Řídit nemáte, pokud jste opilí, ospalí nebo při používání mobilního telefonu. Existují ale i jiné zlozvyky, které možná při řízení děláte a nevědomky tak poškozujete svoje auto.
Pokud chcete ušetřit vaši peněženku a mít automobil o něco déle, snažte se za jízdy nedělat některé věci. Důležité je mít obě ruce na volantu. Spousta řidičů ale má jednu ruku na řadicí páce. Jestli na ní míváte ruku položenou často, musí zvládnout větší nápor, což uvnitř může způsobit větší opotřebení a častěji návštěvu servisu.
Nestůjte na spojce při jízdě do kopce
Dalším zlozvykem u mnoha řidičů bývá, že stojí na spojce, když zastaví v kopci (třeba na semaforu). Obvykle jsou líní vyřadit a raději drží spojku v záběru, takže se auto tak nějak pohupuje, čímž ničí spojkové obložení. Přitom stačí použít ruční brzdu nebo systém automatického přidržení brzdy, pokud tuto funkci vaše auto má. Častá jízda při sešlápnuté spojce může způsobit její selhání, respektive poškození. Při jízdě z kopce byste zase neměli permanentně stát na brzdovém pedálu, ale využít k brzdění motor.
Po strmé silnici může být sjezd nepříjemný, a proto stojí na brzdě, aby bylo snadnější zpomalit. Nejlepším řešením je přitom zařadit nižší převodový stupeň, který vozidlo zpomalí, aniž by se vyvíjel tlak na brzdové destičky a rotory. Pokud ignorujete výstražné signály, může vás to stát opravu auta, která se nemusí finančně vyplatit. Chytré počítače ve vozech vědí, proč vás upozorňují na nějaké chyby. Je nutné co nejdříve auto zastavit a podívat se, kde je problém.
Než vyrazíte na cesty, měli byste nechat běžet motor alespoň deset vteřin
Když vozidlo nějakou dobu stoí, má po nastartování studený motor. Ačkoliv je možné třeba s benzinovými auty vyrazit hned, je obvykle lepší nechat agregát alespoň chvíli zahřát, stačit by mělo 10 – 20 vteřin, ale někdo doporučuje i více. Za tuto dobu dojde minimálně k ustálení tlaku oleje v systému. Občas to samozřejmě není problém, ovšem pokud to děláte často, může dojít k přehřívání olejového čerpadla a v důsledku se zvýší tření mezi částmi motoru, což povede k jejich nadměrnému opotřebení. Vašemu automobilu rovněž neprospívá, pokud jezdíte s téměř prázdnou nádrží, nebo tzv. na výpary. V nádrži proto vždy udržujte alespoň 20 % paliva.
Dbejte na to, abyste vůz nepřetěžovali. V každém návodu máte uvedeno, jakou maximální hmotnost můžete do auta naložit. Přetížené auto může poškodit brzdy, odpružení nebo další části. Posledním ze zlozvyků je ignorování pravidelné údržby vozidla. Může to způsobit vážné problémy, které budou mnohonásobně dražší než servisní pravidelná prohlídka, která vám zaručí, že je auto v bezvadném stavu a nepotřebuje opravy.