5 superspolehlivých ojetin, které ujedou milion kilometrů: Češi je berou útokem, lepší auta za takové peníze už nebudou

Některá auta jsou natolik spolehlivá a osvědčená, že se dají v podstatě koupit bez prohlídky, jen na základě detailních fotografií a popisu. Tady je pět tipů na spolehlivé parťáky

i Zdroj fotografie: Toyota
                   

Někdy se to tak zkrátka sejde a potřebujete mít jistotu, že vámi vybrané auto z inzerátu vám nikdo do druhého dne „nesebere pod nosem“, někdy jen chcete rychle najít, zaplatit a vše řešit až potom. Nebo majitel trvá na rezervační záloze a ta přitom není úplně z nejmenších. A bývá nevratná. Ať už se vám naskytne nějaká z těchto situací, případně jejich kombinace, chcete najít auto, kterému se dá „na dálku“ věřit a nezklamete se. A dá se za něj dopředu zaplatit.

Složitá a komplikovaná auta se „na dálku“ nekupují

Protože koupit na dálku auto vyhlášené problémy s palivovou soustavou, elektronikou nebo třeba složitou výměnou rozvodů je pochopitelně nesmysl. Nic, co potřebuje minimálně na chvíli vidět, nic, co je „proslulé“ vysokými nájezdy (a s tím související oblibou v „optimalizaci“ tachometrů), nic, co se dokáže na mnoha místech kazit (a jako výhru bereme, pokud se to ještě nepokazilo) rozhodně nekupujte bez důkladné prohlídky. Za cenu jakýchkoli chvilkových „ztrát“ spojených s prodejem daného vozu někomu jinému než vám. Možná to nakonec nebudou ztráty, ale spíš zisky.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Na druhou stranu jsou ale auta, u kterých je tato (jakkoli obecně nedoporučovaná a stále poněkud riskantní) metoda možná. A přestože se tady nějaké zobecnění jevit jako příliš zavádějící, jeden společný jmenovatel se dohledat dá – a tím je jednoduchost. Jednoduchost ve stavbě automobilu, jednoduchost v převažujících zástavbách motorů, jednoduchost u případných oprav. A taková auta se i dnes mezi ojetinami stále dají najít, i když jich ubývá. Tady je pět našich favoritů:

1. Ford Fusion

Ano, ona vzhledově nepříliš atraktivní „krabička“, v jejímž designu lze vysledovat podobné prvky jako u první Pandy od Guigiara byla od samého počátku projektována jako jednodušší verze Fiesty. Což je patrné na první pohled. Interiérem, nabídkou motorů, konstrukcí podvozku, vším. To však s sebou nese jeden příjemný bonus: tohle auto se opravdu málo „kazí“. Bylo a stále je to typické auto pro dva nebo menší rodinu, nikdo s ním většinou nepodniká, nikdo s ním nejezdí dlouhé „štreky“. Ford do něj dal ty nejjednodušší a lety prověřené motory (1,2-1,6 l + diesel), a věděl proč. Nikdy se nepokazí. Benzínový, zachovalý Fusion s dobrou fotodokumentací a jasným původem bychom na dálku koupili bez zaváhání.

iZdroj fotografie: Uživatel Rudolf Stricker / Creative Commons / CC-BY-SA

2. Subaru Forester

Podobný příběh, jako u Fusionu, jen z Japonska a s poněkud jinou cílovou skupinou. Postavený ovšem podle podobných pravidel, jako Fusion. Robustní, odolný, spolehlivý. Což má jeden zajímavý důvod. Forester, jakkoli už z názvu zavání „lesnickým“ posláním se rychle etabloval jako auto pro svobodná a nezávislá povolání, oblíbili si jej fotografové, stejně jako geodeti nebo architekti. Ti všichni ocení pohon všech kol, místo pro všechny pracovní propriety – a především spolehlivost.

iZdroj fotografie: Uživatel M 93 / Creative Commons / CC-BY-SA

Nikdo z nich nemá čas ani prostor cokoli řešit v servisu. Každý den cenný. Nikdo nechce zůstat „viset“ někde stovky kilometrů od civilizace. A to pochopitelně ani lesáci nebo myslivci, kteří si Forestera oblíbili zcela mimořádně. Ani oni nechtějí uvíznout v lese. Jinými slovy – benzínového (s naftou bychom byli u Subaru opatrnější, ne všechno se povedlo), zachovalého Forestera můžeme opět doporučit. S podobným bonusem, jak u Fusionu: s velkou pravděpodobností bude celkový nájezd souhlasit s tachometrem.

