Zdánlivě nemožné je v případě elektromobilů krutou realitou: značná část peněz za jejich palivo se ztratí během dobíjení. U jakého modelu ztratíte nejvíc a kde ušetříte?
Napadlo vás někdy, kolik energie se ztratí při dobíjení elektromobilů, a tedy čerpání jejich paliva, jímž je elektrická energie? Popravdě jsem nad tím nikdy neuvažoval, dokud jsem neviděl jednu zajímavou tabulku od kolegů z německého autoklubu ADAC. A pak jsem se začal smát. Hodně smát. Došlo mi totiž, že v těch číslech je ukryté množství peněz, o které majitelé elektromobilů přicházejí, aniž by si to možná uvědomovali. Respektive je vyloženě vyhazují z okna. Nebo ještě lépe – topí s nimi pánu Bohu do oken. Ano, to je úplně přesné. Pojďme se na to podívat společně.
Při koupi nového elektromobilu se zapomíná na jednu „maličkost“
A jak už bývá dobrým zvykem, při prodeji onoho krásného, nového stroje jim o tom prodejce nic neřekne. Respektive to taktně zamlčí. Zajímavé je v tomto bodě srovnání s klasickými automobily se spalovacím motorem. Představte si tu situaci: jdete si koupit nové auto. Všechno je připravené, vybrali jste si před třemi měsíci model přesně dle vašich představ, byl zadán do výroby a před několika dny vám, po dlouhém čekání, konečně zavolal dealer s tím, že mu vaše vysněné vozidlo „stojí na dvoře“. Nemůžete dospat, než ho uvidíte. A poprvé si do něj sednete.
Přijdete tedy ve smluvenou hodinu na předání, nezbytné formality, kávička, poslední podpis pojistné smlouvy, nějaký ten merch od dealera a povinná výbava dozadu do kufru. Vše jde jako po drátkách a vy už se vidíte, jak konečně venku otočíte klíčkem u svého nového vozu a poprvé vyjedete. Když v tom původně rozesmátý dealer náhle zvážní a tak trochu omluvným tónem pronese: „Vidíte, málem bych zapomněl: když natankujete plnou nádrž, tak než vyjedete od benzinky, tak zhruba dvacet procent paliva zmizí. To jenom abyste s tím počítal.“
Nejsem si jist, jak by v tu chvíli vypadal konkrétně váš výraz. Respektive jsem si jist, že byste na ještě před chvílí oblíbeného dealera hleděli s onou specifickou kombinací úžasu, nedůvěry a počínající snahy o zvrácení právě vyřčeného verdiktu. Pochopitelně, komu by se chtělo vyhodit pětinu paliva „z okna“. Při dnešních cenách? Ale v podstatě při jakýchkoli cenách, 20 procent je absurdně mnoho na jakoukoli ztrátu. Jenže přesně taková ztráta se dnes a denně děje při nabíjení elektrombilů.
Ztráty při dobíjení velkými proudy jsou nemalé
Je to logické, když se nad tím zamyslíte. Jeden malý příklad pro porovnání: teplo z vašeho mobilu, když ho dobíjíte do plna, se také odněkud muselo vzít, a opravdu jej nikde nevyužijete, krom toho, že se vám trochu zahřeje stůl, na kterém leží. S elektromobily to pochopitelně není jiné, jenže tady nejsme u USB a 5V konektoru, ale o několik řádů jinde. Výsledek? Jak zjistili technici z německého autoklubu ADAC, rozdíl mezi tím, co vám ukáže palubní počítač, a tím, co se odebralo od nabíječky, se v závislosti na vozidle liší o 10 až 25 procent.
Auta umí změřit pouze to, co je reálně v baterii
Palubní počítače u elektromobilů totiž ukazují pouze hodnotu spotřeby za jízdy, nikoli celou spotřebu elektřiny. Což má logický důvod: Měřicí systémy v autě nemohou z principu zaznamenávat ztráty vzniklé při nabíjení. Ke ztrátám při nabíjení dochází při nabíjení v předřazené elektroinstalaci a nabíjecí stanici, v palubní nabíječce vozidla a v pohonné baterii. Ty ztráty tam zkrátka jsou. A při nabíjení se spolu s dalšími nepřesnostmi v palubních počítačích někdy značně sčítají.
Téměř čtvrtina peněz vyhozená z okna?
U Tesly Model 3 LR musíte k údaji palubního počítače přičíst téměř 25 procent, u Seatu Mii electric téměř 21 procent a u Jaguar i-Pace dobrých 17 procent. Ale i u mrňavého Renaultu ZOE to není nic malého (téměř 19 procent), Nissan Leaf (17,6 procenta) a VW e-up! (15,6 procenta) vykazují také velmi nepříjemná čísla. Pod „čestnou“ hranicí 10 procent zůstává pouze KIA e-Niro (9,9 procenta). Jinými slovy: to, že vám palubní počítač ukáže, kolik máte aktuálně v bateriích, není to stejné, kolik jste odebrali z nabíječky.
A draze zaplatili. Jak tak nad tím přemýšlím, je to pro distributory elektřiny zajímavý „boční výdělek“. ADAC tak od výrobců požaduje, aby do technických informací zahrnuli nejen hodnoty spotřeby, ale i ztráty při nabíjení v procentech. Při vývoji by navíc měli dbát nejen na efektivní pohony, ale také na nabíjecí systémy s nízkými ztrátami. Pro mnohé řidiče to také možná bude o důvod víc, aby nad elektromobilem do budoucna dále neuvažovali. Jak to máte s elektromobily vy, mimochodem?