Moderní celoroční pneumatiky se pro mnoho motoristů mohou stát vyhovujícím řešením pro letní i zimní provoz.
Celoroční pneumatiky, co „uměly všechno a nic z toho pořádně“ jsou již naštěstí definitivně minulostí. Dnešní sofistikované a složitě vyráběné modely pneumatik zvládnou bez problémů celoroční provoz. Respektive o nich od jara do podzimu nevíte a v zimě vás podrží i na mírném sněhu nebo mokré vozovce. Přesto je několik situací, ve kterých vám budou výrazně více platné a prospěšné „pravé“ zimní pneumatiky. Přinášíme jejich přehled, abyste měly správnou ruku při volbě obutí na vaše auto.
Celoroční pneumatiky jsou skvělé, ale mají svoje limity
Pojďme tedy rovnou k tomu, co mnozí tuší: celoroční pneumatiky nejsou samospasitelnou záležitostí a nejsou rovnocennými konkurenty speciálně zimních pneumatik. Nejsou, a ani nemohou být. Pokud šplháte víkend co víkend do Krkonoš nebo „Jizerek“ s celou rodinou a ukázkovou sjezdařskou výbavou v „rakvi“ na střeše, potřebujete opravdu zimní obutí, s hlubokým vzorkem a kvalitní směsí. I tak budete kolikrát nuceni nasazovat řetězy, ať už kvůli nařízení ze strany správce vozovky, nebo kvůli snížené trakci.
Pro podobně zaměřené jedince jsou celoroční pneumatiky v zásadě zbytečné, s každým výjezdem do hor by se jen zvyšovala jejich frustrace nad tím, jak ty „gumy kloužou“. Na druhou stranu, „horalové“ mívají často auta s pohonem všech kol, a občas také bývají mírné zimy. Při určitých situacích a kombinacích by ani celoroční gumy nemusely být k zahození, a pokud by to opravdu hodně klouzalo, jsou již zmíněné řetězy řešením. Pokud se vám tedy bude chtít „trápit se“ s jejich nasazováním a následným snímáním.
Někdy opravdu nepotřebujete dvě sady pneumatik
Jsou však skupiny motoristů, a není jich zrovna málo, jejichž jediné zimní „povyražení“ spočívá v ranním zametání napadaného poprašku a následné brodění se slanou břečkou. A navíc za rok najezdí třeba nižší jednotky tisíc kilometrů. Pro tyto motoristy jsou poslední modely celoročních pneumatik řešením, jak v první řadě ušetřit (peníze při pořizování/za pneuservisy, případně i za uskladnění) stejně jako se zcela zbavit přemýšlení o tom, kdy musím podle zákona přezout, na jakých úsecích musím mít zimní obutí atd.
Celoroční pneu jsou totiž primárně klasifikované jako „MS+“ i se symbolem sněhové vločky na pozadí tří horských štítů. Jejich konstrukce je tak primárně pořízena těm těžším podmínkám z celého roku – zimním. Moderní desény umí s ubývající hmotou pneumatiky vytvářet stále nové a nové drážky a jsou schopny tak plnit i přiměřené zimní nároky. Navíc s oteplováním a trendem spíše mírnějších, než chladných zim se můžeme zanedlouho dočkat i zim, kdy nasněží párkrát za zimu, aby to hned v zápětí „slezlo“. Jak ostatně vídáme často už nyní. Jak se tedy rozhodnout? Pomohou vám naše infoboxy: