Všichni asi známe oblíbené pořekadlo: „Zcela nové vozidlo ztrácí 40 % své hodnoty, jakmile se s ním poprvé rozjedete.“ Je pravda, že vozidlo ztrácí hodnotu, čím více je používáno, ale tolik ze své hodnoty po odjezdu od dealera rozhodně neztrácí (ani během prvního roku) a existují způsoby, jak tento proces minimalizovat. Podívejme se na ně podrobně.
Odpisy (nebo ztráta hodnoty) jsou u vozidel stále palčivým problémem. Jedná se o jednoduchý fakt, že čím více je vozidlo používáno, tím menší má osobní nebo užitkové auto hodnotu. Ztráta hodnoty se projeví jako rozdíl mezi cenou, kterou jste zaplatili za nové vozidlo, a tím, co za něj dostanete ve chvíli, kdy se ho chcete zbavit.
Průměrné vozidlo ztratí přibližně 10–40 % své hodnoty v prvním roce provozu a dokonce až 50 % během prvních 3 let své životnosti. Obecné rady, které většina výrobců nabízí, spočívají v tom, že pokud si vyberete vůz, který si uchová svou hodnotu, v podstatě ušetříte více, než když si vyberete vozidlo s nízkou spotřebou paliva.
Jak se s tím ale vyrovnat? Společnost CAP Automotive uvedla, že „palivo bude vždy největším (a nejstálejším) každodenním provozním nákladem, ale (…) amortizace bude běžného motoristu často stát třikrát tolik peněz, kolik by utratil za tankování“, To stojí za zamyšlení.
Co ovlivňuje snižování zůstatkové hodnoty vozidla?
Nejlepší způsob, jak odpovědět na tuto otázku, je seznam, takže se na to pojďme podívat:
Velikost: Větší vozidla ztrácejí hodnotu mnohem rychleji než menší – větší vozidla jsou často dražší na provoz, mají vyšší účty za údržbu i jejich díly stojí více.
Servisní historie: Kompletní servisní historie přidá hodnotu vozidlu, nekompletní historie naopak hodnitu snižuje.
Stav: Poškození kdekoli na vozidle snížíí hodnotu jednoduše, protože nikdo nechce bourané nebo poškozené vozidlo si bude hledat kupce velmi obtížně.
Počet předchozích vlastníků: Méně vlastníků znamená větší hodnotu a menší ztrátu hodnoty. Čím více lidí, kteří řídili vozidlo různými způsoby, může mít obrovský vliv na mechanické části vozidla.
Tachometr: je to až směšně jednoduché, ale nájezd výrazně snižuje hodnotu vozidla. Dobrý (a důvěryhodný) roční nájezd se pohybuje kolem 12 až 15 tisíc kilometrů.
Pověst vozidla: Některá vozidla mají dobrou pověst, jiná ne. Čím lepší bude pověst vozidla, tím vyšší bude jeho hodnota. To platí také o vozidlech považovaných za žádoucí – jejich hodnota zůstává silná jednoduše proto, že lidé takové chtějí.
Délka záruky: Pokud je vozidlo prodáno se stále běžící zárukou výrobce, pozitivně to ovlivní jeho hodnotu.
Cena povinného ručení a pojištění: pokud pojištění vozidla stojí hodně, může to snížit jeho hodnotu.
Jak můžete snížit ztrátu hodnoty vozidla?
Pronájem auta: Je to otřepaná fráze poskytovatelů pronájmů aut a operativních leasingů. Ale je pravda, že když si auto pronajmete platíte pouze za to, co používáte, ne za všechno ostatní, co následuje.
Údržba vozidla: Ujistěte se, že je v pořádku STK, servis a veškerá běžná údržba.
Výběr barvy laku vozidla: Byli byste překvapeni, jakou hodnotu přidá ojetému vozidlu dobrá barva.
Udržujte nízký nájezd: Jak již bylo zmíněno, více kilometrů znamená větší ztrátu hodnoty. Zamezte zbytečnému ježdění a zajistíte si vyšší zůstatkovou hodnotu.
Neupravujte příliš své vozidlo: Řeč je o bláznivých úpravách, jako jsou spoilery a závodní pruhy Cokoli, co příliš mění vozidlo od standardních specifikací, může mít negativní dopad na jeho hodnotu.
Zdroj úvodního obrázku: Advantus Media Inc. a QuoteInspector.com