3. Toyota Corolla

iZdroj fotografie: Toyota

V Japonsku ještě zůstaneme. Legenda legend, model, který Toyotě udělal jméno po celém světě byl systematicky konstruován pro extrémní spolehlivost. S tím vědomím, že dobré jméno si musíte odpracovat a buduje se „odspodu“, od širokých mas. Lexus LFA je sice úžasný, ale na silnici ho určitě nepotkáte. Corollu ano. Poslední toho jména byly vyrobeny v roce 2018 a tady bychom se nebáli ani dieselu. Zachovalá, udržovaná Corolla s jasnou historií bude i při platbě dopředu přesně tím samým autem, až jej naživo uvidíte: zachovalým a udržovaným. Bonus: nemívá stočené tachometry.

4. Toyota RAV4

iZdroj fotografie: Toyota

A Toyota ještě jednou, neb v řadách jejich crossoverů a SUV je legenda podobná Corolle. Se stejnou odolností a postavená se stejným zápalem pro dlouhověkost. Pochopitelně, jde o RAV4, model, s kterým se Toyota evidentně „trefila do černého“. Dodnes můžete potkat její první generaci, a je zajímavé, jak její kompaktnost a dokonalé obestavění prostoru získává čím dál víc na aktuálnosti právě v této době. Všechny další generace pomalu „tloustly“, ta poslední už opravdu není příliš kompaktní. Zajímavé. Mechanicky odolné jsou však všechny, a i tady bychom „risknuli“ i diesel (osvědčený 2,2 D4D), i když benzín je pochopitelně spolehlivější. „Ravka“ je oblíbená mj. pro takřka ideální vyváženost denní použitelnosti v běžném provozu spolu se schopnostmi v terénu, které jí mnoho „módních“ SUV může jenom závidět.

5. Suzuki Jimny/Swift

Poslední zástupce z Japonska, stavějící vcelku jednoduchá, robustní auta. A není náhodou, že i mezi nimi je terénní model. Jimny, postavený na základech prapůvodních SJ 410/413 vyrostl v nezničitelné auto. Často je srovnáván s Ladou Nivou, zejména co se velikosti týče, co do spolehlivosti jde ale o úplně jiný vesmír. Vůz mimořádně oblíbený lesáky dostává při jejich užívání občas neskutečně „do těla“, přesto mu stačí většinou vyměnit olej a vyklepat zmačkané plechy. Jedeme dál, chlapi, zítra nás čekají krmelce a posedy.

Kompaktní Swift je stavěn s podobnou filozofií, Suzuki obecně nemívají moc věcí na palubě, držíce se přitom osvědčeného hesla „co ve voze není, nemůže se pokazit“. S čímž nelze než souhlasit. A i když jsou někdy interiéry (speciálně levnějších) Suzuki opravdu velmi spartánské, spolehlivosti to jedině prospěje. I my bychom na udržovaný, detailně nafocený Swift s rozumným nájezdem poslali zálohu bez problémů. S největší pravděpodobností mu nic nebude.

„Japonec až na konec“? Vůbec ne

Jak to, že se do naší pětice vyvolených dostal jediný zástupce z Evropy? A ještě jenom jednoduchý Fusion? Určitě bychom našli další vozy podobné Fusionu, malá Panda se všemi motory by také mohla být kandidátem, stejně jako třeba Corsa se základním benzínovým motorem (a 1,3 CDTI dieselem, shodným s Pandou). Polo a Golf bychom už ale kupříkladu vyloučili – ta auta jsou natolik oblíbená, že riziko podvodů/stáčení/bouraček je u nich výrazně větší, než třeba u oné Corolly. A mechanická odolnost o nic lepší. Japonská auta, speciálně modely Toyoty vykazují zkrátka menší míru poruchovosti, než je obvyklý průměr. A netrpí tolik na zájem „úpravců“ s pochybnou pověstí.

iZdroj fotografie: Fiat

Obecně platí, že větší, složitější a především dražší auta nemá smysl kupovat na dálku, pokud se tedy u nich neskví záruky renomovaných bazarů nebo vlastní programy ojetých vozů přímo od autorizovaných prodejců. Na inzerát od soukromníka bychom něco jako Passat, Mondeo nebo Octavii „na dálku“ rozhodně nekoupili, a už určitě ne s naftovým motorem. Mohli bychom se dočkat opravdu drahých překvapení, pro tyto modely doporučujeme klasickou, spíše detailní prohlídku i s diagnostikou. Kupovat extra drahého zajíce v pytli, co bude záhy potřebovat „zaječího doktora“ za další drahé peníze není popravdě úplně ideální nápad.

Jaké další ojetiny jsou podle vás nesmrtelné?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
122 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články