Nové nařízení EU: Maximální rychlost 30 km/h v městech a obcích. Řidiči se bouří proti „absurdnímu“ návrhu

Evropská unie by nejradši auta zakázala úplně, takže snížení rychlosti v obci na minimum je vítaným krokem. Má to ale smysl?

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Omezení maximální rychlosti ve městě není v našich končinách žádnou novinkou. Pokud jsme v redakci AutoŽivě správně informováni, tak téma bylo v rámci tehdejších C. a k. vyhlášek řešeno už za Rakouska-Uherska na přelomu osmnáctého a devatenáctého století. Tehdy šlo samozřejmě o rychlost vozu vztaženou k rychlosti koně. Myšleno zvířete, ne jednotky výkonu. Maximální rychlost byla v obci (tedy spíše v obydlené osadě) limitována rychlostí srovnatelnou s tempem koně v klusu.

Omezená rychlost v obci je tady přes sto let, začalo to koněm

Později, s rozvojem motorové dopravy, už se řešilo omezení maximální rychlosti přepočteno na km/h, bylo tady 35 km/h jako maximum. V šedesátých letech tady byla padesátka ve městě, ovšem přes noc omezení neplatilo. Představte sil legálně letět městem třeba 250 km/h. Nesmysl, v roce 1961 by to šlo maximálně v nějakém závodním speciálu, ne ve Škodě nebo Tatře. V sedmdesátých letech 20. století se limit zvyšoval, a to na 60 km/h.

iZdroj fotografie: OldCars28 / Creative Commons / CC-BY-SA

V devadesátých letech se maximální povolená rychlost v obci opět dostala na 50 km/h a takto zůstala až dodneška. S tím, že dnes tady máme různé značky, zóny a podobně, takže mluvit o padesátce jako o plošném řešení už de facto nejde. Pokud dojde na volání „expertů“ současné doby, tak navíc limit 50 km/h bude opět snížen, a to zásadně, na 30 km/h. Snížení rychlosti na 30 km/h?

75letý důchodce naměřil rychlost 351 km/h v Nissanu GT-R. Argumentoval tím, že mu rychlá jízda prodlužuje život

Na první pohled to může znít jako další zbytečné omezení, které nám jen zkomplikuje život. Podle navrhovatelů a podpůrců toto opatření může zachránit životy, zlepšit kvalitu ovzduší, a dokonce i ušetřit peníze. Snížení rychlosti na 30 km/h má podle vědeckých studií a zkušeností z evropských měst potenciál přinést nečekaně pozitivní změny. Rychlost je jedním z hlavních faktorů, které ovlivňují bezpečnost na silnicích.

Moderní auta a současní řidiči neumí a nemohou jezdit pomalu

Doplnil bych, že zejména ve spojení s aktuálními podmínkami, počasím, schopnostmi řidiče, denní dobou a podobně. Ale dejme tomu. Podle některých statistik je rychlost příčinou až 30 % smrtelných nehod. Rozumím, že při srážce auta s chodcem při rychlosti 50 km/h má chodec jen 10% šanci na přežití. Při rychlosti 30 km/h se tato šance údajně zvyšuje na 90 %. V reálu je rozdíl mezi padesátkou a třicítkou na několika kilometrech jízdy přes město jen o pár minut delší cesta.

iZdroj fotografie: Aston Martin praha

To je vlastně v pořádku. Problém ale je, že už je to skutečně pomalé tempo, podle nás, expertů na motorismus, nejsou moderní auta na takto pomalé tempo stavěná. Nižší rychlost znamená nižší emise. Ano, teoreticky. Ale ne když jede člověk na jedničku, maximálně na dvojku. Nevadilo by mi, kdyby se ve městě snížily emise oxidu uhličitého a dalších škodlivin o 18 %, jak říkají některé studie. Ale nejsem si jistý, že by toto šlo v praxi dosáhnout. Za mne je to spíše o plynulosti než o rychlosti. A poskakovat v zácpě po pražské Jižní spojce, tam nezáleží na omezené rychlosti.

Omezení emisí CO2 a snížení počtu vážných nehod? Jsem pro

Auta jedou šnečím tempem tak jako tak. Některá města, která už toto opatření zavedla? V Paříži, Berlíně nebo Bruselu se snížila nejen nehodovost, ale i hluk, prý až o 3 decibely. Italové z Bologně, kde začalo omezení platiti předloni, prý hlásí pokles smrtelných nehod o polovinu. Wales o třetinu. A co na to veřejnost? Možná vás překvapí, že podpora tohoto opatření roste. Lidé si prý uvědomují, že nižší rychlost znamená bezpečnější města. Jistě, najdou se i odpůrci. Patřím mezi ně? Ano, ale hned vysvětlím proč. Vadí ta plošnost.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Raději bych investoval do lokálních a promyšlených nastavení rychlostních limitů. Před školou od pondělí do pátku ať je klidně 20 km/h. V noci ze soboty na neděli už je to ale hloupost, to ve škole kromě školníka nikdo není. Silnice mezi čtvrtěmi, mimo „civilizaci“, kde není přechod, nikdo tam nemá co dělat? Tam je za mne zbytečná i ta padesátka, za mne 70 km/h může klidně být. Obytná zóna? Jistě, omezme ji třicítkou. Abych upřesnil, nejsem odpůrcem snížení rychlosti, kde to dává smysl. Nesouhlasím s plošnými řešeními. Jak to vidíte vy?

Souhlasíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články