EU vítá spalovací motory a mává elektromobilům na rozloučenou? Jak to tedy je? Ochutnáváme guláš vyhlášek

Zní to až příliš dobře na to, aby to byla pravda a aby se to uskutečnilo. Ale kdo z obyčejných řidičů by si to nepřál, že?

i Zdroj fotografie: Evropský parlament
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Nejde vyloženě o zákaz. Víme, jak to je, od roku 2035 se budou moci prodávat pouze CO2 neutrální auta. Což z prodeje nových automobilů vylučujete ty se spalovacími motory. Ale formálně bych řekl, že to zákaz není. Jde „jen“ o zpřísnění pravidel v rámci ekologie. Nicméně samozřejmě v realitě se o zákaz jako takový jedná. Je to asi jako zpřísnit pravidla ve fotbale a nastavit je tak, že mohou hrát pouze hráči s více než dvěma dolními končetinami. Místo lidí by se pak honila po hřišti jen smečka psů.

Zákaz to vlastně není, jen přísnější pravidla. Která to zakazují

Nicméně, probíhaly volby do Evropského parlamentu a pak se také volilo vedení do Evropské komise. Tam byla pět let na postě vedoucí Ursula von der Leyenová. A chtěla do čela komise znovu. S tím souvisí to, co se dělo v posledních pár dnech. Evropská lidová strana (EPP), největší skupina zákonodárců v Evropském parlamentu, údajně plánovala či plánuje zpochybnit a potenciálně změnit plán na postupné vyřazování aut produkujících CO2. Ten plán, který má být realizován do roku 2035.

Benzín a nafta budou už letos zakázané. Přestože nepůjde o výslovný zákaz, řidiči s nimi v reálu nebudou moct jezdit

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Tato iniciativa byla odhalena v návrhu dokumentu, jenž byl předložen na jednání v Portugalsku. Skupina EPP získala největší podíl ze všech zákonodárných skupin se 188 z celkových 720 poslanců. Čímž si upevnila svůj vliv v Evropském parlamentu. Na zmíněném setkání zákonodárci ze skupiny EPP diskutovali o politických prioritách pro nadcházející pětileté funkční období. Návrh těchto priorit získala agentura Reuters. Jak to tedy je? Jsou teď spalovací motory vítány a elektromobilům se mává na rozloučenou? Nebo je už podmínkou nulové CO2? Těžko říct.

Obrat o 180 stupňů. Evropská unie zakázala prodej elektromobilu. Rozhodnutí platí i na území Česka

Plán zahrnuje cíl „revidovat pravidla pro snižování emisí CO2 u nových automobilů a dodávek, aby bylo možné po roce 2035 používat alternativní paliva s nulovými emisemi“. Evropská unie loni schválila politiku, která zakazuje prodej nových aut s emisemi CO2 od roku 2035. To víme. Co já na to? Samozřejmě říkám, že je to hloupost. Nic proti ekologii. Nechci dýchat hnusný vzduch a chci se starat o planetu, zdraví a ekologii. Ale ne takto zbytečnými kroky, které jen omezí běžné řidiče.

Politický tlak tady je, ovšem otázkou je, na jak dlouho a proč

Daným rozhodnutím, jak už jsem řekl, se fakticky ukončí prodej nových vozidel se spalovacím motorem na benzín a naftu. Evropská komise se zavázala vytvořit legální cestu pro prodej nových aut, která jezdí pouze na „e-paliva“ – syntetická paliva, která lze použít v autě se spalovacím motorem místo benzínu. Dobrá, to by mohla být cesta. Toto rozhodnutí bylo přijato po žádosti Německa, které požadovalo tuto výjimku. Krok by umožnil výrobcům automobilů vyvíjet a prodávat nový druh automobilů se spalovacím motorem.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček

Takové, které by jezdily pouze na certifikovaná CO2 neutrální paliva a byly by vybaveny technologií, jež by jim zabránila nastartovat, pokud by byl použit benzín nebo nafta. Smutné je, že takových aut je dnes devadesát procent. Není nic moc třeba vyvíjet. I palivo už máme, jen je relativně drahé na výrobu. Ale zkoumat a hledat není třeba nic. Vše už tady je. Ale zpět k aktuální informaci.

Návrh padl a myšlenka zazněla, k realizaci je ale hodně daleko

EPP neupřesnila, jak konkrétně plánuje změnit politiku týkající se emisí CO2 v automobilech. Dokument pouze uvádí, že skupina chce „revidovat zákaz spalovacích motorů a vyvinout špičkovou technologii spalovacích motorů“. Pokud bude tento návrh předložen, vyvine tlak na Evropskou komisi vedenou Ursulou von der Leyenovou. Ta je rovněž členkou EPP. Tento tlak by mohl ovlivnit, jak von der Leyenová bude řídit evropskou zelenou agendu.

A zase ta Evropská unie. Tentokrát jsou v hledáčku senioři, přijdou o své řidičské průkazy a nic s tím neudělají

Zejména proto, že pro získání druhého funkčního období ve své roli potřebuje podporu většiny zákonodárců EU. Bylo jasné, že von der Leyenová bude muset získat podporu skupiny EPP, aby si zajistila většinu. My už víme, jak to dopadlo. Tedy hlasování o vedení Evropské komise, ne zrušení zákazu spalovacích aut. Evropský parlament zvolil 18. července v tajném hlasování 401 hlasy Ursulu von der Leyenovou předsedkyní Evropské komise. Znovu.

iZdroj fotografie: Evropský parlament

Ursula von der Leyenová bude předsedkyní Komise již podruhé. Poprvé ji poslanci Evropského parlamentu zvolili v červenci 2019. A má zajištěných dalších pět let u koryta. Pro hlasovalo 401 poslanců, 284 bylo proti a 22 hlasovacích lístků bylo nevyplněných nebo bylo neplatných. Co to tedy znamená? Že je v čele Evropské komise znovu žena, která je schopná mávnutím ruky zničit spalovací auta.

Další tvrdá rána pro EU a elektromobily. Odborníci spočítali reálné emise a odhalili, že jsou vyšší než klasické motory

Ale že je tady potenciální možnost, že na ni bude vyvíjen tlak, aby se pokusila zvrátit už rozhodnuté. Upřímně, já tomu moc nevěřím. Myslet si, že ji zvolí i potřetí, za pět let, si von der Leyenová nemůže či nemusí. Také už jí to může být dost dobře jedno. A na pět let má vystaráno děj se co děj. A nic proti, v roce 2035 jí bude 77 let, co já vím, jaké bude mít, pokud vůbec, v té době ještě ambice. S odchodem do penze, bohatě financované prostřednictvím EU, jí mohou být auta dost dobře ukradená.

Má být zákaz aut zrušen?

Zdroj: Reuters
Diskuze Vstoupit do diskuze
98 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články