Tesla je zvyklá svádět neustálý boj s novými i tradičními hráči v elektromobilitě. Jedna značka jí však nahání hrůzu každým dnem – a my jsme zjišťovali proč.
Elon Musk v tom právě odcházejícím roce 2022 prožil opravdu turbulentní období, o tom asi není pochyb. Někdy si tak říkám, proč to všechno má vlastně zapotřebí? Peníze, ano, samozřejmě, to chápu. Ale Elon Musk a peníze? To je absurdní. Co s nimi asi tak bude dělat? Kdy? V 95 letech? A jaký je rozdíl mezi miliardou dolarů a dvěma miliardami dolarů pro soukromé využití? Dva tryskáče do hangáru navíc? To je absurdní úplně stejně. Elon Musk nemá v tomto nasazení naprosto šanci užít si jakékoli bohatství.
Co chce Elon dělat se všemi těmi penězi?
Pochopil bych, kdyby intenzivně rozvíjel například program letu na Mars ve své společnosti Space-X a chystal se na to, že bude součástí první posádky. Ano, to by dávalo smysl. Zažít na sklonku života něco, co je opravdu zcela jedinečné a navíc tak vstoupit do všech učebnic, co se dalších sto let budou tisknout. Pokud se tedy nějaké učebnice ještě budou tisknout. Nechat vydělávat Teslu a další projekty, aby zbylo i na kosmos. Ale koupit si Twitter za 44 miliard dolarů? Když vím, že denně „projíždí“ 4 miliony dolarů? Tedy 100 milionů (!!!) korun v přepočtu? To mi přijde opět (už asi potřetí) absurdní.
A pak z něj vyhodit půlku lidí, začít tam bydlet a pracovat v 24/7 režimu? A čekat, kdy se mi stane něco zdravotního a celé to přijde totálně, ale naprosto totálně vniveč? Absurdnost na n-tou. Asi nejsem jediný, kdo by Muskovi poradil ubrat a jet na půl plynu, evidentně to ale není jeho styl. Co ale je jeho styl je pozorování nových modelů elektromobilů, které se takřka co týden „narodí“ v nějaké ze světových automobilek. Coby konkurence produktům Tesly. Pochopitelně, s Teslou se poměřuje asi každý. Její úspěch je inspirativní/obdivuhodný, o tom není diskuse.
Největší konkurence Tesly není Mercedes ani VW
Jedním z nejsilnějších hráčů na tomto poli je čínský koncern BYD. Název je zkratkou ze slov Build Your Dream, neboli postav si svůj sen, což v tomto případě platí dokonale. Chcete důkazy? Čtvrtá nejhodnotnější automobilka (podle kapitalizace) na světě, nejrychleji rostoucí výrobce automobilů a sen všech investorů. Zejména potom, co téměř čtvrtina již patří Warrenu Buffetovi, který jako tolikrát ukázal dokonalý instinkt na zhodnocení investic. A vydělal na akciích BYD neuvěřitelný „balík“.
BYD prodala od ledna do července 2022 zhruba 330 000 elektromobilů, Tesla 565 000 (v hybridech je pořadí opačné). V níže přiloženém videu představujeme nový model Seal, který se Tesle nápadně podobá. S jedním rozdílem: interiér je někde naprosto jinde. Okatě ošizená kabina Tesly s jedním displejem versus v decentním luxusu provedený a do detailu dotažené prostředí Sealu. Sedačky, o jakých se VW ID. ani nezdá a vzadu místa na rozdávání. Když si nejdřív sednete do Tesly, a pak do Sealu, budou všechna další slova zbytečná. Tento souboj Tesla „projíždí“ 0:10.
A tím to nekončí. BYD má totiž v nynějším elektroklání jednu neskutečnou výhodu: v roce 2003 vznikla původně jako továrna na baterie. Už chápete? Dnes je vyrábí v gigantických objemech – a přidala k nim ještě auta. Jejich revoluční články Blade Battery bez nutnosti použití kobaltu slibují životnost až 1,2 milionu kilometrů a až o polovinu vyšší energetickou hustotu. Mimochodem, BYD je dodává i Tesle. Nová platforma BYD e-Platform 3.0 pak umožňuje umístění článků do celé konstrukce vozu, což je výhodné jak z hlediska pevnosti konstrukce, tak při případné nehodě.
Nic z toho Tesla nenabízí. Elon Musk pochopil celkem přesně, že jestli v dohledné době může někdo Teslu sesadit z pomyslného elektromobilového trůnu, bude to právě BYD. Vsadíte si na výsledek? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!