Odpovědný řidič pravidelně přezouvá zimní pneumatiky za letní a naopak. A potom je tu skupina řidičů, kteří se tomuto nařízení vyhýbají a zimní pneumatiky používají dlouhodobě. Doba termínového přezutí na letní sadu již minula, což ale neznamenalo, že přezul každý. Na parkovištích můžete stále vidět řadu lidí, kteří mají na svém voze stále zimní pneu.
Důvodů v tuto dobu může být několik. Vzhledem ke koronaviru ještě nestačili přezout a nechávají to na později. Na voze letní sadu však mít budou. Potom je tu skupina, která jezdí spíše v noci a brzy ráno, kdy jsou teploty stále velmi nízké a to znamená, že v takovém případě je ještě vhodné si zimní pneumatiky ponechat. A potom je tu skupina třetí. Ti si zimní gumy nechali na voze stále, takzvaně na dojetí. Je to správné, nebo jde o riziko? Podle odborníků to druhé. My se podíváme na důvody, proč tomu tak je.
Mají jiné složení
Hned na úvod začneme tím, v čem se oba druhy pneumatiky liší. Letní a zimní mají zcela rozdílné složení, které odpovídá podmínkám, kdy se používají. Zatímco letní směs je uzpůsobena jízdě ve vyšších teplotách, tak zimní pneumatiky mají nejlepší vlastnosti, když teplota klesá pod 7 stupňů Celsia. Tedy v chladu. A tyto teploty jsou v létě skutečně jenom velmi výjimečně. A když, tak brzy ráno. Vlivem toho mohou mít zimní pneu v porovnání s těmi letními mnohem horší vlastnosti, pokud jde o očekávané chování.
Mají jiný vzorek
Není to jenom směs, ze kterého je zimní pneumatika vyrobena. Problém je také ve vzorku. Pneumatika na zimu je primárně určena k tomu, aby měla dobrý záběr především na sněhu, případně ledu, a aby zlepšovala stabilitu a udržovala jízdní směr na daných površích. Oproti tomu letní pneumatika je určena hlavně k tomu, aby měla dobrý záběr na suché vozovce a aby z té mokré dokázala velmi dobře odvádět vodu. I tady jsou rozdíly výrazné, což se pochopitelně může i vymstít.
Prodlužují brzdnou dráhu
Podle mnoha nezávislých testů mají zimní pneumatiky problém během léta také s tím, že nedokážou udržet brzdnou dráhu na hodnotách, jako je tomu u pneumatik letních. Ta se může výrazně prodlužovat, klidně i o 10 – 20 procent. I když se toto číslo může zdát zanedbatelné, je dobré pamatovat na to, že brzdná dráha z devadesátky může být kolem 45 metrů. A to u kvalitních letních pneumatik. Pokud bychom měli na voze ty zimní a došlo by k prodloužení o 20 procent, je to navíc 9 metrů. A ty už mohou zachraňovat životy.
Mají vliv na spotřebu paliva
Řada lidí si nechává zimní pneumatiky na svém voze proto, že je podle jejich slov mají takzvaně na dojetí. Aby je využili a aby tak ušetřili. Jaká je realita? Zimní pneu mohou mít větší valivý odpor, což v praxi znamená to, že mají vliv na vyšší spotřebu. Úspora tedy rozhodně není tak velká, jak si mnoho lidí myslí. Dokonce může dojít k tomu, že v podstatě neušetříme vůbec nic. A to navíc ještě jezdíme na pneumatikách, o kterých se může říci, že pro nás jsou nebezpečné.
Jsou spojeny s horší ovladatelností
Zatímco na sněhu a v podobných podmínkách nás mohou pozitivně překvapit tím, že dokážou dobře držet naši jízdní dráhu a směr, tak pokud jde o jejich ovladatelnost během léta, tak v ní výrazně ztrácí. V mnoha rizikových situacích se tak mohou chovat doslova i nepředvídatelně. V takové situace je navíc celkem jedno, jak taková pneumatika dopadla v testech. Ty jsou realizovány s ohledem na její využití ve správném období a to nezaručuje, že se bude špičková zimní pneumatika chovat v létě lépe, než průměrná pneumatika určená na teplé měsíce. I tento fakt je třeba mít na paměti.