Technici z STK sestavili žebříček ojetých aut od nejhorších po nejlepší. Jak si vede to vaše?

Které auto si koupit a od kterého se ihned otočit? Při hledání v bazarech pomůže statistika renomované společnosti, ale také automechanik.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Kdo si chce koupit ojetinu, zajímá ho zejména jedna zásadní věc. Jak moc je právě vybrané auto, tedy značka a model, spolehlivé. Často musím odpovídat na dotazy čtenářů, jaké ojeté auto si mají koupit. Není to jednouché, vyžaduje to určitý čas na vzájemnou debatu a také zkušenosti. Jak to myslím? Nejde totiž jen o značku a model. Důležitý je rok výroby, výbava, motorizace. Tak třeba Subaru. Mám ho rád, a pokud je člověk naladěný na stejnou vlnu, doporučím ho. Třeba Outback. Ovšem jen s benzínovým motorem, ideálně starým atmosférickým boxerem.

Jedna značka, jeden model a různé motory, který ale vybrat?

Naopak naftový agregát nikdy, tomu se radím vyhnout jako čert kříži. Tak to vidíte. Existují také různé žebříčky spolehlivosti. Německé verze našeho STK každoročně nabízejí své analýzy a i letos přicházejí s tradičním žebříčkem spolehlivosti. Všechny takové statistiky, nejenom tyto od TÜV a ADAC, jsou pro mnohé z nás, co hledáme ojetinu nebo se věnujeme problematice, doslova pokladem. Ať už jste fanouškem luxusních značek, nebo hledáte něco, co vás prostě jen spolehlivě doveze z bodu A do bodu B, takový přehled vám může ušetřit nejen peníze, ale i spoustu nervů. Takže co tady máme? Pro mne doslova poklad.

iZdroj fotografie: Helgi Halldórsson / Creative Commons / CC-BY-SA

Mám rád také výsledky statistik společnosti CarVertical, ta se zabývá online prověřováním. Jde o tisíce a tisíce záznamů ročně. A pak je tady organizace TÜV, která ve spolupráci s ADAC analyzovala výsledky více než 10 milionů technických kontrol provedených mezi červencem 2022 a červnem 2023. A co z toho vzešlo? Přehled, který ukazuje, jak si jednotlivé modely vedou, když přijde na lámání chleba – tedy na technické závady. Začnu čísly. Téměř 68 % aut prošlo kontrolou bez závad. To je sice o 0,4 % méně než v předchozím roce, ale stále to není špatné. Na druhé straně spektra máme 21 % aut, která kontrolou neprošla kvůli významným nebo nebezpečným závadám. Co je zásadní, že přibližně 15 000 vozidel bylo okamžitě vyřazeno z provozu.

Auto jako pomsta. Odborníci na bazarový trh označili ojetiny, kterým je lepší se vyhnout

Ano, tak špatně na tom byla. A co to znamená pro nás, běžné řidiče? Pokud si koupíte ojetinu, která se v tomto žebříčku umístila na chvostu, můžete se připravit na časté návštěvy servisu a možná i na pár nepříjemných překvapení na silnici. Jinak řečeno, je na každém, jestli uvěří tvrdým číslům a bude hledat mezi tutovkami. Anebo se nechá unést emocemi a vybere si auto, které se mu možná líbí, ale je typickým propadákem. Průměrné stáří vozového parku v Německu je 10,3 roku, což je stále o dost méně než v České republice, kde se průměrné stáří vozidel dostalo přes hranici šestnácti let. V současnosti je to asi 16,41 roku v průměru.

Čím starší, tím horší ojeté auto, ovšem existují určité výjimky

Právě stáří vozu hraje klíčovou roli, pokud jde o spolehlivost. Například u vozů ve věku 6 až 7 let činí průměrná závadovost 13,6 %. Ale některé modely, jako Dacia Dokker s 26,5 % nebo Dacia Duster s 24,3 %, tento průměr výrazně překračují. A to není zrovna vizitka, kterou byste chtěli vidět, když si vybíráte auto na každodenní ježdění. A co vozy starší než 8 let? Tady už to začíná být opravdu zajímavé. V této kategorii se na chvostu spolehlivosti opět objevují modely značky Dacia, konkrétně Dokker (30,9 %), Duster (29,7 %) a Sandero (28,6 %).

