Obrovské množství řidičů se dnes a denně snaží ušetřit peníze různými triky na úspoře benzínu či nafty. Přitom ale dělají zásadní chybu, která jim naprosto zbytečně způsobuje téměř o třetinu vyšší spotřebu. Poradíme vám, jak se jí vyhnout.
Ceny paliv jsou aktuálně sice na dvouletém minimu. Ale i tak představují pro mnoho řidičů naprosto zásadní nákladovou položku v jejich měsíčním rozpočtu. A to především pro ty, kteří se svým vozem denně najezdí desítky kilometrů za prací, rozvozem dětí do škol nebo třeba cestami v rámci svých koníčků.
Mnoho z nich si to samozřejmě uvědomuje. A tak se snaží dělat všechno možné, jen aby nějaký ten litr paliva ušetřili. Někteří svá auta upravují, aby byla více aerodynamická. Jiní se snaží vozy odlehčit a další prostě jezdí s tzv. citlivou nohou. Anebo raději jezdí do práce levnějšími hromadnými dopravními prostředky. Navíc se ovšem snaží šetřit i na vysloveně nesprávných místech, jako jsou pravidelné servisní kontroly jejich miláčků. A to je velká chyba.
Kvalita oleje je pro správnou spotřebu zásadní
Součástí servisní prohlídky je také kontrola a případně rovnou výměna motorového oleje. A právě ten je pro správné fungování motoru a ve finále i jeho spotřebu zcela zásadní. Nedostatek oleje v motoru, ale také jeho nesprávná volba adekvátně konkrétnímu modelu vozu, respektive jeho motorizaci, dokáže zvýšit průměrnou spotřebu vozu až o neskutečných 28 %.
Snadno si tak spočítáte, kolik byste ušetřili třeba v případě, že jsou roční náklady na palivo vašeho auta 9 000 korun. Při každodenní cestě do práce 15 km tam a 15 km zpět plus nějaká ta víkendová cesta na chalupu, výlety apod. Právě vy možná proděláváte na palivu v ročním souhrnu 2 500 korun. A to není zrovna zanedbatelná částka.
Dvojí náklady, které nepotřebujete
Pokud chcete díky oleji ušetřit, měli byste si nejen hlídat jeho hladinu v motorovém prostoru (což je pomocí měrky skutečně snadné) a pravidelně ho měnit, ale také důsledně dbát na to, abyste do svého vozu lili pouze takový olej, který definuje výrobce vozidla.
S nesprávným nebo nekvalitním olejem nejen, že zvyšujete náklady na spotřebu paliva, ale navíc i zkracujete životnost jednotlivých komponentů motoru svého auta. To znamená, že při dlouhodobém používání daného vozu tratíte hned na dvou frontách – na palivu, ale také na následné potenciální opravě motoru.
Klíčová je viskozita, ale i výrobce
Každý typ motorového oleje má trochu jinou viskozitu (také by se dalo říci hustotu), a tím pádem jinak rychlý průtok součástmi motoru. Hustší olej, než by měl v motoru být, vyžaduje logicky více energie na to, aby se dostal do míst, kde je třeba. A tím pádem dostává olejové čerpadlo větší zápřah, než by mělo, a ani písty motoru pak nepracují zcela správným způsobem. To vše se vám samozřejmě na vyšší spotřebě nutně podepíše.
Mimochodem víte, co vlastně definují popisky na lahvích s motorovými oleji (5W30 apod.)? Samotné písmeno W znamená winter, tedy česky „zima“. Číslo před písmenem W informuje o viskozitě daného oleje při nízkých zimních teplotách a číslo za písmenem W pak o viskozitě oleje v zahřátém stavu. Čím nižší čísla, tím nižší viskozita, a tím pádem snazší průchodnost oleje součástmi motoru.
Ušetřit na oleji se nevyplácí
Shrnuto podtrženo motorový olej má vliv nejen na výkon a celkově správné fungování motoru. Ale také na spotřebu paliva. Nesnažte se tedy na oleji zbytečně ušetřit. Kontrolujte pravidelně jeho hladinu, nechávejte jej včas měnit a používejte pouze takový olej, který doporučuje výrobce. Tzn. olej se správnou viskozitou a od kvalitního výrobce. Teprve pak budete mít jistotu, že nevyhazujete za palivo každý den peníze z okna.