Klasické kradení vozu už je dlouho minulost, dnešní zloději používají mnohem vyspělejší techniky, aby se dostali do vozu a rozběhli motor.
Policie, výrobci aut i pojišťovací společnosti tu hrají na kočku a myš a obě strany se prudce vyvíjí v boji o bezpečnost moderních aut. Ta nemají klasické klíčky na otevření dveří, aspoň tedy ne jako hlavní metodu vstupu, nebo start motoru. Na obojí je použit digitální klíč, karta nebo aplikace v telefonu, a dokud se tento klíč nachází uvnitř vozu, tlačítko motoru dovoluje pohodlně nastartovat. Bezklíčový zloděj se dostane dovnitř tak, že přesvědčí auto, že je skutečným majitelem.
Odklon signálu a jeho blokování, programování
Bezklíčový systém je vlastně jednoduchý. Vozidlo zareaguje na známý signál, který má dosah jen několik metrů, a odemkne dveře i zapalování. Signál se musí nacházet jen uvnitř vozu. Zloději pak čekají někde poblíž domu oběti a „odchytávají“ vzorek signálu. Blokování je obdobný „lov“. Zloděj čeká, až majitel auta opustí vozidlo a v momentě, kdy vysílá signál k zamknutí, zloděj ho pomocí stejně frekvence vykryje, takže auto zůstává otevřené.
Ať už se dostanou dovnitř jakkoli, má každé auto povinně port pro diagnostiku, obvykle kousek pod volantem. A stejně, jako se do něj dostane mechanik kvůli diagnostice, stejně tak ho použije zloděj s vlastním zařízením k ovládnutí vozu, vypnutí alarmu, nastartování a také nastavení vlastního klíčku pro další otevření vozu. Čas potřebný pro takovou operaci je zhruba 14 vteřin a cena nástrojů k tomu potřebných je přitom menší než 10 liber.
Test krátkého dosahu, sebrání kódu, hack aplikace
Některé bezdrátové klíče mají stále dosah až k vozu, i když jsou doma, například na stolku na chodbě. Zloděj si pak může pokoutně ověřit, jestli jde vůz otevřít, i když s ním neodjede, protože nenastartuje – signál je potřeba uvnitř vozu. Není ovšem problém odcizit zevnitř cokoli cenného. Navíc díky standby elektroniky si majitel vybíjí baterii. Kradení vzorku kódu při jeho vyslání majitelem je považováno za novou rýsující se hrozbu.
Metodou, která se stává populárnější s rostoucím spojením auta a smartphonu, je hacknutí přímo aplikace. Protože aplikace dovoluje odemknutí a zloději mají vlastní telefony, které stačí jen vhodně upravit. V zásadě je totiž potřeba pouze heslo a nejnovější vozidla dovolují také sdílení přístupu mezi více telefony, což se krásně hodí, pokud chcete někomu vůz na chvíli půjčit a nemáte zrovna po ruce samotné klíčky. Je to ovšem nová oblast pro bezpečnostní rizika.