Toto nové značení pneumatik musíte už 54 dnů bezpodmínečně znát. Policie je nekompromisní a řeší to pokutou. Víte?

Od října platí nové značení pneumatik a s přicházející zimou je nanejvýš užitečné ho znát. Policie má totiž letos poprvé šanci tuto změnu „ocenit“ pokutou.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií
                   

Popravdě už si úplně nevybavím, jak vypadaly klasické „or-šestky“, které jsme obouvali na naše rané Škody 105 a 120, ale pokud mne neklame paměť, nebylo na nich zas tam moc co k „čtení“. Vlastně si pamatuju desén, byl opravdu velmi jednoduchý a podobný tomu, co jsem měl na jedné hračce, taková ta nekonečná zmije po celém obvodu pneumatiky. Dnes je však všechno jinak, a to i co označování parametrů na pneumatikách. A je opravdu nanejvýš dobré ho znát. Pojďme se na to podívat společně.

Počasí se změnilo a zimní pneumatiky jsou dnes již povinné

S ohledem na první sníh za okny (právě dnes) ale nejprve malá rekapitulace, neb speciálně v tomto případě platí víc než kdy jindy, že opakování je matka moudrosti: Podle zákona má řidič povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března v případě, že je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo se něco z toho dá očekávat. A protože je středa a o víkendu ještě svítilo sluníčko a bylo vcelku příjemně, je patrné, jak rychle se počasí umí změnit.

V dnešním počasí dodržujte v autě pravidlo 5 minut. V opačném případě to zle odskáčete, ani o tom nebudete vědět

Neb dnes už byste zimní pneumatiky dle zákona samozřejmě mít měli. Respektive je mít musíte. A pokud jste tedy doteď takzvaně „na letních“, raději si obratem rezervujte termín v pneuservisu. Přičemž pokud si budete muset zimní gumy kupovat, je dobré přesně vědět, jaké potřebujte – a to nejen v zimě, ale v podstatě kdykoliv. Každá pneumatika má na sobě totiž několik čísel, piktogramů, kódů a podobných znaků, přičemž jak už bylo řečeno, jejich neznalost a následné nesprávné užití je důvodem k pokutě.

Značení pneumatik a jeho podrobné vysvětlení

Nejdůležitějším označením na pneumatice jsou čísla, která popisují její rozměry a konstrukci. Proto bývají nejvýraznějším prvkem grafiky na boku kola. Tento kód se skládá ze specificky uspořádaných písmen a číslic. Každý údaj v tomto uspořádání má svůj význam, protože vyjadřuje vlastnosti typické pro daný typ pneumatiky. Jedná se o číslo například ve formátu 205/55 R 16 89 H. První dvě čísla s lomítkem mj. najdete i v technickém průkazu vašeho vozu coby schválené obutí.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

První trojčíslí označuje šířku pneumatiky v milimetrech. U výše popsaného modelu ji označuje číslo 205, což znamená, že šířka pneumatiky je 205 milimetrů. Za lomítkem je tzv. profilové číslo pneumatiky, značící procentuální výšku bočnice ve vztahu k šířce pneumatiky. Jinými slovy, u pneumatiky 205/55 je výška bočnice 55 procent z 205 milimetrů, čili 112,75 milimetrů. Profilové číslo a výška bočnice jsou přitom zásadní pro komfort jízdy, alespoň u drtivé většiny automobilů.

Obecně se za nízkoprofilové pneumatiky považují ty, u nichž je profilové číslo 45 a menší. Přičemž čísla jako 30 nebo 35 jsou vyhrazena vyloženě sportovním pneumatikám. Na české silnice jsou ideálním kompromisem mezi pohodlím a ovladatelností pneumatiky s výškou bočnice od 50 do 60, případně i 65 procent. Profilová čísla nad 80 se již neuvádí, nejčastěji se u moderních pneumatik setkáte právě s rozmezím mezi 45 a 65 procenty.

Radiální, nebo diagonální pneumatiky?

