebu v zájmu dojezdu, jako první jdou „ze hry“ topení nebo klimatizace. Že jsou v zimě vyhřátý volant nebo sedadla nadmíru komfortním prvkem, o tom není sporu. Že to v parném létě bez „klimy“ nejde, je jasné také. Musí ale běžet víc, než je nezbytně nutné? Jak ukazuje naše tabulka přiložená níže, některé „tepelné“ spotřebiče si opravdu z alternátoru své vzít umí. A projeví se to pochopitelně na spotřebě.
Zdroj spotřeby | Příkon ve wattech | Spotřeba benzínu na 100km (litry) | |
Vyhřívané čelní sklo | 800 | 0,81 | |
Nezávislé topení | až 200 | až 2 litry (v samotném topení) | |
Topení v kabině ve střední poloze | 170 | 0,17 | |
Vyhřívání sedadel | 100 | 0,1 | |
Vyhřívaný volant | 50 | 0,05 | |
Klimatizace | 1 000 – 1 200 | 1 – 1,2 |
Teplo je někdy opravdu drahé
U „zahřívacích“ spotřebičů vede s převahou vyhřívané čelní sklo, což je pro mnoho motoristů oblíbená pomůcka nejen při rozmrazování čelního skla a uklízení od sněhu, ale i při mlžení skla zevnitř. Pokud se mlží pravidelně, možná by nebylo od věci jej důkladně zevnitř umýt přípravkem, který mlžení sníží na minimum. Je to sice trochu práce navíc, nicméně jednorázové a především peníze šetřící. Vyhřívání nechte opravdu až na zimu – rozpuštění námrazy je díky němu pohodlné a nahrazuje nepopulární škrabání.
Podobně jsou na tom vyhřívané sedačky, které mají spolu s vyhřívaným čelním sklem v některých vozech automatické vypínání a samy se vypnou, pokud na ně náhodou zapomeneme. Nebo si budeme chtít „lebedit“ s vyhřívaným pozadím, venku bude za chvíli sychravo, není nad teplo na správných místech. Pak bychom ale měli vědět, že tohle teplo není zadarmo, v situaci, kdy litr čehokoli v nádrži stojí to, co stojí. Možná by stačilo opravdu je ohřát, ať si nesedáte do studených sedaček (speciálně v kůži je to hodně nepohodlné) a dál už se spolehnout na klasické topení.
A zima nebývá levnější
A aktuálně nemůžeme pochopitelně zapomenout na klimatizaci. Možná nejoblíbenější doplněk v autě speciálně v horkých dnech, na které bylo toto léto bohaté, a ještě si je tuším užijeme. Nechceme vás nabádat, abyste se potili kvůli ušetření jednoho-dvou litrů paliva na sto kilometrů, nicméně i tady je prostor na rozumnou úsporu. Klimatizace by určitě měla pravidelně pracovat, dlouhé „nicnedělání“ jí nesvědčí, je ale opravdu potřeba jí mít zapnutou „na automatiku“ de facto pořád s nastavenými 21 stupni?
Protože nastavení na „AUTO“ a automatické používání se pro mnoho motoristů stalo de facto jediným způsobem, jak klimatizace pracuje. Co jí ale někdy, když je venku třeba právě kolem těch dvaceti stupňů vypnout a použít klasickou ventilaci čerstvého vzduchu? Pokud tedy není vyloženě vlhko a „klimu“ neužijeme i pro její schopnost vysušit vzduch v kabině. V nadcházejících podzimní době bude takových dnů „kolem dvaceti“ víc a víc, klima může klidně chvíli odpočívat – a vy můžete šetřit. Shodneme se asi na tom, že se nám to všem bude ještě možná hodit. Držme si palce!