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Tyto vozy vykazují téměř dvojnásobnou míru závad oproti průměru této věkové skupiny, který činí 17,9 %. Na druhé straně spektra máme modely jako Audi TT, jež si i po více než dekádě provozu udržují vysokou kvalitu a nízkou míru závad. A co to znamená? Pokud hledáte spolehlivou ojetinu, možná byste měli zvážit něco z vyšší cenové kategorie, co vám ale ušetří spoustu starostí v dlouhodobém horizontu. Chápu ale, že ne každý má na to, aby si místo rumunského MPV koupil německé kupé. A teď k těm nejlepším. V kategorii dvou až tříletých vozidel dosáhly nejlepší výsledky modely jako Honda Jazz, Mazda 2, Porsche 911 a vozidla Mercedes-Benz GLC a B-Class.

Porsche 911 je tradičně bezvadné, i tady ale kvalita klesá

Ani jedno z těchto aut nepřesáhlo 3% hranici významných závad. Mimochodem Porsche 911 se na vrcholu pyramidy objevuje pravidelně. Byť musím říct, že z osobní zkušenosti vnímám i u Porsche 911 značné zhoršení. Současná generace 992 je podle mě zásadně horší co do kvality zpracování či laku, než tomu bylo třeba u 997. Jiná věc je zase u pohonných jednotek. Nicméně v průměru je na tom ikonické Porsche 911 skvěle. Na rozdíl od Dacie, která se v této věkové kategorii umístila na opačné straně žebříčku.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Jde především o Dacie Logan a Dokker, které měly přes 11 % významných závad. A co elektromobily? Tesla Model 3 je často považována za technologický zázrak. Jenže se také objevila mezi méně spolehlivými vozy s téměř 11% závadovostí. Takže pokud jste si mysleli, že elektromobil vás zbaví všech starostí, možná byste měli ještě jednou zvážit své možnosti. Já bych dal ruce pryč. Chci říct, že výsledky technických kontrol nejsou jen o kvalitě samotného auta, ale také o tom, jak se o něj člověk stará.

Pravidelné servisní prohlídky, včasné opravy a kvalitní údržba mohou výrazně přispět k lepším výsledkům při technických kontrolách. Takže jdu krok vedle od statistik a dodám, že teorie je jedna věc, ale realita jednoho konkrétního kusu věc druhá. I statisticky skvělé auto bez poruch může být ve špatném stavu. A levné a spíše poruchové auto, ovšem s perfektním servisem a historií, také může dávat smysl. Nic absolutního neplatí.

TÜV Report 2025

Sestavená legenda od redakce AutoŽivě.cz

  • Poruchovost (%) – procento vozidel daného modelu, která vykázala závadu.
  • ⌀ nájezd (km) – průměrný počet kilometrů, které vozidla tohoto modelu ujela před hlášením poruchy.
  • Pořadí – vozy jsou seřazeny podle nejnižší poruchovosti (nejspolehlivější) nebo nejvyšší poruchovosti (nejméně spolehlivé).

Nejspolehlivější auta do 3 let stáří

  1. Honda Jazz – 2,4 % (28 000 km)
  2. VW Golf Sportsvan – 2,5 % (31 000 km)
  3. Audi Q2 – 2,6 % (33 000 km)
  4. Porsche 911 – 2,6 % (21 000 km)
  5. Mitsubishi ASX – 2,7 % (40 000 km)
  6. Mercedes-Benz B – 2,9 % (36 000 km)
  7. VW T-Roc – 2,9 % (34 000 km)
  8. Mercedes-Benz GLC – 3,3 % (53 000 km)
  9. VW e-Golf – 3,4 % (32 000 km)
  10. Hyundai Tucson – 3,5 % (37 000 km)
  11. Suzuki Vitara – 3,5 % (33 000 km)