Následuje písmeno, které jsem označil jako R, což je typ konstrukce. Označuje to způsob, jakým je pletená kordová kostra pneumatiky. R znamená radiální, tedy že kostra je pletena kolmo na bočnice pneumatiky a dodatečně zesílena podélným pletením ve směru otáčení. Jedná se o nejčastější typ konstrukce. Existuje ale potom ještě označení B, C nebo D. Tato písmena označují tzv. diagonální pneumatiky, které mají diagonálně pletenou kostru, pevnější bočnice a vyšší odolnost proti proražení.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Hned za písmenem následuje číslo, které značí průměr ráfku v palcích, u popsaného modelu je to 16 palců, běžně se setkáte s koly a pneumatikami od 15 do 20 palců, přičemž ty 20palcové a vyšší bývají opět doménou sportovních vozů, případně automobilů, jejichž majitel se pokusí onu sportovnost řešit právě velkými koly a nízkoprofilovými pneumatikami. Ne vždy to však bývá cesta k úspěchu.

Hmotnostní index jako ukazatel povoleného zatížení pneumatiky

Na místě, kde je v tomto případě číslo 89, najdete takzvaný hmotnostní index, značený také někdy jako „Li“. Jde o číslo, které udává, jak velkou zátěž v kilogramech zvládne jedna pneumatika. Je logické, že tato zátěž vynásobená čtyřmi musí být větší, než je nejvyšší povolená hmotnost vašeho automobilu. Protože existuje velké množství zátěžových indexů, určují se pomocí rozsáhlé tabulky, kterou pro přehlednost přikládám níže.

Rizika plynoucí z nižšího hmotnostního indexu

Pokud kupujete pneumatiky „z druhé ruky“ a máte například rozměrné SUV s pohotovostní hmotností přes 2 300 kilogramů, pak by hmotnostní index měl být vyšší než kupříkladu 95 (4 x 690 kg). Přičemž ale například pneumatiky 225/45/17, používané i u SUV, mohou mít hmotnostní index i nižší (například 91). A je obecně dobré nechat si v tomto případě rezervu, nemít to „přesně na kilogram“.

Likg
80450
81462
82475
83487
84500
85515
86530
87545
88560
89580
90600
91615
92630
93650
94670
Likg
95690
96710
97730
98750
99775
100800
101825
102850
103875
104900
105925
106950
107975
1081000
1091030
Likg
1101060
1111090
1121120
1131150
1141180
1151215
1161250
1171285
1181320
1191360
1201400
1211450
1221500
1231550
1241600

Rychlostní index – speciálně u zimních pneumatik jde o důležitý parametr

Poslední díl skládačky je potom písmeno na konci, tzv. rychlostní index. Ten vyjadřuje, pro jakou maximální rychlost je pneumatika stavěná, podle následujícího seznamu:

  • Q – do 160 km/h
  • R – do 170 km/h
  • S – do 180 km/h
  • T – do 190 km/h
  • H – do 210 km/h
  • V – do 240 km/h
  • W – do 270 km/h
  • Y – do 300 km/h

Opět, speciálně u zimních pneumatik bývají rychlostní indexy nižší, pokud máte výkonné auto a jezdíte do Německa, je dobré vědět, jaký je limit vašich aktuálně obutých pneumatik. Často se tento údaj speciálně u zimních pneumatik lepil v podobě malé samolepky přímo na palubní desku, aby jej řidič měl stále na očích. Pneumatiky do 190 km/h nejsou výjimkou, přičemž to je rychlost, již dosáhnout není na německé dálnici nic těžkého. I jen pro trochu slušnější Octavii.

Nekupujte pneumatiky starší zhruba 5 let

Dva poslední údaje se týkají tzv. DOT kódu. Jedná se o označení, které udává datum výroby konkrétní pneumatiky. Má formu čtyřmístného čísla, před kterým často stojí označení DOT, případně i další údaje. První dvojčíslí kódu DOT uvádí týden v roce, kdy byla pneumatika vyrobena. Druhé dvojčíslí pak označuje rok výroby. Například pneumatika s údajem DOT 0924 byla vyrobena v devátém týdnu roku 2024. Nedoporučuji kupovat pneumatiky starší pěti let, neb u jejich směsi dochází k nezvratným změnám a ztrácí se jejich měkkost a přilnavost.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Policie bude symbol 3PMSF kontrolovat

U zimních pneumatik jsme začali, s ohledem na den v kalendáři u nich také pochopitelně skončíme. Od října tohoto roku se za zimní pneumatiku považuje již jen ta, která má na sobě symbol tzv. 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake), kterému se často přezdívá „alpský symbol“. A speciálně v Německu a dalších okolních státech budou toto označení policisté kontrolovat – neb letošní zima je první, kdy již staré označení M+S přestává platit. Držím vám palce, ať zimu zvládnete „bez ztráty květinky“!

Galerie

Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií
Diskuze Vstoupit do diskuze
112 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články