Jaký je nejjednodušší způsob, jak dostat peníze z kapes běžných lidí? Zkasírovat je hned, jakmile sednou v autě za volant.
Myslet si, že nedobrá situace se státními financemi je vinou současné vlády, by bylo bláhové. Viníky je třeba hledat roky nazpět mezi politiky, kteří v čele s poloslovenským demagogem tvrdili, že bude líp. Díru ve státní kase je třeba zalátat a aktuální vláda látá, čím může. Daně, poplatky, vše, co se může zvýšit, bude zvýšeno.
Kdo jezdí autem, bude platit a plnit státní kasu
Dálniční poplatek se v ČR platí od roku 1995. Tehdy řidiči sahali do peněženky pro 400 Kč za kupon na auto do 3,5 tuny. Po čtyřech letech už byla cena dálniční známky dvojnásobná. Na současných 1 500 Kč narostla cena dálničního poplatku v roce 2012 a udržela se tam až do letošního roku. Naposledy. Od příštího roku, konkrétně od března 2024, dálniční poplatek výrazně prodraží.
Tedy roční poplatek – desetidenní a měsíční dálniční známky by měly zlevnit. Podle ministra dopravy Martina Kupky Národní ekonomická rada vlády doporučila zdražit roční dálniční známku pro osobní auta z 1 500 na 3 000 korun. Je skvělé, ironicky řečeno, když se netroškaří, že? Možná by se chytráci v NERVU mohli trošku zklidnit a přestat lidem hrát na nervy. Vláda nakonec určila, že bude cena dálničního poplatku za rok 2 300 Kč.
Navýšení ceny jednou tolik nakonec neprošlo, i tak je to moc
To znamená, že ten, kdo bude jezdit po dálnici, zaplatí za každý týden 44 Kč. Podle ministra se „veškeré peníze z dálničních známek vrací do výstavby a údržby dálnic“. To raději zůstane bez komentáře, kam mizí státní peníze. Novinkou bude jednodenní známka za 200 Kč. Desetidenní povolenka na českou dálnici bude za 270 korun, měsíční za 430 korun.
Dálniční známky za měsíc a deset dní skutečně zlevňují, nejenom vzhledem k nové částce, ale i vzhledem k minulosti. Jde o to, že je třeba respektovat evropskou směrnici. Podlé té musí být měsíční známka maximálně do 19 % ročního poplatku. Desetidenní známka nesmí přesáhnout 12 % roční částky a nová jednodenní známka musí být v extrému do výše 9 % roční známky. Existují úlevy pro určité vozy či řidiče?
Slevu dostanou vozidla na biometan nebo zemní plyn. Hybridy s emisemi CO2 do 50 g/km budou mít dálniční známku ještě levnější. Zadarmo budou jezdit pouze elektrické automobily. Asi proto, že pro ně dálnice opravdu není a nadměrně ji neojezdí. Pokus o vtip, smích všechny řidiče totiž přejde o rok později. Cena všech alternativ se od prvního měsíce roku 2025 bude automaticky valorizovat v závislosti na několika hlediscích. Jinak řečeno, rok od roku se bude automaticky zdražovat podle toho, jak dálniční síť poroste a jak bude narůstat inflace.