Nejméně spolehlivá auta do 3 let stáří

  1. Tesla Model 3 – 14,2 % (53 000 km)
  2. Ford Mondeo – 13,2 % (72 000 km)
  3. Škoda Scala – 11,8 % (43 000 km)
  4. Škoda Superb – 11,3 % (70 000 km)
  5. Ford S-Max – 11,3 % (70 000 km)
  6. Ford Focus – 10,6 % (52 000 km)
  7. VW Caddy – 10,4 % (54 000 km)
  8. Opel Crossland – 10,4 % (28 000 km)
  9. Peugeot 308 – 10,3 % (51 000 km)
  10. VW Passat – 10,1 % (70 000 km)

Nejspolehlivější auta do 5 let stáří

  1. Porsche 911 – 3,1 % (29 000 km)
  2. VW Golf Sportsvan – 3,6 % (49 000 km)
  3. VW T-Roc – 4,0 % (53 000 km)
  4. Audi Q2 – 4,5 % (53 000 km)
  5. Mercedes-Benz B – 4,5 % (50 000 km)
  6. VW e-Golf – 4,6 % (44 000 km)
  7. Audi A3 – 5,0 % (60 000 km)
  8. Hyundai ix20 – 5,0 % (40 000 km)
  9. Mercedes-Benz GLC – 5,0 % (69 000 km)
  10. Toyota RAV4 – 5,1 % (61 000 km)

Nejméně spolehlivá auta do 5 let stáří

  1. Tesla Model 3 – 19,7 % (74 000 km)
  2. VW Sharan – 18,5 % (83 000 km)
  3. BMW 5/6 – 17,7 % (89 000 km)
  4. BMW 2 Active Tourer – 17,6 % (63 000 km)
  5. Seat Alhambra – 17,5 % (76 000 km)
  6. BMW X1 – 17,4 % (61 000 km)
  7. Dacia Logan – 16,8 % (63 000 km)
  8. Dacia Dokker – 16,7 % (62 000 km)
  9. Dacia Duster – 16,2 % (58 000 km)
  10. Opel Crossland – 15,7 % (43 000 km)

Nejspolehlivější auta do 7 let stáří

  1. Porsche 911 – 3,1 % (40 000 km)
  2. VW T-Roc – 6,0 % (72 000 km)
  3. Mazda CX-3 – 6,6 % (69 000 km)
  4. VW Golf Sportsvan – 6,8 % (70 000 km)
  5. Mercedes-Benz B – 7,4 % (71 000 km)
  6. Audi Q2 – 7,7 % (71 000 km)
  7. Honda Jazz – 8,4 % (57 000 km)
  8. Seat Ateca – 8,4 % (86 000 km)
  9. Mazda 2 – 8,7 % (67 000 km)
  10. Audi A3 – 9,1 % (89 000 km)

Nejméně spolehlivá auta do 7 let stáří

  1. Dacia Dokker – 26,5 % (89 000 km)
  2. Dacia Duster – 24,3 % (81 000 km)
  3. BMW 5/6 – 23,6 % (111 000 km)
  4. Dacia Logan – 22,3 % (91 000 km)
  5. BMW 2 Active Tourer – 21,2 % (89 000 km)
  6. Seat Alhambra – 20,9 % (110 000 km)
  7. VW Sharan – 20,8 % (116 000 km)
  8. BMW X5/X6 – 20,4 % (121 000 km)
  9. Renault Zoe – 19,9 % (61 000 km)
  10. Dacia Sandero – 19,7 % (69 000 km)

