Těchto 5 aut vydrží bez nadsázky sto let: Nevyžadují skoro žádnou údržbu a jezdí defacto zadarmo. Osobně jsem je vyzkoušel

Ojetá auta, včetně jednoho z prémiové kategorie, které stojí pár korun. A co je důležité, jde o spolehlivé kusy s levnou údržbou.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Mám rád dotazy od vás, čtenářů. Vážím si každého, který investuje čas a úsilí a obrátí se na mně s nějakou otázkou ohledně aut. Beru samozřejmě i kritiku, nikdo není bez chyby, ani já na a rád se ponaučím. Jen pro pana Jaroslava z Plzně, tak ne, nepůjdu tam, kam mě posíláte, za to že kritizuji elektromobily. To jen tak na okraj. Vážím si ale opravdu každého dotazu. A neuteče měsíc, aby se někdo nezeptal, a to platí i pro lidi v mém přímém okolí, na ideální a spolehlivý automobil. Vždycky odpovídám, že raději ne nové auto. Co tím chci říct?

Některé modely a značky jsou sice populární, ale nespolehlivé

Nejlepší a nejspolehlivější auta už byla asi vyrobena. Novější modely totiž často přináší řadu různým problémům. Mají víc. Víc elektroniky, víc a víc asistentů, víc a víc věcí které se mohou porouchat. Problémů, které se výrobci snaží řešit tím, že vyráží klín klínem. Jak definovat spolehlivost? Nebo jinak, jak najít a poznat spolehlivost? Řekl bych, že se nevyplatí hledat mezi novými vozy, protože výrobcům často chybí čas na jejich vývoj. Důležité je hledat auta, která byla po nějakém větším problému a výrobce se skutečně snažil opravit své předchozí chyby.

iZdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA

Auta ne na začátku, ale minimálně v polovině výrobního cyklu. Taková, která už byla zbavena takzvaných dětských nemocí. Pokud chcete najít auto, které vydrží dlouhá léta, mám pro vás několik tipů. Tyto modely nejen dobře slouží, ale většinou jsou i cenově dostupné, což je další výhoda. Rozdělím je do několika kategorií podle toho, co hledáte. Jestliže nehledáte velké a opulentní auto, ale nenápadné, spolehlivé a cenově dostupné přibližovadlo, doporučuji se podívat na Toyotu Yaris druhé a třetí generace. To je z roku 2011 a novější. Tento model je příkladný svou dlouhou životností a nenáročností na údržbu.

Malé japonské vozy jsou tradičně spolehlivé a moc nežerou

Yaris je ideální volbou pro ty, kdo hledají malé auto s nízkými náklady na provoz a vysokou spolehlivost. A se správným motorem má extrémně nízkou spotřebu. Pamatuji si, jak jsem tohle auto testoval a bylo mi trapné vrátit ho i po mnoha najetých kilometrech s ukazatelem stále plné nádrže. Co bych za to dnes dám? Opravdu dobré auto. Pokud máte větší požadavky na prostor, doporučuji Renault Laguna třetí generace z let 2012 až 2016. Tato generace Laguny je výsledkem snahy Renaultu napravit špatnou reputaci předchozího modelu. A to se podařilo.

iZdroj fotografie: Renault

Trojková Laguna je spolehlivá a pohodlná, zvlášť s turbodieselovým motorem 2.0 dCi, který se ukázal po letech jako velmi odolný. Tento model může být skvělou volbou, pokud hledáte auto, které nabízí více prostoru za přijatelnou cenu. A opět, skvělá spotřeba a velmi slušný výkon. Jen ten design možná není po každého. Já jen dodám, že bych hledat kola s ráfky, které mají více paprsků. Mám osobní zkušenost, jak se při projetí výmolem auto zdeformovalo právě v místě mezi od sebe až příliš vzdálenými loukotěmi.

Prémiová třída za pár korun, to až na výjimky nemůže fungovat

Vysoký komfort nutně nemusí znamenat vysoké náklady. Ano, je třeba počítat s vyšším rozpočtem, ale nebude to tak likvidační jako u jiných modelů stejné značky, mnohdy i novějších. Mluvím o Mercedes-Benz třídy E (W211). Jeho síla a výhoda spočívá v jeho dlouhé životnosti a kvalitě zpracování. Mercedes-Benz předchozí generace měl možná problémy s korozí, ale nástupce W211 už se těchto chyb zbavil. Je považován za mnohem spolehlivější. Pokud jde o motory, doporučuji hledat verze 200 CDI či 220 CDI, které jsou cenově dostupné. Velké šestiválce a osmiválce mají něco do sebe, ale tady už se dostáváme mimo množinu udržitelnosti.

iZdroj fotografie: Giełda klasyków

Jistě, tento Mercedes není nejnovější a možná vypadá spíše staře než retro, ale rozhodně vám nabídne komfort a spolehlivost za rozumnou cenu. A stále se dají najít dobře udržované kousky, které vám budou ještě dlouho sloužit. Teď SUV. To není úplně šálek mého čaje, myslím si, že kombi toho zvládne stejně, možná víc, a stojí méně. Ale pokud někdo trvá na SUV, pak bych doporučil dvě. Pro dámy to je Toyota RAV4 a pro muže Subaru Forester. Obě tato auta jsou známá svou odolností a schopnostmi v terénu.

Dámy a kadeřníci před pár lety RAVku chtěli, a bylo to správné

Toyota RAV4 je ideální volbou pro ty, kteří hledají spolehlivý a nenáročný automobil, který byl kdysi takzvaně in pro svůj vzhled. Starší modely jsou odolné. Subaru Forester je další skvělou volbou, zvlášť pokud hledáte auto s pohonem všech čtyř kol, které se hodí do náročnějších podmínek. Pokud se rozhodnete pro verzi s benzínovým motorem (nikdy ne naftovým, to je cesta do pekla, a i tady mám zkušenost osobní a drahou), budete spokojeni. Atmosférický benzínový boxer je skvělá volba Není to trhač asfaltu, ale vydrží navěky.

iZdroj fotografie: S vědomím City Cars BRB

Na co si dát pozor při koupi ojetého auta? Už jsem to říkal stokrát a řeknu to po sto první. Při výběru ojetého auta je důležité zaměřit se na řadu klíčových faktorů. Mezi nejdůležitější patří stav karoserie, historie servisu, počet najetých kilometrů. Vždy si dejte pozor na to, zda byly v minulosti prováděny pravidelné servisní prohlídky, jestli byly vyměněny díly jako je rozvodový řemen, brzdové destičky, tlumiče tak, jak to mělo být.

Prověřte, zda je auto bez větších technických problémů. Jestliže to nezvládnete sami, tak ve spolupráci s nějakým mechanikem. Výběr spolehlivého auta, které vydrží, nemusí být složitý. Je vhodné zaměřit se na modely, které jsou dlouhodobě spolehlivé. To často neplatí pro populární a líbivé značky. Kdo chce ale vypadat dobře, koupí někdy auto, které by racionálně prostě zvolit nemohl. Kdo chce kam, zbytek už znáte.

Jaká jsou další spolehlivá auta?

Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články