Když spolu bojují David s Goliášem, můžeme se občas dočkat překvapení. Zejména když ten větší chce něco od toho menšího, a využije (nebo také zneužije) kvůli tomu cokoli.
Když má někdo v obchodě zásadním způsobem navrch, může se jeho konkurence obrátit na antimonopolní úřad s návrhem, aby regulátor nějakým způsobem zasáhnul. A srovnal tak alespoň částečně výrazně nevýhodné a diskriminující prostředí. Příkladů z Čech bychom našli nepočítaně, o domluvě mezi našimi mobilními operátory se například mluví léta, ale stále se nic nestalo. Třeba se ale jednou dočkáme. A ještě zajímavější je, pokud se monopolní hráč pokouší „lanařit” ty malé nezávislé. Pojďme se na to podívat společně.
Nikdy nekončící bitva mezi malým a velkým
Kdo jste někdy v poslední době využil služeb taxíků a jste alespoň základně zběhlý v operacích s mobilními telefony, neuniklo vám patrně, že v českém prostředí se významnou měrou etablovali dva klíčoví hráči: Uber a Bolt. Nabízejí velmi podobné služby s (pro mnohé) neodolatelným komfortem, kdy postačí několik kliknutí v telefonu a je objednáno i zaplaceno současně. Jak k tomu ale přijdou klasičtí taxikáři? Co třeba ti možná nejikoničtější v Evropě, již mají dokonce svůj speciální model automobilu?
Pochopitelně, řeč je o londýnských taxikářích. Spor mezi taxikáři a řidiči Uberu se možná zdá být už starý jak samotný čas, ale proti Spojenému království jde stále o „selanku”. V Londýně se totiž dostal už na takovou úroveň, že se řidiči tamních ikonických černých taxíků bojí o své živobytí. Situace tam je však ještě o něco jiná než jinde v Evropě, jelikož být řidičem taxi v Londýně není tak jednoduché. Musíte splnit velmi náročný test, ve kterém dokládáte znalost tisíce tras ve městě. Nazpaměť, prosím.
Spojení s americkým molochem zastánci klasiky nechtějí
Situace se teď vyostřila ještě trochu víc, protože se zdá, že Uber má na ikonickou „černou flotilu“ tak trošku zálusk. Od roku 2024 totiž spouští novou službu, která umožní taxikářům přihlásit se do aplikace pro řidiče Uberu a absolvovat tak rezervované cesty. Na oko se zdá, že americká firma chce své britské konkurenci pomoct s hledáním zakázek. Jenže fakticky, ačkoliv neformálně, by tak řidiči černých taxíků dělali pro Uber. Nepřekvapující. Uber nikdy nic nedělá pro nikoho jiného.
Nicméně skupina zastupující většinu londýnských taxikářů nabídku odmítla s tím, že po ní ze strany členů není poptávka. „Nemáme žádný zájem pošpinit jméno londýnských, ikonických, světově proslulých černých taxíků tím, že ho spojíme s Uberem, je to pro nás špatná vizitka,“ řekl Steve McNamara, generální tajemník Asociace licencovaných taxikářů (LTDA). A troufnu si tvrdit, že v tomto případě nepůjde jen o střet konzervativní klasiky s digitální modernou.
Výsady, které mají pouze ti prověření a osvědčení
Jedinými vozidly v Londýně, která nabírají cestující z ulice „na mávnutí“ nebo ze stanoviště taxi, jsou právě zmíněné černé taxíky, známé také jako „Kočáry Hackney”. Některé jiné aplikace však umožňují také jejich rezervaci. V Londýně, jednom z největších trhů Uberu, společnost usiluje o zapojení taxikářů do své služby, jak již provedla v Paříži, New Yorku a Římě. Spolupráce mezi taxikáři a Uberem je podle firmy prý přínosná jak pro cestující, tak pro samotné taxikáře.
Kdyby londýnští taxikáři skutečně přijali nabídku připojit se k platformě ve velkém množství, mohlo by to pomoci minimálně ve zlepšení vztahů mezi řidiči. Jejich spor vrcholil v roce 2014, kdy taxikáři blokovali ulice v protestu proti Uberu, a od té doby si stále hlasitě na tuto službu stěžují. Jeden z taxikář, Hameed Hameedi, však uvedl, že by to mohlo být pro obchod „velké plus“. „Větší počet cestujících, kteří si rezervují jízdy, by v konečném důsledku znamenal více peněz pro taxikáře,“ řekl. Těžko říct. Měli by se ti menší a nezávislí nechat pohltit od těchto obrů, nebo by si měli udržet svoji nezávislost?