Znalci se domnívali, že konec nafty a benzínu přijde nejdříve za 10 let, ale odehrává se už teď

Politici se všemu negativnímu ohledně elektromobilů hlasitě vysmáli. A zařídili se po svém. Když jim to vyjde, přepíšou dějiny. Když ne, tak taky. Zveme vás na cestu do elektroráje.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Psát dnes o elektromobilech je tak trochu pozvánkou na psychiatrii s diagnozou schizofrenie. Na jedné straně jsme zavaleni zprávami, jak jsou zatím nepraktické, v zimě nepoužitelné a k tomu drahé na pořízení, na straně druhé čteme, jak konec spalovacích motorů už v podstatě přišel. Minimálně v některých zemích. Zajímavé je, že v jedné z nich je skoro pořád zima, a elektromobily tam stejně milují. Až tak moc, že tvoří 84% prodejů nových vozů. Vítejte v Norsku.

Jak mohly elektromobily vyhrát?

Přiznám se, že jsem nad výše uvedeným titulkem opravdu zamyslel. Ano, to bych taky chtěl vědět. Jistě, cenové pobídky, daňové výhody, ekologie už po obědě v mateřské školce – ale to všechno vám stejně bude k ničemu, pokud se ráno nerozjedete, protože akumulátory nebyly v noci temperované a raději to vzdaly, nebo se sice rozjedete, ale cestou ze supermarketu zůstanete viset. Nevěřím, že by vás to dlouho bavilo, pobídky nepobídky. Tak čím to je?

iZdroj fotografie: iStock

Odpověď zahrnuje několik faktorů, které se právě v Norsku takříkajíc potkaly. Prvním jsou opravdu peníze. Masivní daňové úlevy pro elektro a naopak zdražení pro benzín. Masivní natolik, že začínají nadmíru ulevovat i jinak extrémně štědré norské kase. Za druhé je to norská energetika – drtivá většina elektřiny je z obnovitelných zdrojů, čili elektromobily jsou opravdu ekologické. Za třetí norský trh – výrobci elektromobilů se tam předhánějí v nabídkách.

Každá mince má ale dvě strany, i ta norská

Druhou stranou mince je kritický nedostatek nabíjecích stanic a jejich pomalá výstavba – pochopitelně, na benzínce člověk stráví 10 minut i s toaletou a kávou. I na rychlé nabíječce to bude minimálně třikrát tolik. Krát počet aut, děleno počtem stanic – nevychází to. A Norové pomalu střízliví ze svého elektro snu. Pokud je ale na světě země, která si s tím možná bude umět poradit, je to právě Norsko. Přes všechny popsané problémy totiž prodeje stále boří rekordy.

iZdroj fotografie: Porsche

Protože kde jinde by se Porsche Taycan, což věru není auto pro proletariát prodávalo líp, než všechna benzínová auta dohromady. Kde že je ta země? Jedu tam. Spokojím se klidně s něčím slabším, než je Taycan. Pokračujeme dál: nejprodávanější za 12/2021 jsou Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq, BMW iX, výsledky Tesly teprve přijdou. Vyhraje, to je jasné.

Finále soutěže Norsko hledá Superstar

Co dodat závěrem? Norsko hraje v elektromobilitě zcela jinou ligu, než zbytek Evropy. Peníze/ekologie a další faktory nechaly vzniknout „testovací trati“, která v přímém přenosu ukazuje, jestli bude „elektrocesta“ se stávajícími typy a silně nedostačující infrastrukturou nakonec „hratelná“, nebo jestli norská verze ebaye bude za několik měsíců nabízet nejlepší elektro portfolio z druhé ruky na světě. Za dumpingové ceny. Sami jsme na to zvědavi.

Jak tipujete výsledek souboje elektro vs. spalovací motory vy?

Zdroj: Reuters

Diskuze Vstoupit do diskuze
56 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články