Svolávací a servisní akce se občas nevyhnou ani automobilkám, od nichž by to nikdo nečekal a jejichž produkty jsou vyhlášeny svou spolehlivostí. Navíc opravdu nejde o banální závadu.
Nebývá to zrovna milá (a milovaná) akce a automobilky se jí většinou opravdu nechlubí. Ve výročních zprávách figuruje kdesi na konci, malým písmem, uvedena jen z povinnosti. A byly by možná nejraději, kdyby se o ní vůbec nemluvilo, nepsalo a proběhla v tichu po pěšině jen mezi servisem a zákazníkem. Jenže z povahy celé té věci bývá naopak masivně komunikována, aby se o ní všichni dozvěděli včas a mohli přijet. Což samozřejmě neunikne ani novinářům. O čem je řeč? O svolávacích akcích. Pojďme se na jednu aktuální podívat společně.
Malá součástka s potenciálem velkého problému
Tentokrát je to Lexus a Toyota, kteří se chystají pozvat své zákazníky do servisních center. Ano, i etalon spolehlivosti má někdy problém a musí se skloněnou hlavou „přiznat barvu“ a obeslat zákazníky. Více než 1,1 milionu vozidel po celém světě bude totiž vyžadovat opravu. Sice drobnou, ale doma ji rozhodně neuděláte. A ani to nezkoušejte. Je to na druhou stranu pochopitelné: s rostoucí složitostí aut a větší masovou produkcí se občas objevují situace, kdy je potřeba navštívit servis.
Důvodem, proč Toyota svolala více než milion vozidel po celém světě, je zjištěná porucha senzorů, které mají za úkol aktivovat airbagy v případě havárie a která potenciálně brání jejich správnému nafouknutí. Nevíme, respektive tiskové materiály Toyoty neudávají, zda se jedná o „notoricky problémové“ airbagy taktéž japonské firmy Takata, s nimiž měl problémy snad každý, kdo si je pustil do výroby. Své si s nimi užil i koncern VW a pochopitelně tím pádem i naše Škoda. Jak se dá dočíst například tady.
Aktivace airbagů možná před i po nehodě
Podle tiskové zprávy mohou senzory na sedadle spolujezdce trpět výrobní vadou a nakonec vést i ke zkratu. Toto může ovlivnit schopnost systému airbagů správně vyhodnotit váhu pasažéra, což zase zvyšuje riziko, že se airbagy neaktivují ve správný čas při nehodě, což může zvýšit riziko zranění. Případně se aktivují tehdy, kdy nemají. Joshua Burns, mluvčí značky Toyota, však odmítl poskytnout komentář k případným nehodám, zraněním, nebo dokonce úmrtím spojeným s tímto problémem.
Svolávací akce se týká těchto vozů: Avalon a Avalon Hybrid (roky výroby 2020–2021); Camry a Camry Hybrid (roky výroby 2020–2022); Corolla (roky výroby 2020–2021); Highlander a Highlander Hybrid (roky výroby 2020–2021); RAV4 a RAV4 Hybrid (roky výroby 2020–2021); a Sienna Hybrid (rok výroby 2021). Mezi zahrnuté modely značky Lexus patří ES 250 (rok výroby 2021); ES 300h (roky výroby 2020–2022) a ES 350, RX 350 a RX 450h (roky výroby 2020–2021).
Máte stejný model a rok výroby? Možná přijde pozvánka do servisu
Jsou tedy mezi nimi i modely běžně prodávané v České republice. Majitelé vozidel budou informováni o svolání nejpozději v únoru. Prodejci provedou kontrolu senzorů a vymění je, pokud je to nutné. Máte-li tedy některý z výše uvedených modelů a roků výroby, je možné, že vám zanedlouho přistane ve schránce (poštovní či e-mailové) pozvánka k návštěvě autorizovaného servisu Toyota/Lexus. Budeme muset počkat na přímé informace od servisních středisek Toyota a Lexus v České republice.