S manuální převodovkou se učil řídit snad každý. Ovšem i zkušení řidiči dnes stále dělají chyby, jimiž ji nevědomky ničí.
Taková převodovka je velmi citlivý systém „plný ozubených kol“, i když se někomu může zdát konstrukčně jednoduchý. Aby správně fungoval a reagoval na požadavky řidiče, musíte s ním umět zacházet a dopřávat mu určitou péči – jinak by se mohlo stát, že jednoho dne začne „rachtat“, nedojde k plynulému zařazení, z ničeho nic vyskočí kvalt, nebo se projeví jiné problémy. Přitom stačí pár základních pravidel, jak se k manuální převodovce chovat.
Nenechávejte ruku na řadící páce
Mnoho řidičů rádo odkládá ruku na řadící páku – někdo zkrátka neví, kam s ní, jiným přijde zbytečné ji sundávat, když zase budou za chvíli řadit – to je typické zejména ve městech. Jenže i malá zátěž může působit nadměrné opotřebení převodových kol a vidlice. Problémy se většinou neprojeví hned, ale v horizontu několika let. Obě ruce tak držte raději na volantu, případně mějte ruku připravenou mimo „šaltrpáku“.
Při zastavení neudržujte rychlostní stupeň
Z důvodu nedokonalých rozjezdů a stresu, že auto „chcípne“ v ten nejhorší moment, udržují někteří řidiči zařazený rychlostní stupeň při sešlápnuté spojce. Použít to můžete, pokud se během pár vteřin zase rozjedete, ale při čekání na semaforu jde o příliš dlouhou dobu.
Zbytečně tím opotřebíte jak převodová kola, a udržení pedálu je navíc po chvíli trochu obtížnější – pokud byste ho třeba nechtěně pustili, auto by hodně „zarachtalo“. Vždy proto vyřaďte na neutrál a kvalt zařaďte až v momentě, kdy se máte rozjet – než dojde k přepnutí z červené barvy na zelenou, máte několik vteřin.
Nedržte spojku a plyn zároveň
Rozjezdy do kopce jsou jasně přes ruční (parkovací) brzdu, kdy zařadíte jedničku, dostanete auto do záběru a pomalu pouštíte spojkový pedál (některé vozy mají elektronickou brzdu a rozjezd do kopce rozpoznají, takže si brzdu samy přidrží, a vám tak stačí pouze sešlapávání plynu). Jenže někteří řidiči z nějakého neznámého důvodu stále drží mírně sešlápnutou spojku i během jízdy.
Třeba když se rozjíždí a každou chvíli řadí na vyšší stupně. Převodovka přitom neuvěřitelně trpí, neboť do sebe ozubená kola pořádně nezapadají, zatímco otáčky motoru stále stoupají. Náhlé puštění pedálu pak nakonec bude pro převodovku až příliš brutální, což se v budoucnu téměř jistě projeví.
Nezrychlujte na špatném stupni
Jednička slouží k rozjíždění (i když to jde i z vyššího stupně), další stupně pak odpovídají určitému stylu jízdy a umožňují zrychlování. A stejně by to mělo být naopak. Jenže někdo je možná líný podřadit z pětky, když zpomalí ze stovky na 50 km / h, a tak následně sešlápne plynový pedál nadoraz a čeká, dokud se auto zase pořádně nerozjede. Takový postup je ovšem nadmíru špatný, neboť motor nemá dostatečné otáčky, a vy tím akorát ničíte agregát i spojku.
Neopírejte si nohu o pedál spojky
Častý zlozvyk některých řidičů, který zničí spojku už za pár let. Levá noha by měla být odložená vedle spojkového pedálu, kde je na ni také místo – nesmí se ho nesmí dotýkat v průběhu jízdy, pokud zrovna neřadíte. Mechanické části převodovky by byly pod neustálým tlakem a ozubená kola by zřejmě 100% nezapadala, načež by docházelo k její vyššímu opotřebovávání.