Nejspolehlivější auta do 9 let stáří

  1. Porsche 911 – 4,0 % (51 000 km)
  2. VW Golf Sportsvan – 10,0 % (89 000 km)
  3. Mazda 2 – 10,6 % (82 000 km)
  4. Suzuki Vitara – 11,0 % (95 000 km)
  5. Mercedes-Benz B – 11,1 % (91 000 km)
  6. Mercedes-Benz ML/GLE – 11,8 % (141 000 km)
  7. Mercedes-Benz A – 12,0 % (103 000 km)
  8. Audi A3 – 12,7 % (113 000 km)
  9. Honda Jazz – 13,1 % (79 000 km)
  10. Mitsubishi ASX – 13,3 % (104 000 km)

Nejméně spolehlivá auta do 9 let stáří

  1. Dacia Dokker – 30,9 % (113 000 km)
  2. Dacia Duster – 29,7 % (101 000 km)
  3. Dacia Sandero – 28,6 % (89 000 km)
  4. Dacia Logan – 28,3 % (112 000 km)
  5. BMW 5/6 – 27,9 % (159 000 km)
  6. Renault Megane – 26,1 % (122 000 km)
  7. Ford Ka – 25,8 % (76 000 km)
  8. Renault Clio – 25,7 % (90 000 km)
  9. Citroën C3 – 24,8 % (82 000 km)
  10. Ford Focus – 24,2 % (122 000 km)

Nejspolehlivější auta do 11 let stáří

  1. Porsche 911 – 5,6 % (65 000 km)
  2. Mercedes-Benz A – 14,7 % (120 000 km)
  3. Mercedes-Benz B – 14,8 % (108 000 km)
  4. VW Touareg – 15,1 % (176 000 km)
  5. Audi A3 – 15,9 % (132 000 km)
  6. VW Golf Plus – 16,2 % (99 000 km)
  7. Honda Jazz – 16,6 % (94 000 km)
  8. Mercedes-Benz ML/GLE – 16,9 % (169 000 km)
  9. Mitsubishi ASX – 17,1 % (127 000 km)
  10. Mini Cooper – 17,3 % (103 000 km)

Nejméně spolehlivá auta do 11 let stáří

  1. Dacia Logan – 39,6 % (132 000 km)
  2. Dacia Duster – 34,1 % (122 000 km)
  3. Renault Twingo – 33,0 % (92 000 km)
  4. Renault Megane – 32,7 % (136 000 km)
  5. Citroën C3 – 31,9 % (106 000 km)
  6. Nissan Qashqai – 31,2 % (130 000 km)
  7. Nissan Micra – 30,7 % (87 000 km)
  8. Dacia Sandero – 30,7 % (105 000 km)
  9. Hyundai i30 – 30,5 % (120 000 km)
  10. Ford Mondeo – 30,4 % (184 000 km)

Nejspolehlivější auta do 13 let stáří

  1. Porsche 911 – 7,9 % (71 000 km)
  2. Mitsubishi ASX – 19,6 % (146 000 km)
  3. VW Golf Plus – 20,6 % (115 000 km)
  4. Audi Q5 – 20,8 % (177 000 km)
  5. VW Touareg – 20,8 % (204 000 km)
  6. BMW X1 – 21,0 % (148 000 km)
  7. Mini Cooper – 21,2 % (117 000 km)
  8. Volvo XC60 – 21,9 % (194 000 km)
  9. Toyota RAV4 – 22,1 % (145 000 km)
  10. Audi Q3 – 22,6 % (142 000 km)

Nejméně spolehlivá auta do 13 let stáří

  1. Renault Twingo – 41,5 % (110 000 km)
  2. Dacia Logan – 41,0 % (146 000 km)
  3. Renault Clio – 39,8 % (116 000 km)
  4. Dacia Sandero – 39,4 % (118 000 km)
  5. Renault Megane – 36,5 % (148 000 km)
  6. Nissan Qashqai – 36,6 % (146 000 km)
  7. Fiat Panda – 36,2 % (102 000 km)
  8. Peugeot 207 – 35,7 % (113 000 km)
  9. Citroën C3 – 35,7 % (110 000 km)
  10. Dacia Duster – 35,6 % (135 000 km)

Je vaše auto mezi těmi spolehlivými?

Zdroj: TÜV
Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články